شناسه خبر : 31807

بازگشت زندگی در دریاچه ارومیه

بازگشت زندگی در دریاچه ارومیه

با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهورکشور در آذربایجان غربی، سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با هدف احیای این دریاچه، افتتاح شد.

به گزارش چابک آنلاین، ازاجرای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه به عنوان سرآغازی مهم برای احیای کامل دریاچه ارومیه یاد می‌شود.

دریاچه‌ای که کاهش تراز آن از اواخر دهه ۱۳۷۰ کلید خورده بود.

وزیر نیرو گفته است که طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه ازجمله بزرگترین طرح‌ها وسرآغازی برای احیای کامل دریاچه ارومیه بوده، البته که روند احیا با اجرای ۲۶ طرح تمهید شده و می‌تواند به سرانجام برسد و در این راستا نیازمند بارش‌های خوب در منطقه و مشارکت مردم هم هستیم.

علی‌اکبر محرابیان، با اشاره به دیگر برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه، اذعان داشته که انتقال پساب بهداشتی از شهرهای منطقه از جمله تبریز و ارومیه، از دیگر اقدامات در این بخش بوده که امیدواریم حداکثر تا خرداد آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه توجه به محیط زیست از آموزه‌های اسلامی است، اظهار کرد: در همین راستا توجه به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته و سعی داریم این چالش بسیار جدی را رفع کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به چالش‌های پیش روی طرح انتقال آب اضافه کرد: چالش بزرگی در سر راه اجرای تونل ایجاد شد که موجب بروز مشکل در ۸۰۰ متر از تونل شد و تصمیم گرفتیم که در یک اقدام فشرده تونل مرمت شود که البته این پروژه اصلاح با کار و تلاش شبانه روزی و سه شیفته پیش رفت.

هرچند که تکمیل سد سیلوه و بادین آبادهم از دیگر برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

احیای دریاچه ارومیه و اتمام طرح انتقال آب به آن، به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌ها درحالی سال‌ها روی زمین ماند که دولت سیزدهم از همان روز اول، تلاش برای تعیین تکلیف و به سرانجام رساندن آن را در اولویت قرار داد.

طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه تحت عنوان یک بسته و شامل چند پروژه مختلف تعریف شد که اواخر سال ۱۳۹۴ آغاز و با وعده بهره‌برداری تا سال ۱۳۹۷ توسط مسئولان وقت کلید خورد.

با وجود بلاتکلیفی و نیمه تمام ماندن طرح‌های سخت‌افزاری انتقال آب به دریاچه ارومیه، بارش‌های خوب سال ۱۳۹۸ سبب شد تا تراز دریاچه ارومیه حدود یک متر افزایش یابد.

البته که تأخیر دراتمام طرح‌های انتقال آب سبب شد تا دریاچه ارومیه دوباره وضعیت وخیمی پیدا کند.

ناگفته نماند که ابلاغ مصوبه تخصیص اعتبار برای نجات دریاچه ارومیه توسط دولت سیزدهم در همان هفته‌های نخست شروع به کار، نشان داد که دولت سیزدهم حساسیت کافی نسبت به مشکلات زیست محیطی دارد.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، گفته که موضوع دریاچه ارومیه، مسأله و دغدغه اصلی دولت، مردم و دست‌اندرکاران نظام در حوزه محیط زیست است و انتقال آب به دریاچه ارومیه با نگاه و توجه ویژه دولت سیزدهم و اهتمام ویژه همه دست اندرکاران از جمله وزیر نیرو، دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه، قرارگاه سازندگی، مهندسان و کارگران ایرانی به سرانجام رسیده است.

جزئیات انتقال آب به دریاچه ارومیه

دراین طرح،آب از مخزن سدکانی سیب وارد تونل انتقال ۳۶ کیلومتری شده و پس ازآن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری، به رودخانه گدار می‌رسد و پس از طی ۲۸ کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود.

در فاز نخست این طرح، قرار است ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به صورت سالانه وارد دریاچه ارومیه شود. 

در فاز دوم این طرح که قرار است سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد، با اجرای طرح‌های مرتبط، انتقال آب تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت. 

ازقرار معلوم، برای احداث این طرح در مجموع ۳۵ هزارمیلیارد ریال هزینه شده است.

معاون حفاظت، بهره‌برداری امور اجتماعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه ، نیاز سالیانه آب دریاچه ارومیه را 3 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب ارزیابی کرده و گفته است که دست‌کم 2.5 میلیارد متر مکعب آن باید ازرودخانه‌های داخلی تأمین شود که با بهره‌برداری از این طرح 20 درصد آب مورد نیاز سالیانه توسط این طرح تأمین می‌شود.

 کیاست امیریان با اشاره به اثرات منفی کم بارشی بر روند دریاچه ارومیه تصریح کرد که اثرات سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه برای احیای این دریاچه بسیار حیاتی است.

برآورد شده که سطح فعلی دریاچه درحدود یک هزار و 40 کیلومتر مربع باشد هر چند که در سال‌های قبل این سطح به 4 هزارکیلومتر مربع هم رسیده بود.

به گفته معاون حفاظت، بهره‌برداری امور اجتماعی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، با راه‌اندازی این طرح، هرچند که همه مشکلات دریاچه ارومیه حل نمی‌شود اما اگر این طرح احداث نمی‌شد مشکلات دریاچه ارومیه به مراتب حادتر می‌شد.

وی، درعین حال از سرازیر شدن به مرور 200 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه با هدف احیای این دریاچه خبرداد و گفت که روند احیای دریاچه ارومیه با تعیین اعتبارات مناسب در دولت سیزدهم سرعت وشتاب بسیاری گرفت.

 

ارسال نظر