شناسه خبر : 32171

اختصاصی چابک آنلاین؛

درصد سهم از بازار شرکت های لیزینگ بورسی مشخص شد

میزان تسهیلات اعطایی ۱۱ شرکت لیزینگی به ۳ هزار میلیارد تومان رسید

درصد سهم از بازار شرکت های لیزینگ بورسی مشخص شد

صنعت لیزینگ همواره تاثیر به سزایی درتوسعه سرمایه گذاری های اقتصادی در دنیا داشته است، گرچه با همه گیری کویید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ اقتصاد جهانی دستخوش تحولاتی شد ، بخصوص در سال اول، این صنعت دچار رکود شد، ولی از آنجایی که لیزینگ جهانی انعطاف پذیری بالایی در مواجه با تلاطم های اقتصادی و سازگاری با آنها دارد، پس از آن شرکت ها تلاش کردند تا بصورت جهشی این عقب ماندگی راجبران کنند.

چابک آنلاین، ساناز صداقت، داده های جمع آوری شده در سه ماهه اول سال 2021 نشان می دهد که فعالیت های تجاری جدید بهبود یافته و حجم عملیات به سرعت به سطح قبل از 2020 باز می گردد.

گزارشاتی که از 50 کشور برتر صنعت لیزینگ به دست آمد نشان می دهد که این صنعت در10 سال گذشته رشد 125 درصدی را تجربه کرده است.

در این میان،  به ترتیب سه منطقه آمریکای شمالی (ایالات متحده، کانادا و مکزیک ) اروپا (انگلستان، آلمان ، فرانسه، ایتالیا و روسیه) و آسیا( چین ،ژاپن، تایوان ،کره جنوبی و هنگ کنگ)،  با96.5 درصد از کل جهان حجم عملیات لیزینگ جهان، جایگاه اول تا سوم دنیا را به خود اختصاص داده اند.

از نظر نوع وابستگی لیزینگ ها، حجم عملیات لیزینگ ها وابسته به بانک ها  12.8 درصد، لیزینگ های مستقل 8.4 درصد و لیزینگ های وابسته 6.9  درصد بوده است.

دررده بندی جهانی کشورهای فعال در صنعت لیزینگ به ترتیب ، ایالات متحده، چین، انگلستان، آلمان و ژاپن رتبه های اول تا پنجم را دارند و پس از آن فرانسه ،ایتالیا، استرالیا، کانادا و روسیه در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

ازنظرتاثیرصنعت لیزینگ بر اقتصاد جوامع، دو معیارضریب نفوذ سرمایه گذاری و ضریب نفوذ اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته که از این میان، ضریب نفوذ سرمایه گذاری معیار بهتری برای سنجش رقابت بین روش تامین مالی ازطریق لیزینگ و سایر روش ها است.

ولی ضریب نفوذ اقتصادی معیار قابل اتکا تری برای سنجش عملکرد لیزینگ است که در این میان،  کشورهای آمریکا، ژاپن ، آلمان، کره، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، برزیل، کانادا، استرالیا و سوئد درجایگاه اول تا یازدهم قرار دارند.

بازار لیزینگ در سال 2020 به ارزش و1182.2 میلیار دلار رسید که از سال 2015  رشد سالانه 1.8 درصدی داشته است.

پیش بینی می شود تا سال 2025  این رقم به عدد 1836.7 میلیارد دلار برسد.

به واسطه تقاضا برای صنایع مختلف، رشد استفاده از بازار خودرو، رشد فعالیت های ساخت و سازمسکونی  و افزایش نفوذ اینترنت، بازار این صنعت رشد چشمگیری پیدا کرده است.

همچنین رشد جمعیت دنیا وافزایش شهرنشینی، محبوبیت فزاینده وسایل نقلیه برقی، ظهور استارت آپ ها ، رشد صنایع مراقبت های پزشکی و افزایش هزینه های زیرساخت و توسعه متراژ پروژه های ساخت و ساز، باعث رشد بازار لیزینگ شده است.

با توجه به موارد مطرح شده انتظار می رود چشم انداز صنعت لیزینگ در جهان ، در طی سال های پیش رو روبه رشد بیشتری باشد.

میزان اعطای تسهیلات

جایگاه ایران در صنعت لیزینگ جهان

طبق گزارش وایت کلارک ، سهم صنعت لیزینگ در تولید ناخالص داخلی  (GDP) کشورهای دنیا به طور متوسط در حدود 2 درصد است  که این نسبت برای ایران حدود0.4 درصد است.

درکشور، عملیات لیزینگ به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی از طریق قراردادهای فروش اقساطی و اجاره اعتباری، برای تهیه خودرو، تجهیزات، ماشین آلات، لوازم خانگی، املاک و مستغلات رواج دارد.

تامین مالی از طریق لیزینگ در ایران الزاما فقط در حوزه کالاهای نو نیست و شامل کالاهای دست دوم  هم می شود.

طبق گزارش جهانی عملکرد صنعت لیزینگ ، کشور ما در میان 50 کشور برتر دنیا، در سال 2018  از نظر حجم عملیات لیزینگ با75/0  درصد در جایگاه چهل و چهارم قرار داشته است، هرچند که درسال 2019 به رتبه چهل و نهم تنزل پیدا کرد.

گفته می شود که درگزارش لیزینگ جهانی  سال 2021 نام ایران در بین 50 شرکت برتر به چشم نمی خورد.

صنعت لیزینگ در ایران نیز همچون سایرصنایع کشور ، تحت تاثیر شرایط اقتصادی حاکم برفضای کسب و کار است.

عدم تعادل درعرضه و تقاضای کالاهای مصرفی بادوام موجب نوسان نرخ ها با قیمت های کالاها شده است.

براساس اطلاعات گزارش عملکرد سال 1400 انجمن ملی لیزینگ ایران تعداد 48 شرکت لیزینگ ثبت شده در ایران ، عضو انجمن بوده که تعداد 11 شرکت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده و سهام آن ها در یکی از بازار های بورسی اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران پذیرفته شده اند.

ارسال نظر