شناسه خبر : 27892

جشنواره فیلم کوتاه تهران به پایان راه رسید

جشنواره فیلم کوتاه تهران به پایان راه رسید

نمایش فیلم‌های سی‌ونهمبن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران یکم آبان‌ماه در پردیس سینمایی ملت به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، این رویداد سینمایی امروز یکشنبه اول آبان‌ماه و در پنجمین و آخرین روز از اکران فیلم‌های کوتاه راه یافته به دو بخش ملی و بین‌المللی در پردیس سینمایی «ملت»، میزبان علاقه‌مندان سینمای کوتاه خواهد بود.

برنامه نمایش فیلم‌های بین‌الملل

در اولین سانس از روز پنجم، از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سالن شماره دو از فیلم‌های بخش بین‌الملل، فیلم‌های داستانی «ترش و شیرین»، تجربی «خانواده انگل»، مستند «فضای خالی»، پویانمایی «انسان‌ها وقتی کنار هم چپانده می‌شوند احمق‌تر هستند»، داستانی «آفتاب بالانس»، داستانی «چرا هلن کوخ به سرقت ماشین دست می‌زند» و تجربی «روز خارجی» به نمایش در می‌آیند.

همچنین از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ سالن ۲ پردیس ملت میزبان اکران دیگر فیلم‌های بخش بین‌الملل از جمله داستانی «علی و گوسفند معجزه‌آسایش»، داستانی «هیولاها»، پویانمایی «فقدان»، تجربی «حوضچه جاذبه»، داستانی «وسمه» و پویانمایی «پینوکیو» خواهد بود.

از ساعت ۱۸ تا ۲۰ هم در همین سالن فیلم‌های داستانی «دار و ندارم روی ژرمانیا»، پویانمایی «آشفته ایام مبارک»، داستانی «در میان کلمات»، تجربی «فیلسوف»، داستانی «نشانی» و داستانی «پنجره‌های قدیمی» از بخش بین‌الملل اکران می‌شود.

در ادامه از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱:۴۵ داستانی «بالا افتادن» به کارگردانی مریم بختیاری، تجربی «اتاق آقای ون» به کارگردانی احسان میرزایی، پویانمایی «سم‌پاش» به کارگردانی فرنوش عابدی، داستانی «دریچه» به کارگردانی مسعود حاتمی و داستانی «نجان» به کارگردانی محمدمهدی باقری از آثار ایرانی حاضر در بخش بین‌الملل در سالن شماره دو روی پرده می‌رود.

برنامه نمایش فیلم‌های داستانی مسابقه سینمای ایران

اکران فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران هم در دو سالن ۹ و ۱۰ پردیس ملت پی گرفته می‌شود. امروز از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵ در سالن ۹ فیلم‌های داستانی «گودال» به کارگردانی فرزاد رنجبر نظری، «رعنا» به کارگردانی امیر مهندسیان، «بالا افتادن» به کارگردانی مریم بختیاری، «از دید نقاش» به کارگردانی گلی زارعی و «سریشوک» به کارگردانی صمد باقرزاده روی پرده می‌رود.

از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ هم در این سالن «از اینجا باز شود» به کارگردانی محسن اصدق‌پور و امیرحسین طالبی، «پسر خورشیدی» به کارگردانی آرمان فیاض، «برخورد» ساخته امیرحسین محسنی و «ضدیح» به کارگردانی ابوذر پاک‌نژاد اکران می‌شود.

سالن ۹ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ هم میزبان اکران فیلم‌های «یک تن» به کارگردانی پویان مکری، «غیرموجه» به کارگردانی محمدرضا خاوری، «نارس» به کارگردانی نوا نعمتی، «وقفه» مانا پاک‌سرشت و «۳:۳۳» به کارگردانی آزاد صادقی خواهد بود.

از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ هم در همین سالن فیلم‌های «کرم ابریشم» به کارگردانی امیر هنرمند، «نجان» به کارگردانی محمدمهدی باقری، «آماتور» به کارگردانی حامد اصلانی، «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی و «دوباره سکوت» به کارگردانی سیدمحمدرضا کمال علوی پخش می‌شود.

در سالن ۱۰ هم از بخش مسابقه سینمای ایران از ساعت ۱۳:۴۵ تا ۱۵:۱۵ فیلم‌های «تکه‌ای از تو» به کارگردانی هادی نوری، «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی وحید نامی و نوید نامی، «نوشابه مشکی» به کارگردانی محمد پایدار، «هراس» به کارگردانی محمد همتی و «نگران من نباش» به کارگردانی امین خجسته به نمایش گذاشته خواهد شد.

در ادامه نمایش فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در سالن شماره ۱۰ از ساعت ۱۵:۴۵ تا ۱۷:۱۵ «رو به شب» به کارگردانی سعید کشاورز، «پارادوپینگ» به کارگردانی محمدرضا حسنی رنجبر، «یه چوم یه لنگ» به کارگردانی یاسر برزگر و «شیهه» به کارگردانی پویا سعیدی روی پرده می‌رود.

در همین سالن از ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۴۵ هم فیلم‌های «قهوه‌خانه عاشیق‌لار» به کارگردانی رضا جمالی، «جابجایی» به کارگردانی سیاوش بهادری راد، «دندان درخت» به کارگردانی علی پاک‌نیا، «لیدی» به کارگردانی فردین انصاری و «فلس» به کارگردانی هومن نادری روی پرده می‌رود.

از ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱:۴۵ هم سالن شماره ۱۰ میزبان اکران «او لبخند نمی‌زند» به کارگردانی زردشت افشاری، «پرویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «با همراهی سارا» به کارگردانی ایمان فراهانی و «اسما» به کارگردانی مصطفی آقامحمدلو و فرهادی حاجی‌عباسی خواهد بود.

برنامه نمایش آثار پویانمایی مسابقه سینمای ایران

فیلم‌های پویانمایی بخش مسابقه سینمای ایران در روز پنجم جشنواره در سالن یک روی پرده می‌رود که اکران این آثار از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵پیگیری می‌شود.

در این سالن «سلاخی» به کارگردانی سپهر مومنی، «زنده بیدار، آگاه» به کارگردانی حسین مرادی‌زاده، «گوهر نور» به کارگردانی زهره ملامحمدی، «آسمان دوست‌داشتنی» به کارگردانی امیر مهران، «تیر مشقی» به کارگردانی کاوه سیستانی، «دشت گل‌های زرد» به کارگردانی حسین آقامحمدی، «ملودی» به کارگردانی احمد عربانی، «زمان خواب» به کارگردانی محمود غلامی و «سقوط نور» به کارگردانی فرزانه شفیعی و امین صفار در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.

در دومین سانس نمایش فیلم‌های پویانمایی بخش مسابقه سینمای ایران در روز پنجم جشنواره، سالن شماره یک از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ میزبان اکران فیلم‌های «جایگزین» به کارگردانی عبدالله علیمراد، «آدم‌ها و ماه» به کارگردانی یونس غزالی، «بزرگ‌ترین ماجرای گلی» به کارگردانی الیکا مهران‌پور، «سمپاش» به کارگردانی فرنوش عابدی، «چرخ زندگی» به کارگردانی زهرا حسینی، «یاماها» به کارگردانی فرزانه قبادی، «برگشت‌ناپذیر» به کارگردانی شیدا کاشی و «رباب» به کارگردانی صبا جاور خواهد بود.

برنامه نمایش آثار مستند مسابقه سینمای ایران

برنامه نمایش فیلم‌های مستند از بخش مسابقه سینمای ایران هم از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ در سالن شماره یک پی گرفته می‌شود که در این بخش «لوورخانه» به کارگردانی شروین وحدت و پیام عزیزی، «پاییزان» به کارگردانی سجاد ایمانی و «امیر» به کارگردانی داوود میرزابیگی روی پرده می‌رود.

برنامه نمایش آثار تجربی مسابقه سینمای ایران

امروز سالن شماره یک از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ میزبان نمایش فیلم‌های تجربی بخش مسابقه سینمای ایران است. در این سانس فیلم‌های «اتاق آقای ون» به کارگردانی احسان میرزایی، «۲۱۳۲ نفر می‌بینند» به کارگردنی کمیل سهیلی، «از خنده مغزم پوکید» به کارگردانی علی آسترکی، «دال و مدلول» به کارگردانی امین بزرگ‌زاد و محمد پوستین‌دور، «وقتی ال.آر گریست» به کارگردانی احمد خوش‌نیت، «زمستان خاطرات» به کارگردانی علی آریافرد و «صبحانه» به کارگردانی مرتضی فرهادنیا به نمایش گذاشته می‌شود.

برنامه نمایش آثار بخش «استعدادهای نو»

فیلم‌های بخش «استعدادهای نو» همزمان با پنجمین روز جشنواره در سالن شماره ۸ روی پرده می‌رود. از ساعت ۲۰ تا ۲۱ در این سالن فیلم‌های «میز هفت» به کارگردانی سبحان بیرانوند، «ترال» به کارگردانی میثم فرهومند و اهورا بارانی، «نشنیدن» به کارگردانی احمد صمیمی و «کورتیزول» به کارگردانی دانیال نوروش روی پرده می‌رود.

برنامه نمایش آثار بخش «کتاب و سینما»

همزمان با روز پنجم جشنواره، در سالن ۸ از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰، آثار بخش «کتاب و سینما» روی پرده می‌رود. در این سانس فیلم‌های «یاماها» به کارگردانی فرزانه قبادی، «صبحانه» به کارگردانی مرتضی فرهادنیا، «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی، «سریشوک» به کارگردانی صمد قربانزاده، «گیلگمش» به کارگردانی حسین مرادی‌زاده، «تیر مشقی» به کارگردانی کاوه سیستانی و «زنده بیدار، آگاه» به کارگردانی حسین مرادی‌زاده اکران می‌شود.

کتاب «ژانر در فیلم کوتاه»

در حاشیه این جشنواره کتاب «ژانر در فیلم کوتاه» با مقدمه منصور براهینی هم رونمایی شده است. این کتاب که به کوشش رامتین شهبازی نوشته شده، شامل مقالاتی از فرشاد عسگری کیا، مجید کیانیان، سیدعلی روحانی، امیررضا نوری پرتو، مریم جلالی، رامتین شهبازی، وحیداله هاشمی است و پس از جشنواره به بازار عرضه می‌شود.

روز گذشته ۳۰ مهر ماه، در چهارمین روز نمایشگاه عکس «ایران من» هم توجه طیفی از سینما دوستان را به خود جلب کند، این نمایشگاه در دومین دوره خود و پس از آنکه با استقبال عکاسان مواجه شد، شکل رقابتی به خود گرفت و داوران آن نیز معرفی شدند. چ

در این روز محسن سوهانی مدیر شبکه رادیویی نمایش، محمدرضا فرجی مدیرکل توسعه فناوری، سینمایی، سمعی و بصری، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر، مهدی عرفاتی مدیرعامل ایسنا، مهدی محمدی مشاور وزیر فرهنگ و… از جمله افرادی بودند که به پردیس ملت - محل برگزاری جشنواره - رفتند.

ستاد خبری این جشنواره، همچنین گزارشی را از گفت‌وگو با رییس سازمان سینمایی منتشر کرده که چند روز قبل به پردیس ملت رفته بود.

محمد خزاعی در بخشی از صحبت‌هایش گفته است: جشنواره فیلم کوتاه تهران بضاعت گسترده‌ای در گفتمان‌سازی و رشد استعدادهای نوظهور دارد. این جشنواره جایگاه تعریف شده، رفیع و بی‌مانندی در عرصه فیلم کوتاه و انتقال تجربه‌ها بین هنرمندان نسل‌های مختلف فیلم‌ساز را دارد و همچنان می‌تواند مرجعی پرعیار و معتبر در حوزه فیلم‌های کوتاه باشد. استقبال خوب از سی‌ونهمین دوره این جشنواره نشان داد که چقدر کار همکارانم در برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری درست، منطقی و به جا بوده و ثابت کرد که چقدر بستر و تقاضا برای فیلم‌های کوتاه در جامعه زیاد است و این وظیفه ما را برای کار در حوزه فیلم کوتاه سنگین‌تر می‌کند.

به گفته وی؛ این رویداد سینمایی دستاورد سه دهه همکاری موفقیت‌آمیز و پربار مجموعه‌ای بزرگ از هنرمندان جوان و مدیران مختلف بوده است و توانسته جایگاه ویژه و ممتاز خود را حفظ کند و چراغی پرفروغ برای همه نوآمدگان این عرصه باشد. جشنواره فیلم کوتاه تهران حالا به عنوان ملجا و پناهگاهی برای قاطبه فیلمسازان کوتاه درآمده که در آن سینماگران جوان می‌توانند بخشی از چشم‌انداز باشکوه رویاهای خود را در آن نظاره‌گر باشند. این جشنواره بخش بزرگی از راهی است که  در آن می‌توان ثمره کار هنرمندان جوان را دید و درباره آن قضاوت کرد. انتظار می‌رود در گام دوم انقلاب با بهره وری و بازسازی ظرفیت سینمای جوان به مثابه آموزش و پرورش سینما شاهد بروز و ظهور و رویش نسل تازه فیلمسازی در پرتو گفتمان انقلاب اسلامی و نیازهای جامعه امروز باشیم.

خزاعی با اشاره به ویژگی‌هایی چون تنوع و گوناگونی ژانرهای سینمایی مانند درام، کمدی، فانتزی، ملودرام، رازآلود، وحشت، جنگی و دفاع مقدس، معمایی و نوآر، علمی تخیلی و آخرالزمانی؛ حضور پررنگ فیلم اولی‌ها، توجه به استعدادهای نو، اهتمام ویژه به فیلم‌ها و مضامین انقلابی و دفاع مقدسی و… نشان می‌دهد که جشنواره بر اساس مطالعه و نیازها طراحی شده و در حال برگزاری است.

سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان ۱۴۰۱ در حال برگزاری است.

ارسال نظر