شناسه خبر : 29606

۳۰۰۰ میلیارد تومان برای فعالان خانگی اختصاص یافت

۳۰۰۰ میلیارد تومان برای فعالان خانگی اختصاص یافت

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی از افزایش سقف تسهیلات اشتغال خانگی خبر داد و گفت: فعالان حوزه مشاغل خانگی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود، حمایت مالی می‌شوند.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، یکی از طرح‌های وزارت کار به منظور اشتغالزایی و ایجاد فرصت‌های شغلی، توسعه و راه‌اندازی مشاغل خرد و خانگی است و در راستای تسهیل فضای کسب و کار نسبت به کاهش زمان صدور مجوزهای مشاغل خانگی اقدام کرده است.

مشاغل خانگی هر نوع فعالیت اقتصادی است که در فضای منزل و با سرمایه اندک قابل راه اندازی است. این شغل‌ها به دلیل ماهیت خود به فضای زیادی نسبت به سایر کسب و کارها نیاز ندارند و عمده گروه‌های هدف مشاغل خانگی را زنان سرپرست خانوار، کارآفرینان، معلولان، بازنشستگان و روستاییان تشکیل می دهند.

بر اساس اعلام رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، ۷۰ هزار فقره مجوز کسب و کار خانگی در هفت ماهه امسال صادر شده است.

آزیتا همتیان‌، از افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری خبر داده و می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ اعتباراتی از طرف بانک مرکزی به مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد تومان در اختیار فعالان خانگی که دارای مجوز فعالیت در رشته‌های خانگی هستند، اختصاص یافته که در قالب تسهیلات قرض الحسنه ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت می‌شود و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز شاغلین خانگی و پیگیری‌های دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، به منظور حمایت از تولیدات خانگی، سقف تسهیلات فردی تا ۵۰ درصد و تسهیلات پشتیبان تا ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه فعالان حوزه مشاغل خانگی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی حمایت مالی می‌شوند، هدف‌گذاری ایجاد اشتغال کشور درحوزه مشاغل خانگی پایدار را ۳۰۰ هزار نفر تا پایان سال اعلام کرده و می‌گوید: یکی از ساده ترین روش‌های ایجاد اشتغال در کشور توسعه مشاغل خانگی است که حمایت از آن به بهبود وضعیت اشتغالزایی منجر خواهد شد.

پیش از این محمود کریمی بیرانوند - معاون اشتغال وزیر کار در مصاحبه با ایسنا، از وجود بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان طرح در بانک‌ها خبر داده و گفته بود: تا پایان سال اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای راه اندازی مشاغل خانگی پرداخت می‌شود.

وی سود تسهیلات اشتغال خانگی را ۴ درصد ذکر و اعلام کرده بود: در راستای حمایت از تولیدات خانگی و کسب و کارهای خرد و خانگی، سقف تسهیلات برای مشاغل مستقل به ۱۵۰ میلیون تومان و برای مشاغل پشتیبان به ۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.

برابر گزارش‌ها، از ابتدای امسال تا کنون نزدیک به ۱۲۰ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین بیش از ۹۵ درصد مجوزهای مشاغل خانگی به صورت آنی صادر می شوند.

پیش از این تعداد رشته‌های مصوب مشاغل خانگی ۳۳۵ رشته بود که در دولت سیزدهم با آنی شدن صدور مجوزهای مشاغل خانگی، این فهرست به ۶۲۵ رشته‌ افزایش یافته و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

 بر اساس تبصره بند ۶ ماده ۷ قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، بانک مرکزی موظف است با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نحوه توزیع منابع قرض‌الحسنه برای مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی را با توجه به اولویت و اهمیت انواع مشاغل خانگی و سهم هر استان تعیین و در ابتدای هر سال به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ کند.

ارسال نظر