شناسه خبر : 28336

کشور دچار تنش آبی است

کشور دچار تنش آبی است

یک کارشناس محیط زیست و انرژی با بیان اینکه ایران در حالت تنش آبی قرار دارد، احتمال وقوع شرایط بحرانی آب در آینده نزدیک در برخی استان‌ها همچون تهران پیش‌بینی و اظهار کرد: مصرفه بهینه و بازچرخانی آب از جمله شیوه‌های مدیریت منابع آبی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه‌خشک همیشه میزان بارندگی کمتری نسبت به سایر کشورها دارد اما امسال با آغاز سال آبی جدید (مهرماه) وارد سومین سال پیاپی خشکسالی شده است. با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها، افزایش دمای زمین و میزان تبخیر آب‌ها، ایران وارد تنش آبی و در بسیاری از نقاط همچون استان تهران نیز وارد بحران آبی شده است و به گفته کارشناسان و مسئولان اگر شیوه مصرف آب به همین شیوه در صنایع،کشاورزی و مصارف خانگی و... ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل تامین آب مواجه خواهیم شد.

مشهود مشهودی، درباره بحران کم‌آبی در تهران اظهار کرد: طبق اظهارنظر محمدرضا بختیاری - مدیرعامل «آبفای» استان تهران- درحال حاضر حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آبی در تهران وجود دارد که با در نظر گرفتن مصرف روزانه حدود ۳ میلیون و ۱۰۰هزار متر مکعب توسط مردم تهران، درصورت نداشتن بارش‌های کافی و انجام نشدن اقدامات لازم برای کاهش مصرف و مصرف بهینه آبژاحتمالا  در اوایل زمستان دچار مشکل تامین آب خواهیم شد.

تهران در بحران آبی

وی ادامه داد: به‌طور کلی اگر سرانه منابع آبی کشور کمتر از ۱۷۰۰ مترمکعب باشد می‌توان گفت که کشور دچار تنش آبی و اگر کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب باشد دچار بحران کم آبی شده است. کل کشور در حال حاضر دچار تنش آبی است و متاسقانه به دلیل برداشت بی‌اندازه آب‌های سطحی و زیرزمینی، برخی شهرها نیز از جمله تهران در مرز ورود به بحران آبی قرار دارند.

این کارشناس محیط زیست و انرژی ادامه داد: بیشترین میزان آب در کل کشور در زمینه کشاورزی مصرف می‌شود ولی در استان تهران حجم عمده‌ای از آب در حوزه مصرف خانگی است بنابراین از مردم درخواست داریم که برای جلوگیری از مواجهه با بحران آب، هر فردی بر اساس وظیفه و مسئولیت اجتماعی آب را بهینه مصرف کند.

وی افزود: مصرف شهری و خانگی جزو عوامل موثر بر کمبود آب است اما مصارف دیگر همچون مصارف صنعتی را نیز باید در نظر گرفت. هرچند برخی شرکت‌ها و صنایع در زمینه مصرف بهینه آب و بازچرخانی آن یعنی تصفیه پساب‌های صنعتی و استفاده دوباره از آن اقدامات موثری انجام داده‌اند اما این قشر از مصرف‌کنندگان همچنان سهم بیشتری در کمبود آب دارند.

این کارشناس محیط زیست و انرژی افزود: منابع آبی تجدیدپذیر، که شامل منابع آبی سطحی و زیرزمینی می‌شوند، به‌شدت محدود هستند و اگر میزان برداشت آب بیشتر از میزان مقادیر تجدیدپذیر آب باشد، منابع آبی کاهش می‌یابند و باتوجه به اینکه چرخه آب یک چرخه بسته در کره زمین است در آینده ای نه چندان دور شاهد خشکسالی خواهیم بود.

وی با بررسی تاریخی روند مصرف آب در کشور افزود:  جمعیت ایران در سال ۱۳۰۰ کمتر از ۲۰ میلیون نفر و میزان آب در دسترس برای هر فرد ۴۵۰۰ متر مکعب بود که با در نظر گرفتن مرز تنش آبی ۱۷۰۰ متر مکعب، اختلاف زیادی با تنش آبی داشتیم این در حالیست که سرانه آب در سال ۱۳۹۱ به مرز ۱۷۰۰ مترمکعب نزدیک شد و کل کشور در وضعیت تنش آبی و برخی استان‌ها از جمله تهران با توجه به ذخایر آبی و میزان بارندگی در مرز ورود به بحران آب قرار گرفتند.

صرفه جویی ۴۶ درصدی در مصرف آب با راهکارهای ساده

مشهودی درباره شیوه‌های صرفه‌جویی در مصرف شهری و خانگی آب گفت: راهکارهای مختلفی برای صرفه‌جویی آب در مصرف شهری وجود دارد. از جمله این روش‌ها کم کردن حجم آب فلش تانک‌ها در سرویس‌های بهداشتی با تنظیم شناور آن‌ها است که در حالت عادی ظرفیت آن‌ها ۱۵ لیتر است اما می‌تواند به حجم ۶ لیتر کاهش یابد. در یک خانواده چهارنفری با احتساب این قضیه که توسط هر نفر در روز سه بار این تخلیه انجام شود، می‌توان گفت که کاهش حجم ۹ لیتری می‌تواند نقش موثری در میزان مصرف آب داشته باشد یعنی حدود ۴۶ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب صورت می گیرد.

وی ادامه داد: از جمله راهکارهای دیگر برای صرفه‌جویی در مصرف آب، استفاده از شیرهایی است که هوا را با آب مخلوط می‌کنند. این دوش‌های حمام با عنوان «دُرافشان» معرفی می‌شوند که حدود ۲۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهند. با توجه به اینکه بیشترین میزان مصرف آب توسط خانوارها برای استحمام است، استفاده از این دوش‌ها موجب کاهش مصرف آب می‌شود.

مشهودی در پایان تصریح کرد: محیط زیست یک نعمت الهی است و بدون دخالت انسان در حالت تعادل قرار دارد و ما باید از آن به عنوان امانتی برای انتقال به آیندگان به‌خوبی استفاده کنیم تا نسل‌های آینده نیز از این موهبت الهی بهره مند شوند.

ارسال نظر