شناسه خبر : 51806

اختصاصی چابک آنلاین؛

دو دلیل مهم بورسی نشدن عمده شرکت های زغال سنگ مشخص شد

دو دلیل مهم بورسی نشدن عمده شرکت های زغال سنگ مشخص شد

سعید صمدی، دبیر انجمن زغالسنگ:

چابک آنلاین، شمیم نادری، از تعداد ۱۳۰ معدن زغالسنگ، حدود۲۰_۱۵ موردمربوط به معادن بزرگ می شود،البته معادن کوچک نیز تولید خوبی دارند و بیشتر صادرات از سمت معادن کوچک رقم می خورد.

در مجموع چهار شرکت زغالسنگ پروده طبس، نگین طبس، فرآوری طبس و شمال شرق وارد بازار سرمایه شدند.

خصولتی بودن شرکت هایی مانند زغالسنگ کرمان، از دلایلی است که باعث شده تا شرکت های زغالسنگ وارد بازار سرمایه نشوند.

شرکت های زغالسنگ البرز شرقی و البرز مرکزی نیز که کارخانه فرآوری خوبی دارد جزو شرکت های خصولتی هستند که بخشی از آن در دست دولت قرار دارد.

شرکت زغالسنگ البرز مرکزی دردست سازمان ایمیدرو قرار دارد در حالی که ایمیدرو سهام شرکت های بزرگی مانند فولاد خوزستان و فولاد مبارکه را واگذار کرد.

از سال۱۳۹۲،  سیاست های نامناسب در سازمان ایمیدرو مانع خصوصی سازی شرکت های زغالسنگی  شده در حالی که قبل از آن خصوصی سازی صورت می گرفت و با ادامه آن اتفاقات بهتری رقم می خورد.

دلیل دیگری که باعث شده تا شرکت های زغالسنگ وارد بازار سرمایه نشوند این است که بخشی از تولید کننده های زغال،تولید کننده های بخش خصوصی هستند.

اشخاص و شرکت های خصوصی  با اینکه تولید کننده های بزرگی هستند اما  با ابهام شرایط زغالسنگ و نوسان سیاست ها، ترجیح دادند که وارد بازار سرمایه نشوند.

در حال حاضر شرکت های خصوصی زغالسنگ سالانه ۴۰۰هزار تن زغال تولید می کنند که از شرکت های بزرگی همچون البرز شرقی و نگین طبس نیز رقم بالاتری دارد اما با توجه به شرایط حال حاضر به سمت دیگر کانی های معدنی سوق پیدا کرده اند.

 

حجم ویدیو: 48.75M | مدت زمان ویدیو: 00:03:42 دانلود ویدیو
  • صادقی

    ایشون از مدیران دلنشین و باسواد هستند

  • محمدی

    واقعا باسوادند👌

ارسال نظر