امکان تحویل ۱۰۰ میلیون متر مکعب پساب در بورس وجود دارد

امکان تحویل ۱۰۰ میلیون متر مکعب پساب در بورس وجود دارد

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران از عرضه پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در بورس انرژی برای نخستین بار خبر داد و گفت: این رویداد می‌تواند منجر به تحول در بخش اقتصاد آب، حفظ محیط زیست و توسعه تاسیسات فاضلاب در آینده شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، با بیان اینکه بازچرخانی آب و استفاده مجدد از پساب (فاضلاب تصفیه شده) یکی از رویکردهایی است که هم اکنون با جدیت و به‌منظور حفظ منابع آبی دنبال می‌شود، گفت: بازچرخانی آب و استفاده مجدد از پساب فاضلاب در صنایع یکی از تمهیدات برای حفاظت از منابع آب است.

وی افزود: با در نظرگرفتن محدودیت منابع آب تجدیدپذیر و زیرزمینی، به‌منظور جهش تولید در صنعت‌کشور، بازچرخانی و بازتخصیص آب به‌عنوان محورهای مهم در دستور کار قرار گرفته است.

 مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران در این باره گفت: نقش بسیار اساسی و حیاتی آب برای زندگی جوامع انسان برکسی پوشیده نیست و اهمیت این موضوع به اشکال و راه‌های مختلف به ما گوشزد شده است، ضمن آن‌که حیات بشریت به آب وابسته است و این ماده ارزشمند جایگزینی ندارد.

وی اظهار کرد: ما باید بپذیریم که در کشورمان آب موضوع اصلی است و وضعیت منابع آبی ما در شرایط مطلوبی نیست. میزان بارندگی سالیانه ما در مقایسه با اغلب کشورهای دنیا کمتر است؛ میزان، شدت وزمان بارش‌ها و همچنین تغییرات اقلیم همگی دست به دست هم می‌دهد که بیشتر به فکر مدیریت صحیح منابع آبی و حفظ آن باشیم.

 وی در ادامه با بیان اینکه حجم ذخیره منابع آب تجدیدپذیر در کشور در حال کاهش است،یادآورشد: از دیگر سو شاهد رشد شهرنشینی و صنعتی شدن هستیم که بر نیاز‌های آبی و مصرف انرژی تاثیرخواهد گذاشت. طبیعی است که توازن بین عرضه و تقاضا تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه هر چقدر در مدیریت صحیح منابع آبی غفلت شود، می‌تواند در آینده تبعات و چالش‌های سنگینی در حوزه آب به‌دنبال داشته باشد، اظهار داشت: در همین رابطه بازچرخانی آب می‌تواند یک راهکار اصلی و اساسی باشد. نزدیک به ۷ تا ۸ درصد ذخیره منابع آبی کشور در حوزه شرب استفاده می‌شود و بخش عمده این آب تبدیل به فاضلاب می‌شود. این فاضلاب به لحاظ تکنیکی قابلیت تصفیه با کیفیت بالا برای ورود به چرخه طبیعت و برای مصارف مختلف را داراست.

وی با اشاره به اینکه نیاز آبی بخش صنعت در کل کشور کمتر از پساب تولیدی تصفیه‌خانه‌‌ها در کل کشور است،خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم با بازچرخانی پساب را در اختیار بخش صنعت قرار دهیم می توانیم اعلام کنیم نیاز آبی صنعت در کل کشور با پساب جبران و تامین می شود.

به گفته مُصرزاده در چنین شرایطی ایجاد سازوکار شفاف، عادلانه و رقابت‌پذیر برای عرضه پساب به‌ویژه در حوزه صنعت می‌تواند عامل موفقیت برای نیل به این هدف بزرگ باشد. بورس انرژی چندین سال است که در کشور نهادینه شده است و بخش‌های تولیدی و خدماتی در این عرصه فعال هستند. این سازوکار می‌تواند ضمن تسهیل‌گری به شفاف‌سازی انجام معاملات کمک کند.

مُصرزاده یادآور شد: شرکت فاضلاب تهران به عنوان شرکت پیشرو و تنها شرکت تخصصی در زمینه احداث و بهره‌برداری فاضلاب در کشور، با بهره‌گیری از تجارب خود، بازار واگذاری و فروش پساب را در بستر بورس فراهم کرد  و از ابتدای سال ۱۴۰۲  پیگیری‌های لازم را برای اخذ مجوز قانونی در دستور کار خود قرار داد و اکنون این عرضه در بورس صورت پذیرفت.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران تاکید کرد: خوشبختانه مجوز قانونی ۱۰ میلیون مترمکعب پساب(در سال) ۲ تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب جنوب و تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران برای عرضه در بورس انرژی اخذ شد و بدین ترتیب ۲۴ اردیبهشت ماه نخستین عرضه در این زمینه در بازار بورس انرژی انجام شد. این رویداد می‌تواند منجر به تحول در بخش اقتصاد آب، حفظ محیط زیست و توسعه تاسیسات فاضلاب در آینده شود.

 وی افزود: نخستین عرضه پساب ۱.۸ میلیون مترمکعب در سال و به مدت ۱۵ سال به یکی از صنایع حاشیه شهر تهران شرکت سیمان تهران بود.

به گفته مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران هم اکنون  این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب پساب به تصفیه‌خانه‌ها تحویل شود.

مُصرزاده درخصوص مراحل و نحوه عرضه این محصول در بازار بورس گفت: شرکت آب و فاضلاب به عنوان یک شرکت خدماتی وابسته به دولت مجوزهای قانونی به لحاظ قیمت تمام شده را اخذ کرده است، بعد از آن سازوکار قانونی عرضه این محصول توسط سازمان بورس نهادینه، قانونی و اعلام شده است.پساب تصفیه‌خانه‌ها متناسب با استانداردهای محیط زیست در خروجی تصفیه‌خانه‌ها تحویل صنایع می‌شود و بعد از آن صنعت باید انتقال دهد چه بسا مصرف‌کنندگان متعدد کیفیت‌های مختلفی مدنظرشان باشد، ممکن است صنایع نیاز به تصفیه تکمیلی داشته باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار لیتر بر ثانیه در ۲ تصفیه‌خانه جنوب و غرب تهران پساب به بخش کشاورزی رایگان تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد و نگهداری زیر ساخت‌های فاضلاب شهری پر هزینه است،تصریح کرد: اگر مجموعه‌های فاضلاب نتوانند بستری برای تامین منابع مالی با هدف توسعه و نگهداشت تاسیسات خود فراهم کنند قطعا در آینده نمی‌تواند خدمات پایدار و مستمر ارائه دهند. هرچقدر بتوان در عرضه این محصول به سمت و سوی قیمت تمام شده و واقعی حرکت کنیم،این برای ارائه خدمات پایدار کمک کننده است.

ارسال نظر