شناسه خبر : 28141

هر سال ۱ میلیون هکتار خاک ایران بیابان می‌شود

 هر سال ۱ میلیون هکتار خاک ایران بیابان می‌شود

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری سرعت افزایش سطح بیابان ها در ایران را یک میلیون هکتار در سال اعلام کرد و گفت: تلاش های برای مقابله با بیابان زایی یک سوم این رقم است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، عباس نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست تخصصی کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی، میزان بیابان‌زایی در کشورمان را حدود یک میلیون هکتار در هر سال و فعالیت‌های بیابان‌زدایی را 300 هزار هکتار عنوان کرد و نسبت به تداوم این روند هشدار داد.

نوبخت در این نشست اظهار داشت: در ابتدای برنامه 20 ساله بیابان‌زدایی، سطوح بحرانی برای بیابان‌زایی در کشور 6 میلیون هکتار بود و امروز که 3 سال تا پایان این برنامه فرصت داریم، نقاط بحرانی به 14 میلیون هکتار رسیده ا ست.

وی با بیان اینکه حتی برخی از مناطق شمالی ایران نیز با مشکل کمبود آب مواجه شده اند، تصریح کرد: برخی از روستا‌های شرق مازندران در دل جنگل کمبود آب دارند و شواهد در بازدید‌های میدانی نشان می دهد که آثار خشکسالی در 5 منطقه رویشی کشور کاملا مشهود است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی احیای سرزمین را جامع‌ترین راه برای مقابله و تعدیل اثرات خشکسالی دانست و گفت: پوشش گیاهی و حفظ و ارتقای آن نقش مهمی در احیای سرزمین دارد.

نوبخت به عنوان دبیر کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی، اجرای الگوی کشت را راهی برای مقابله با تخریب سرزمینی و اثرات خشکسالی خواند و طرح نهضت جهادی تولید یک میلیارد اصله نهال و طرح تحول احیای پوشش گیاهی و تولید علوفه در مراتع کشور را از موثرترین راه های مقابله با تخریب سرزمینی عنوان کرد.

نوبخت با تاکید بر لزوم جلوگیری از فرسایش خاک و اجرای طرح‌های آبخیزداری تصریح کرد: متوسط فرسایش خاک در کشور 16 تن است ولی در برخی استان‌ها این رقم به مراتب بیشتر است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تعامل و همگرایی همه دستگاه‌ها را لازمه اجرای موفقیت آمیز طرح‌های احیای سرزمینی خواند.

ارسال نظر