شناسه خبر : 26042

۸۷ درصد شرکت‌ها حسابرسی نشده اند

87 درصد شرکت‌ها حسابرسی نشده اند

رئیس سازمان حسابرسی می گوید: کمتر از ۱۳ درصد صورت‌های مالی شرکت‌ها حسابرسی می‌شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، موسی بزرگ اصل رئیس سازمان حسابرسی گفت: از میان بیش از ۳۳۰ هزار شرکت فعال که اظهار نامه مالیاتی تکمیل کرده اند فقط حدود ۴۵ هزار شرکت حسابرسی شده اند.

رئیس سازمان حسابرسی گفت: این آمار فقط به صورت تعدادی است درحالیکه باید اطلاعات درآمدی شرکت‌ها را داشته باشیم که در این حوزه اطلاعات شفاف نیستند و اطلاعات بخش‌های مختلف به صورت جزیره‌ای است.

طبق قانون شرکت‌هایی که مجموع درآمد آن‌ها بیش از هشت میلیارد تومان و یا مجموع دارائی هایشان بیش از پانزده میلیارد تومان است، مشمول الزام حسابرسی می‌باشند. غلامحسین دوانی گفت: راه حل جلوگیری از فساد در حسابرسی صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و خصوصی بهره گیری از دانش روز و نرم افزار‌های حسابرسی طبق تجربه کشور‌های پیشرفته است به طوریکه در کشور‌های اروپایی، آمریکایی و استرالیا حسابرسی از یک شرکت به مدد نرم افزار‌های پیشرفته حسابرسی در ۳۰ دقیقه و با ۱۰۰ درصد اطمینان انجام می‌شود در حالیکه حسابرسی به صورت دستی از یک شرکت در کشورمان به طور میانگین ۳ ماه زمان می‌برد.

به گفته کارشناسان روند الکترونیکی شدن مالیات ستانی در کشور می‌تواند فرصتی فراهم کند تا حسابرسی صورت‌های مالی شرکت‌ها نیز الکترونیکی شود.

ارسال نظر