شناسه خبر : 24615

راه های پیشگیری از گرما زدگی چیست؟

راه های پیشگیری از گرما زدگی چیست؟

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح علائم گرمازدگی و راه های پیشگیری از این عارضه پرداخت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، حسین بیگلری، با بیان اینکه گرمازدگی به دنبال افزایش دمای بدن افراد رخ می دهد، گفت: زمانی که دمای بدن افراد از 37 درجه بیشتر شود، گرمازدگی شروع می شود و بسته به بالاتر رفتن دما علائم آن تشدید می شود.

وی احساس خشکی دهان، گیجی و تاری دید را از جمله علائم اولیه گرمازدگی عنوان کرد و افزود: به دنبال افزایش دما و عدم درمان به موقع، علائم دیگر گرمازدگی مانند تنفس تند، افزایش ضربان قلب و کاهش سطح هوشیاری حادث می شود که بسیار خطرناک است.

بیگلری هشدار داد: در صورتی که فرد گرمازده به موقع درمان نشود، احتمال اغما و حتی خطر مرگ وجود دارد.

این مسئول در ادامه بیان اینکه گرمازدگی عمدتا در فصل تابستان و بیشتر در ساعت 12 تا 16 ظهر رخ می دهد، گفت: در این فصل و در این ساعات تابش نور خورشید در اوج قرار دارد و اگر افراد مراقبتی در برابر نور خورشید نداشته باشند، احتمال گرمازدگی وجود دارد، بنابراین توصیه می شود افراد در ساعات ظهر از قرار گیری در محیط بیرون خودداری کرده و حتما در صورت تردد در محیط بیرون از کرم ضد آفتاب و عینک دودی استفاده کنند.

وی افزود: همچنین توصیه می شود افراد فعالیت های بیرون از منزل خود را به ساعات صبح و بعدازظهر موکول کرده و در ساعات ظهر فعالیت چندانی نداشته باشند.

بیگلری ورزش کردن در ساعات گرم روز را هم با خطر گرمازدگی همراه دانست و افزود: توصیه می شود افراد صبح زود یا بعدازظهرها به ورزش بپردازند.

این مسئول بر استفاده از لباس های رنگ روش در این روزهای گرم سال تاکید کرد و افزود: لباس های رنگ روشن به نسبت لباس تیره نور خورشید را کمتر جذب می کنند.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر مصرف مستمر آب در روزهای گرم سال، گفت: در این روزهای گرم توصیه می شود افراد از آب میوه تازه مانند آب هندوانه و آب طالبی به میزان بیشتری استفاده کنند.

این مسئول نسبت به مصرف نوشابه هم در این روزهای گرم هشدار داد و افزود: نوشابه به دلیل وجود مواد قندی موجب تشنگی بیشتر شود.

بیگلری در ادامه با اشاره به لزوم درمان به موقع گرمازدگی، گفت: در وهله اول باید فرد گرمازده از محیط گرم خارج شده و در زیر سایه قرار گیرد. در ادامه بلافاصله باید لباس های بیماری بیرون آورده شود و دکمه ها باز شوند تا فرد تنفس راحت تری داشته باشد.

بیگلری گفت: در ادامه باید حوله خنک روی صورت و بدن فرد قرار گیرد و آب خنک جرعه جرعه به بیمار داده شود.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین در صورتی که علائم گرمازدگی شدید باشد، باید فرد بیمار به مراکز درمانی ارجاع شود.

بیگلری تصریح کرد: بیماران قلبی و عروقی، دیابتی و سالمندان و کودکان بیش از همه در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند و باید مراقبت های آنها بیشتر باشد.

 

ارسال نظر