شناسه خبر : 28037

مشکلات وام ازدواج تمامی ندارد

مشکلات وام ازدواج تمامی ندارد

کارشناس امور بانکی گفت:به رقم تاکید دولت در پرداخت تسهیلات مسکن، فرزند آوری و ازدواج، بانک‌ها به شدت در این زمینه مقاومت می‌کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وام ازدواج از جمله وام های تکلیفی است که بسیاری از زوج های جوان برای آغاز زندگی مشترک خود برای آن برنامه ریزی می کنند وامی که از همان ابتدا از میزان مبلغ پرداخت تا شرایط دریافت آن همیشه با سر و صدا همراه بوده و مشکلاتی را در پی داشته است.

اولویت نخست: تامین وام از دواج 

بانک مرکزی در ۱۰ فروردین امسال بخشنامه اعطای تسهیلات ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد بر این اساس بانک مرکزی مکلف است از محل صد در صد مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و ۵۰ درصد سپرده‌های قرض الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع این بند را با اولویت نخست از طریق بانک‌های عامل تأمین کند.

براساس قانون بودجه امسال وام ازدواج زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از سال ۱۳۹۷ بوده ۱۲۰ میلیون تومان و برای زوج‌های کمتر از ۲۵ و زوجه کمتر از ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان است. وامی که رئیس جمهور نیز بر پرداخت آن تاکید بسیار دارد.

ابراهیم رئیسی گفت: تشویق به ازدواج فقط با صحبت نمی‌شود و اعطای تسهیلات یکی از موارد عملی آن در کنار ساخت مسکن است. بانک‌ها به تصمیم دولت درباره اعطای تسهیلات عمل کنند. اما گویا این تاکید به پرداخت خیلی هم مورد توجه واقع نشده است.

ساعی گفت:حدود ۵ ماهی از ثبت نام من برای دریافت وام ازدواج می‌گذرد، اما هنوز بانک حتی برای ارائه مدارک هم به من زمانی را اعلام نکرده موضوع را که از بانک پیگیری می‌کنم بهانه می‌آوردند که باید در صف در انتظار بمانید.

خانم قلی زاده گفت:از فروردین برای دریافت وام ازدواج ثبت نام کردم، اما خبری از بانک نیست پیگیری هم که می‌کنم می‌گویند بانک بوجه برای پرداخت وام ازدواج ندارد. جالب اینجاست که هنوز بانک از من مدارک هم درخواست نکرده و تنها می‌گوید باید منتظر بمانید. در خصوص مشکلات وام ازدواج و شانه خالی کردن‌های برخی از بانک‌ها کارشناس امور بانکی نکاتی را مطرح کردند.

اصغر بالسینی گفت:به رقم تاکید دولت در پرداخت تسهیلات مسکن، فرزند آوری و ازدواج، بانک‌ها به شدت در این زمینه مقاومت می‌کنند بانک‌ها تمایل به پرداخت تسهیلات در حوزه‌هایی دارند که بیشتر برای خودشان مفید باشد و این نشان دهنده سیاست‌های دوگانه است.

اما مشکلات وام ازدواج فقط به این موارد ختم نمی‌شود. یکی دیگر از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان گفت:در استان البرز ساکن هستم. حدود ۴۵ روز از ثبت نام من برای دریافت وام ازدواج می‌گذرد، اما بانک آن را نمی‌پردازد پس چرا می‌گویند باید ده روزه پرداخت شود به بانک هم که مراجعه میکنم چیزی به من نمی‌گویند.

اما این شرایط در حالی است که پیش از این رئیس کل بانک مرکزی وعده دیگری را داده بود.

علی صالح آبادی گفت: وقتی وثایق و مدارک تحویل بانک شد، باید حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز وام پرداخت شود و اگر این کار انجام نگیرد، خلاف است. مورد بعد که از آن گلایه‌مند بودند برخورد سلیقه‌ای بانک‌ها در دریافت وثیقه برای پرداخت وام ازدواج بود. موضوعی که در گذشته رئیس کل بانک مرکزی به صراحت شرایط آن را مطرح کرده بود.

علی صالح‌آبادی درباره وثایق وام ازدواج گفته بود: مدارک مورد نیاز در آیین‌نامه ابلاغی به بانک‌ها مشخص است و درباره وثایق نیز اعلام کردیم که متناسب با اعتبارسنجی، حداکثر یک سفته یا یک ضامن معتبر مورد نیاز است.

در خصوص وثایق و مشکلات پرداخت تسهیلات تکلیفی (وام ازدواج) کارشناس اقتصادی مواردی را مطرح کرد.

بسیاری از مردم برای وام‌های خرد با مشکلات مواجه هستند!

مهدی میرزایی گفت:در لیست‌های منتشر شده در زمینه پرداخت تسهیلات کلان بانک‌ها ملاحظه می‌شود که وام‌هایی بدون وثیقه و با کارمزد‌های بسیار ناچیز پرداخت شده است در حالی که بسیاری از مردم برای وام‌های خرد با مشکلات و موانع فراوانی از جمله وثیقه مواجه هستند.

او می‌گوید:بحثی که در سیستم بانکی چند سالی است با آن مواجه هستیم تقدم منافع فردی و صنفی بانک‌ها و افراد بر منافع ملی کشور است خیلی از بانک‌ها با محاسبه می‌گویند وقتی پرداخت کلان عایده زیادی دارد چرا باید به افراد تسهیلات خرد پرداخت شود و به سبب عایدی کم وام‌های خرد مانند ازدواج، بانک‌ها نبود منابع را بهانه می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در خصوص عدم پرداخت وام ازدواج بار‌ها وعده برخورد با متخلفان را داده است.

علی صالح آبادی پیش‌تر بیان کرده بود: قبلا گفته شده اگر بانک‌ها در زمینه وام ازدواج تخلفی داشته باشند حتما برخورد انضباطی خواهیم داشت.

وعده‌ای که گویا خیلی هم محقق نشده یا شاید برخورد مناسب و کافی نبوده است.

برای پیگیری بیشتر مشکلات و موضوع وام ازدواج با بانک مرکزی تماس گرفیتم که توپ را در زمین دیگری انداخته و مصاحبه نکردند.

اما بر اساس آخرین آمار، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی مهدی صحابی گفته است تا تاریخ ۱۲ مهر تعداد ۵۰۷ هزار نفر به مبلغ ۷۰۰هزار میلیارد ریال از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره‌مند شدند.

درست است که این پرداخت‌ها نسبت به سال‌های گذشته با رشد همراه بوده، اما هستند کسانی که با مشکلات زیادی در خصوص وام ازدواج مواجه و از عدم پاسخ گویی بانک‌ها شکایت دارند حالا باید منتظر ماند و دید که بانک مرکز برای مشکلات وام ازدواج و شانه خالی کردن بانک‌ها در این خصوص قرار است اقدامی عملی انجام دهد؟ یا تنها به تذکر شفاهی بسنده می‌کند.

  • میکائیل حیدری

    سلام :خسته نباشید :من میخوام وام ازدواج بگیرم :،بانک ملی شهرستان ملکان:هی میگه برو ضامن کارمند بیار من هم به هرکس میگم میگن نصف پول بده من. چرا سند حیاط قبول نمیکنند؟ کسی که ضامن نداشته باشد باید چکار کند؟هی میگم بابا چندتا سند معتبر حیاط بیارم فقط و فقط میگن کارمن.من هم شناس کارمند ندارم

  • محمددلیر

    سلام ریس محترم بانک مرکزی بنده باقرض ازدواج کردم فرزندم داره به دنیامیاد ولی هنوز وام ازدواج من نوبتم نشده

  • رحیمی

    پس کی وام میدن ما یک ساله منتظریم الان هم میگن پرداخت نمیشه چرا آخه

  • جواد

    سلام اخبار اعلام می کنه حمایت از جوانان برای ازدواج ولی ازدواج می کنی هیچ حمایتی نمی شود حتا وام ازدواج با ضامن هم پرداخت نمی شود
    من الان مدت زیادی ضامن گذاشتم ولی هیچ گونه دریافت نکردم

  • مصطفی پورساعی

    ۲۶ آذر ۱۴۰۱ ثبت نام کردم بابت دریافت وام ازدواج امروز ۱۴ اردیبهشت هست هنوز اسمم در نیومده
    چرا هیشکی رسیدگی نمیکنه

  • طاهری

    سلام من مدارک. همه چی بردم اما. بانک میگه بوجه نیس الان شیش ماهه. ک پرداخت نمیشه وام ازدواج من.

  • سعیدی

    من از برج ۸ پارسال تا حالا عقدم نه خبری هست نه چیزی از وام ازدواج حالا هم که وارد سایت میشم بعد چند وقت سه هفته هست ۸ نفر جلومه

  • dwUQQUrL

    20

  • فاطمه

    وام ازدواج چرا میگه باید رسمی باشه این چه شرایطی هست ک میزارین باید شرایط اسونتر کنید کمک کنید به جوونا اجازه خونه جهزیه خرج و مخارج همه بالاس چرا درو نمیکنید فقط ضامن رسمی قبول میکنن

ارسال نظر