شناسه خبر : 27322

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنان به دنبال عمل هیسترکتومی

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنان به دنبال عمل هیسترکتومی

محققان دریافتند که بین عمل جراحی "هیسترکتومی" و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، به ویژه در میان زنان زیر ۴۵ سال، ارتباط وجود دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، هیسترکتومی، عمل جراحی برداشتن قسمتی یا تمام رحم یک زن است. تحقیقات قبلی هیسترکتومی را با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و سرطان تیروئید مرتبط دانسته است.

رحم زن در طول هیسترکتومی به طور جزئی یا کامل برداشته می‌شود. در پی هیسترکتومی، چرخه قاعدگی متوقف می‌شود و بارداری دیگر امکان پذیر نیست. علاوه بر این، یک بررسی در سال ۲۰۲۱ اشاره می‌کند که انجام هیسترکتومی می‌تواند خطر یائسگی زودرس را افزایش دهد.

برخی از شایع‌ترین دلایلی که ممکن است یک فرد مجبور به انجام هیسترکتومی شود عبارتند از:

• دوره‌های قاعدگی سنگین

• فیبروئید رحم

• اندومتریوز

• آدنومیوز

• پرولاپس رحم

• سرطان رحم یا سایر قسمت‌های دستگاه تناسلی.

«فابریس بونت»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه دی رنه فرانسه، می‌گوید: «مطالعات قبلی نشان می‌دهد زنانی که هیسترکتومی انجام داده‌اند، با خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی روبرو هستند، بخصوص که هیسترکتومی قبل از ۵۰ سالگی باشد. حال ما نشان دادیم که هیسترکتومی با افزایش خطر ابتلاء به فشار خون بالا در همان دوران مرتبط است.»

 بونت ادامه داد: «از آنجایی که دیابت و فشار خون بالا به هم مرتبط هستند، ارزیابی اینکه آیا هیسترکتومی ممکن است خطر دیابت را به همراه داشته باشد، کاملاً منطقی است.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های مربوط به حدود ۸۳۵۰۰ زن فرانسوی ۴۵ تا ۶۰ ساله را که به طور متوسط ۱۶ سال تحت نظر پزشک بودند، مورد بررسی قرار دادند.

در طی این مطالعه، محققان دریافتند زنانی که قبل از سن ۴۵ سالگی هیسترکتومی کرده بودند، ۵۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ بودند.

بونت گفت: «ما این فرضیه را مطرح می‌کنیم که هیسترکتومی در سنین پایین زنان را در معرض خطر بیشتر دیابت نوع ۲ در آینده قرار می‌دهد، که عمدتاً به دلیل کاهش عملکرد تخمدان برای مدت طولانی است.»

علاوه بر این، خطر دیابت در زنانی که هیسترکتومی انجام دادند ولی هر دو تخمدان را هنوز داشتند، تنها ۱۳ درصد افزایش یافت. با این حال، محققان دریافتند زنان در معرض خطر بیشتر ابتلاء به دیابت نوع ۲ (۲۶ درصد) با برداشتن هر دو تخمدان هستند.

 بونت توضیح داد: «خطر ابتلاء به دیابت پس از برداشتن هر دو تخمدان به این دلیل است که برداشتن تخمدان‌ها منجر به کاهش کامل ترشح استروژن توسط تخمدان‌ها می‌شود و استروژن نقش مفیدی در هموستاز گلوکز ایفا می‌کند.»

ارسال نظر