شناسه خبر : 30353

رکوردهای مصرف گاز یکی پس از دیگری شکسته می شود!

رکوردهای مصرف گاز یکی پس از دیگری شکسته می شود!

به گفته وزیر نفت در صورتی که مردم ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف گاز داشته باشند در شرایط برودت هوا مشکلی از لحاظ تامین گاز ایجاد نمی‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اواخر آبان بود که با ورود به دوره سرد سال شرکت ملی گاز از آغاز برخورد با مشترکان پر مصرف در بخش‌های صنعتی، تجاری و اداری خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مجید چگینی می‌گوید: مدیران عامل استان‌ها موظفند بر اساس مصوبه‌های ابلاغی، با قطعیت درباره هدر رفت گاز یا مصارف غیرضروری گاز در اداره‌های دولتی و مجموعه‌های خصوصی پرمصرف، برخورد و گزارش روزانه عملکرد خود را درباره اجرای این مصوبه اعلام کنند.

او در ادامه افزود: دامنه این ابلاغیه شامل همه مجموعه‌های دولتی و خود شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های تابع آن است. چنان‌چه هرکدام از آن‌ها ذیل موارد غیرضروری و پرمصرف قرار گیرند، مانند دیگر مجموعه‌های دولتی و غیردولتی، مشمول قطع گاز خواهند شد.

پس از این ابلاغیه و اظهارات مختلف در این زمینه مسلم رحمانی مدیر امور گاز رسانی شرکت ملی گاز گفت: گاز مربوط به اداره خودمان در شرکت استان تهران را خارج از وقت اداری قطع کرده ایم.

همچنین علت این اقدام را هم تلاش برای گاز رسانی بیشتر به بخش‌های صنعتی و تولیدی اعلام کردند.

آقای مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در یک برنامه تلویزیونی گفته است، ایران سومین کشور تولیدکننده گاز در جهان و دومین کشور از حیث ذخایر است اما مصرف گاز در ایران به اندازه دو برابر اتحادیه اروپا است.

در گزارش سالانه شرکت بریتیش پترولیوم با عنوان «مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۲»، میزان تولید و مصرف گاز در کشور‌های گوناگون بررسی شده است. بر اساس این گزارش سهم ایران در حوزه تولید گاز دنیا، ۶.۴ درصد و در حوزه مصرف، ۶ درصد است؛ بنابراین می‌توان گفت که تفاوت حجم تولید و مصرف، بسیار نزدیک به یکدیگر بوده و فقط ۰.۴ درصد است.

رکوردهای مصرف گاز یکی پس از دیگری شکسته می شود!

وزیر نفت اوجی نیز در خصوص میزان مصرف گاز اظهار کرد: میزان مصرف روزانه گاز  به ۶۳۰ میلیون متر مکعب رسیده و حتی در روز‌های گذشته رکورد مصرف  ۶۵۰ میلیون متر مکعبی را هم شکسته بودیم و این میزان مصرف گاز در هیچ کشوری در بخش خانگی و تجاری تا به امروز وجود نداشته است. ۲۶ مهر ۱۴۰۱ نیز او  در صحن مجلس بیان کرده بود میزان زیادی از انرژی تولیدی  متاسفانه اسراف می‌شود.

حالا با آغاز زمستان برخلاف تابستان که حدود ۷۴ درصد گاز تولیدی کشور در بخش‌های صنعتی و تولیدی مصرف می‌شد این بار بخش خانگی در حال رکوردشکنی و سبقت گرفتن در مصرف گاز است.

هنگام زمستان ۷۲ درصد گاز تولیدی کشور  در بخش خانگی مصرف می شود

آقای غلامرضا کوشکی معاون مرکز راهبری شبکه گاز بیان کرد: در تابستان که سیستم گرمایشی هنوز فعال نشده است ۲۶ درصد از میزان مصرف گاز به بخش خانگی و ۷۴ درصد به بخش صنعتی و مولد اختصاص دارد. اما این روز‌ها که میزان مصرف گاز در بخش خانگی افزایش پیدا کرده این دو نسبت جابجا شده اند یعنی بخش خانگی ۷۲ درصد و سهم بخش‌های مولد و صنعتی کشور تنها ۲۸ درصد شده است.

از سه‌شنبه تا جمعه کاهش محسوس دما در کشور پیش‌بینی شده است

حالا سازمان هواشناسی هم چند روزی است که در خصوص ادامه روند کاهشی دما و افزایش بارندگی‌ها هشدارهایی داده است. صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی می‌گوید: با توجه به نفوذ توده هوای سرد از سه‌شنبه تا جمعه کاهش محسوس دما در کشور پیش‌بینی شده که این شرایط به ویژه برای شمال‌شرق است و کاهش دما بین ۱۰ تا ۱۵ درجه خواهد بود.

به گفته او، همچنین در شمال غرب و شرق کشور بین ۷تا ۱۰ درجه، در جنوب شرق، جنوب، مرکز و غرب کشور بین ۳ تا ۵ درجه کاهش دما طی این روز‌ها پیش‌بینی شده است.

اما به گفته مسئولان و کارشناسان در این شرایط رعایت چند توصیه می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف مانع از قطعی گاز در سایر نقاط کشور شود. در این رابطه وزیر نفت اوجی گفت: در صورتی که مردم ۳۰ درصد صرفه جویی داشته باشند در شرایط برودت هوا مشکلی از لحاظ تامین گاز ایجاد نمی‌شود.

همچنین کارشناسان شرکت گاز اعلام کردند: در روز‌های سرد سال در خانه، پوشیدن لباس بیشتر و گرم و کافی بجای مصرف گاز اضافی، گرم‌تر نگهداشتن خانه با نصب پرده‌های ضخیم، زیر پرده‌های توری و بستن دریچه‌های کولر راه‌هایی برای استفاده بهینه از مصرف گاز است.

مشترکان کم مصرف گاز پاداش می گیرند

وزارت نفت نیز برای تشویق به صرفه جویی مشترکان در شرایط فعلی از طرح های تشویقی خبر می دهد  در این خصوص معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: مشترکان خانگی که مصرف گاز آنها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی می‌شوند.

بنا به گفته کارشناسان و مسئولان با صرفه جویی در مصرف گاز و رعایت چند نکته ضروری که در دنیا نیز به آن تاکید می شود، می توانیم مانع از قطعی گاز در نقاط مختلف کشور طی ایام سرد باقی مانده از سال شویم.

اکنون یادآوری یک جمله که  همه ما آن را  چندین بار شنیده ایم ضروری است،  این که  یادمان نرود منابع طبیعی میراثی است که باید برای نسل آینده هم باقی بماند.

ارسال نظر