کشتی‌های حامل مواد نفتی بدون داشتن بیمه اجازه حرکت در دریا را ندارند

کشتی‌های حامل مواد نفتی بدون داشتن بیمه اجازه حرکت در دریا را ندارند

عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، تعداد شرکت‌های صادراتی فعال در اتحادیه متبوع خود را ۳۴۰شرکت برشمرد و اعلام کردکه بالغ بر ۸میلیارد دلارصادرات فرآورده‌های نفت و پتروشیمی توسط این اعضاء صورت می‌پذیرد وصنعت پتروشیمی ایران هم بین ۱۰تا ۱۲میلیارد دلار درآمد صادراتی دارد که عمده این صادرات ازمسیر دریایی صورت می‌گیرد واگر کشتی حامل این مواد بیمه نشوند، اجازه حرکت در دریا را ندارند.

چابک‌آنلاین، بهاره تاجرباشی، احمد صرامی در گفت وگو با چابک‌آنلاین گفت: با آغاز تحریم های بین المللی و دریایی، اگر کشتی ها نتوانند جابه جا شوند برای صادرکنندگان مشکلاتی پیش می آید زیرا صاحبان فرآورده های  نفتی عقد قرارداد کردند و حتی کشتی ها در مسیر تحویل بار هستند پس اگر کشتی ها بیمه نشوندهیچ شرکتی کاری انجام نمی دهد.

وی،تصریح کرد:حجم قابل توجهی از صادرات اعضای اتحادیه متانول بوده که این کالا استراتژیک است وقطعا لازم است که روی پوشش های بیمه ای در حمل و نقل دریایی و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است دقت وتوجه بیشتری شود.

به گفته صرامی، شرکت های حمل و نقل دریایی طبق قانون باید بیمه باشند و درصورت بروزخسارت مبلغ پرداختی به آنها براساس تفاهم نامه ای  که با شرکت های بیمه  دارند، انجام می گیرد.

وی، افزود: ازآنجایی که این تفاهم نامه هابر اساس قوانین بین المللی نوشته شده شرکت های بیمه هم کاملا برروی آنها مسلط هستند و معمولا کسی نمی تواند از آنها عدول کند.

وی،درباره تحت پوشش قرار دادن محموله های نفتی گفت:همه تانکرها دارای بیمه نامه هستند و محموله  تانکر هم به صورت جداگانه بیمه می شود و شرایط بیمه نامه با ارزش محموله متفاوت است.

صرامی تاکید کرد:زمانی که کشوردرشرایط خاصی مانند تحریم قرارمی گیرد شرکت های بیمه می توانند وارد عمل شوند و بخشی از این هزینه های تحریم را به عهده بگیرند وشرکت های صادر کننده هم ازاین امر استقبال می کنند.

وی ادامه داد: شرکت های حمل و نقل زمینی دارای چارچوب کاملا مشخصی هستند و در درون مرزهای ایران اصولا از قوانین داخلی تبعیت می کنند اما انجمن ها دررابطه با محموله تانکرها باید دقت بیشتری داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران،گفت که شرکت های پیمانکارحمل و نقل مواد نفتی، باید برای  جلوگیری ازاحتمال  جایگزینی فرآورده های دیگر در داخل تانکرها و دخل و تصرفی که برروی محموله ها وجود دارد در مورد  بیمه نامه ،مالک و راننده تانکر اقدامات جدی تری را لحاظ کنند هنگامی که نمونه های نهایی تانکرها را تست می کنیم متوجه می شویم که گاهی راننده ها دخل و تصرفی در محموله داشته اند و آن را تغییر داده اند.

ارسال نظر