شناسه خبر : 29487

مصرف سالانه ۳۰۰هزار انشعاب آب غیرمجاز به ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسید

مصرف سالانه 300هزار انشعاب آب غیرمجاز به 400 میلیون مترمکعب رسید

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکین و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، میزان مصرف آب سالانه در ۳۰۰ هزار انشعاب آب غیرمجاز کشور را ۴۰۰ میلیون مترمکعب دانست.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روزنامه ایران، علی سیدزاده، میزان هدررفت آب از شبکه توزیع آب را 15.7 درصد برشمرد که این مقدار هدررفت آب، فیزیکی و واقعی است و افزود که میزان هدررفت ظاهری آب هم 14.3 درصد است.

هدررفت آب ظاهری به مجموعه آب مصرفی گفته می‌شود که در شبکه مصرف شده اما برای وزارت نیرو عایدی ندارد، بنابراین در سال گذشته مجموع آب بدون درآمد حدود 30 درصد بوده است. وی، میزان آب بدون درآمد در بخش شبکه آب شهری را یک میلیارد و600 میلیون مترمکعب آب ذکر کرد که با اضافه کردن آب بدون درآمد بخش روستایی، مجموع آن حدود 2 میلیارد متر مکعب درسال می‌ شود.

سیدزاده، میزان اعتبار مصوب امسال جلوگیری از هدررفت آب را حدود 50 میلیارد تومان خواند و گفت که از ابتدای سال‌جاری تاکنون هیچ رقمی در طرح ملی جلوگیری از هدررفت آب تخصیص نیافته است.

وی هشدار داد، اگر مقابله با هدررفت آب به صورت جدی پیگیری نشود، شاخص هدررفت آب افزایشی خواهد شد. مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکین و کاهش هدررفت مهندسی آب و فاضلاب کشور توضیح داد که برای کاهش یک درصد از مجموعه شاخص آب بدون درآمد، باید سه تا چهار هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفت.

وی در عین‌حال یادآور شد که شاخص میزان هدررفت آب در کشور از شاخص کشورهای خاورمیانه به مراتب بهتر بوده هرچند که شاخص هدررفت آب کشور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته اروپایی ضعیف‌تر است.

سیدزاده تصریح کرد، شاخص میانگین مصرف آب بدون درآمد در کشورهای در حال توسعه حدود 35 درصد بوده که از شاخص آب بدون درآمد در ایران در جایگاه بدتری قرار دارند هرچند که این رقم در کشورهای توسعه‌یافته 15 درصد است.

وی اذعان داشت که در حال حاضر حدود 40 هزار کیلومتر شبکه آب فرسوده شهری و 30 هزار کیلومتر شبکه آب فرسوده روستایی در کشور وجود دارد که نوسازی هر کیلومتر شبکه آب فرسوده، نیازمند صرف 900 میلیون تومان هزینه است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکین و کاهش هدررفت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار کرد که میزان بازسازی شبکه آب فرسوده کشور سالانه 3 هزار کیلومتر بوده درحالی که رقم ایده‌آل نوسازی شبکه آب فرسوده در هر سال 14 هزار کیلومتر است. وی بیان کرد که در حال حاضر دفتر واحد تخصصی جلوگیری از هدررفت آب در وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد درحالی که بخش کشاورزی 92 درصد آب کشور را مصرف می‌کند.

گفته می‌شود که وزارت نیرو عزم خود را برای برداشتن مانع مهم هدررفت آب از سر راه صنعت آب کشور جزم کرده است. سابقه جلوگیری از هدررفت آب در ایران، تجربه‌ای چندین ساله داشته با این تفاوت که این مانع بزرگ هیچگاه از سر راه صنعت آب کشور برداشته نشد.

به‌نظر می‌رسد که وزرای نیرو در سال‌های گذشته یکی ازاولویت‌های خود را جلوگیری از هدررفت آب و جمع‌آوری انشعاب‌های غیرقانونی عنوان کردند، هرچند که در عمل، این ماجرا توفیق چشمگیری نداشته است.

هم‌اکنون متوسط بارش‌های ایران یک سوم جهان است به نحوی که ۵۰ سال پیش در کشور سرانه مصرف آب هر ایرانی ۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب بود که به صورت سالانه این رقم هم‌اکنون به هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۲۵۰ متر مکعب در سال کاهش یافته است. با این‌همه گفته می‌شود که سرانه مصرف آب شرب در شهر تهران ۲۴۰ لیتر بر ثانیه در شبانه‌روز به ازای هر نفر است که ۷۰ لیتر بیش از سرانه مصرف آب شرب کشوری است.

درحال حاضر در بخش آب و آبفا 571 طرح نیمه تمام وجود داردکه برای اتمام آنها بیش از 300 هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است.

از تکمیل 30 طرح‌ تأمین آب برای افزایش 5.4 میلیارد متر مکعب حجم مخزن، 125 هزار هکتار اصلاح روش‌های انتقال و توزیع آب کشاورزی، نصب 60 هزار فقره توسعه کنتور هوشمند آب با اولویت بخش کشاورزی، احداث و توسعه آب شرب شهری و روستایی به میزان 14 هزار کیلومتر و بازسازی تأسیسات برای کاهش هدررفت و صرفه‌جویی 200 میلیون مترمکعبی منابع آبی از طریق اصلاح و بازسازی 14 هزار کیلومتر شبکه آب تنها به عنوان بخش مختصری از فهرست بلند بالای برنامه‌های وزیر نیرو به شمار می‌رود.

برآورد شده که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های تأمین آب حدود 17 هزار میلیارد تومان، نصب کنتورهای هوشمند حدود 1200 میلیارد تومان و اصلاح و بازسازی شبکه آب شهری و روستایی چیزی در حدود 16 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. 

 

ارسال نظر