شناسه خبر : 50216

اختصاصی چابک آنلاین ؛

سنگ های مرمر استان خراسان شمالی به چین و پاکستان و ایتالیا صادر می شود

سنگ های مرمر استان خراسان شمالی به چین و پاکستان و ایتالیا صادر می شود

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان شمالی، فرایند استعلام گیری از سازمان های واگذاری محدوده های معدنی را بسیار طولانی دانست و گفت: معدنکار در گیرودار این استعلامات با پاسخ های غیرکارشناسانه و بدون استدلال مواجه می شود؛ بنابراین نیاز است تا با اصلاح این فرآیند و اصلاح قوانین اختلاف با دستگاه های دیگر برطرف و معدنکار سریعتر وارد کارشود.

چابک آنلاین، شمیم نادری، مهدی سجادی در گفتگو با چابک آنلاین، حضورمعارضان محلی در حاشیه معادن را ازجمله موانع توسعه معادن دانست و ادامه داد: به روز رسانی ماشین آلات معدنی برای تعطیل نشدن معادن کوچک و معضل تامین سوخت ماشین آلات معدنی از دیگر مواردی بوده که بابد مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان شمالی، درباره چالش های معدنی این استان،اظهار داشت:کمبود واحدهای فرآوری سنگ های تزئینی در استان منجر به تعطیلی حدود40 معدن شده؛ زیرا واحدهای سنگبری و فرآوری در کنار استخراج به طور کامل وجود ندارد. 

سجادی اذعان داشت که از حدود 120 معدن فعال در استان خراسان شمالی، تنها 10 درصد برای فلزاتی همچون سرب و روی، آهن  و مس است.

وی بیان کرد: مواد معدنی استان بیشتر مصرف داخلی دارند اما ماسه های سیلیسی فرآوری شده به عنوان آجر و بتن های سبک به قزاقستان وعراق صادر می شود. 

به گفته وی، همچنین، نیمی از استخراج  10 هزار تنی سالانه سنگ های مرمرهای استان نیز به چین،پاکستان و ایتالیا صادر می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان شمالی،گفت: معدن بوکسیت جاجرم با ذخایر بالا، از قطب های بوکسیتی کشور بوده که 50 درصد از سهم استخراج 5 میلیون و 800 هزارتنی  سال گذشته استان را به خود اختصاص داده و باقی استخراج به کارخانه های سیمان و شن و ماسه مربوط می شود.

سجادی درباره فرصت های سرمایه گذاری استان خراسان شمالی به اکتشافات جدید سرب وروی و عناصر خاکی اشاره کرد و ادامه داد: با تغییر روش های فرآوری بوکسیت های کم عیار، می توان بوکسیت های با عیار30 درصد را پرعیارسازی کرد.

 

ارسال نظر