شناسه خبر : 24593

مسمومیت یکی از شایع ترین اختلال ها در فصل تابستان است

مسمومیت یکی از شایع ترین اختلال ها در فصل تابستان است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: مسمومیت یکی از شایع ترین اختلال ها در فصل تابستان است چراکه گرما بهترین فرصت برای رشد باکتری‌ها و ایجاد مسمومیت‌ها است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، جلال رحمانی، افزود: با بالارفتن دمای هوا، مواد غذایی به سرعت فاسد می‌شود و از همین رو بیشترین مراجعات در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی مربوط به مسمومیت ها است. 

وی با بیان اینکه، مسمومیت توسط خوراکی‌هایی مانند شیر، ماهی، گوشت چرخ کرده، انواع سس‌ها و کنسروها بیشتر است، اظهار داشت: شهروندان باید مسمومیت های غذایی در تابستان را جدی بگیرند چراکه این مسمومیت ها می تواند گریبان کودکان را بگیرد و گاهی منجر به مرگ شود. 

رحمانی همچنین افزود: رعایت ‌نکردن مسائل بهداشتی در تهیه، توزیع و مصرف موادغذایی و به‌خصوص بی‌دقتی در نگهداری درست موادغذایی در خانه مهمترین عامل بروز مسمومیت‌های غذایی است. 

وی ادامه داد: افزایش مسافرت‌های تابستانی  و احتمال استفاده از آب و غذای آلوده نیز سهم پررنگی در بروز مسمومیت ها دارد.

وی تصریح کرد: بیماری‌هایی مثل مسمومیت غذایی، اسهال و استفراغ، بیماری عفونی دستگاه گوارش، تب حصبه، وبا و تب مالت از طریق مواد غذایی منتقل شود. 

وی در خصوص پیشگیری از مسمومیت غذایی گفت: مصرف غذای مانده به‌ویژه گوشت و ماهی پخته‌شده، تخم‌مرغ نیم‌پز، بستنی غیرپاستوریزه، سالادالویه، شیرینی‌های ‌تر و خامه‌ای در فصل تابستان توصیه نمی شود. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار داشت: خوراکی‌هایی که برای چندین‌بار سرد و گرم شده‌اند، غذاهای رستوران‌های بین‌راهی،استفاده چندین‌باره از بطری‌های پلاستیکی آب، مصرف آب رودخانه‌ها، چشمه‌ها و منابع آبی دیگر که از سلامتی آن بی‌اطلاع هستید، سوسیس و کالباس‌، شیر، پنیر و آبمیوه غیرپاستوریزه خطر ابتلا به مسمومیت ها را دوچندان می‌کند. 

وی حالت تهوع، اسهال، استفراغ، سرگیجه، بی‌حالی، تپش قلب، بی‌اشتهایی، گرفتگی عضلات شکم و تب خفیف را از نشانه های مسمومیت اعلام کرد. 

رحمانی ادامه داد: علایم مسمومیت غذایی معمولا یک تا ۳ روز بعد از خوردن غذای آلوده شروع می‌شود.

وی به عدم خوددرمانی و مراجعه به پزشک تاکید و تصریح کرد: درمان نادرست می‌تواند منجر به انتشار مواد سمی و بروز مشکلات جدی تر برای بیمار شود، بنابراین شهروندان با بروز علائم مسمومیت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.​

ارسال نظر