خشکسالی جمعیت دام سبک را ۳۰ درصد کاهش داد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی موجب شد تا جمعیت دام سبک کشور ۳۰ درصد کاهش یابد.

خشکسالی جمعیت دام سبک را ۳۰ درصد کاهش داد

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مجتبی نوروزی روز یکشنبه در سفر به خراسان شمالی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خشکسالی و کاهش بارندگی که با کاهش تولید علوفه در مراتع همراه است، سبب شد تا دامداران در تامین علوفه با مشکل مواجه شوند.

وی افزود: سال های اخیر ۲۰ میلیون راس دام راهی کشتارگاه ها و یا صادر شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه مشکل در تامین علوفه، دامداران را مجبور به فروش دام کرده است، تصریح کرد: این مشکل در دامداری های صنعتی و دام سنگین کمتر است و دام های سبک و واحدهای معیشتی و کوچک با این مشکل مواجه هستند.

وی گفت: دولت تلاش دارد تا با واردات گوشت، وضعیت دام را بهبود دهد ضمن اینکه باید به بهره وری مناسب واردات نیز توجه کرد و نژاد بز آلپاین در تولید شیر و نژاد سمینتال در دام سنگین به عنوان نژاد ۲ منظوره بازدهی بالایی دارند.

اقدامات ارزنده دولت در کنترل بیماری های دامی

نوروزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مدیریت و کنترل بیماری های دامی گفت: اقدامات خوب و ارزنده ای در دولت سیزدهم برای مدیریت بیماری ها انجام و ایمنی مناسبی ایجاد شده است.

وی افزود: البته ایمنی ایجاد شده در دام ها شکننده است، تداوم این وضعیت نیاز به همکاری دامداران و رعایت نکات بهداشتی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره کنترل بیماری مشترک انسان و دام گفت: کنترل این بیماری ها نیاز به اعتبار دارد، درخواست ما این است که بخشی از اعتبارات حوزه سلامت به دامپزشکی اختصاص یابد تا گامی موثر برای کنترل بیماری و ارتقای سلامتی جامعه برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: برای حمایت از تولید داخل، واردات برخی دارو و واکسن ممنوع است.

copied
نظر بگذارید