شناسه خبر : 23761

بانک‌های بدهکار امسال هیچ تسهیلاتی دریافت نمی‌کنند

بانک‌های بدهکار امسال هیچ تسهیلاتی دریافت نمی‌کنند

صندوق توسعه ملی، از انتشار فراخوان سپرده‌گذاری ریالی و عاملیت ارزی بانک‌های عامل، شامل تعیین سقف اعتباری هر بانک و شروط کلی همکاری بانک‌های عامل با صندوق توسعه ملی به منظور اعطای تسهیلات ارزی و ریالی به متقاضیان سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولیدی خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما،  به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه ملی، اباذر کریمی راهجردی،سرپرست بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی با اشاره به ارسال فراخوان به ۱۹ بانک جهت استفاده از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی گفت: برای ۶ ماه نخست امسال ۹۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات به عنوان سهمیه عام در نظر گرفته شده و سهمیه بخش‌های دانش بنیان، عشایر، بهزیستی و ایثارگران نیز باید از طریق دستگاه‌های متولی اعلام و بر اساس آن بطور جداگانه تعیین شود.

سرپرست بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، در راستای شعار سال و حمایت از دانش بنیان‌ها سهمیه این بخش از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی در سال ۱۴۰۱ را ۲۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این میزان تسهیلات در تعامل با معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری در بانک‌های عامل معرفی شده از سوی معاونت علمی و فناوری بصورت سپرده ریالی در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت تا بصورت تلفیقی با منابع داخلی بانک مبلغ ۴۰ هزار میلیارد اعتبار در اختیار سرمایه‌گذاران دانش‌بنیان قرار گیرد.

کریمی با تأکید بر عدم افزایش میزان تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی در سال جاری اظهار دشت: با توجه به بالا بودن تکالیف ریالی، امسال امکان افزایش حد اعتباری ریالی برای بانک‌ها وجود ندارد و به منظور مدیریت درخواست‌های ریالی حتی امکان کاهش آن نیز وجود دارد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر هیأت امنای صندوق مبنی بر سهم ۵۰ درصدی بانک‌ها در سرمایه گذاری‌های ریالی، گفت: با توجه به مصوبه اخیر، بانک‌ها ملزم به آورده ۵۰ درصدی هستند که بدین ترتیب میزان تسهیلات ریالی پرداختی ناشی از سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در ۶ ماه نخست سال جاری به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

سرپرست بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی، همچنین میزان تسهیلات ارزی صندوق برای سال ۱۴۰۱ را ۶ میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: فراخوان استفاده از تسهیلات ارزی صندوق به ۱۵ بانک ارسال شده است که بر خلاف بخش ریالی در این بخش امکان افزایش اعتبار بانک‌های عامل؛ متناسب با توجیه پذیری و ارزآوری طرح‌های معرفی شده از سوی بانک وجود دارد.

وی شرط اعطای تسهیلات ارزی و ریالی برای سال ۱۴۰۱ را بدهکار نبودن بانک‌های عامل اعلام کرد و گفت: بر این اساس چنانچه بانکی موفق به تسویه کامل بدهی خود نشود؛ هیچ تسهیلات جدیدی در سال جدید دریافت نخواهد کرد به طوری که چند بانک نیز به دلیل بدهی بالای خود به فراخوان استفاده از تسهیلات ارزی صندوق دعوت نشده است.

کریمی در پایان با بیان اینکه همواره صندوق توسعه ملی در پرداخت تسهیلات ارزی و ریالی به صورت تقاضا محور عمل می‌کند، تصریح کرد: به طور معمول با هدف مدیریت دقیق و ارسال به موقع درخواست‌های بانک‌ها در ابتدای هرسال، فراخوان تسهیلات ارزی و ریالی صندوق به بانک‌ها اعلام و آن‌ها نیز میزان و نوع تسهیلات درخواستی خود را به صندوق ارسال کرده و در این چارچوب میزان دقیق سپرده‌گذاری ریالی و عاملیت ارزی، پس از بررسی کارشناسی در صندوق مشخص می‌شود.

ارسال نظر