شناسه خبر : 29235

رشد۷۷ درصدی سود خالص صنعت کاشی و سرامیک

رشد77 درصدی سود خالص صنعت کاشی و سرامیک

مقدار فروش شرکت‌های فعال در صنعت به طور میانگین ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش چابک آنلاین ، با انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی فعال در صنعت کاشی و سرامیک مشخص شد، سود خالص فعالیت‌های این صنعت در نیمه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 77 درصد رشد کرده است.

عملکرد خوب شرکت‌های کاشی و سرامیک درسود‌سازی در حالی اتفاق افتاده که آمار مربوط به مقدار فروش این صنعت نیز با رشد حدود 15 درصدی در نیمه نخست امسال همراه بوده است و این شرکت‌ها توانسته‌اند با توسعه خطوط تولیدی و مدرن‌سازی فرایند تولید خود، بازده دارایی‌های خود را افزایش دهند و جایگاه خود را در بازارهای صادراتی، بهبود بخشند که این موضوع باعث شد در بازار سهام نیز طی 8 ماه گذشته استقبال خوبی از سهام این صنعت صورت پذیرد و ارزش سهام صنعت در حدود 12.4 درصد افزایش یابد.

بررسی‌های روزنامه ایران نشان می‌دهد در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد این صنعت در محدوده عدد 7.3 قرارگرفته است و شرکت‌های فعال در صنعت کاشی و سرامیک طی سال‌های گذشته، به طور میانگین 49 درصد از سود محقق شده خود را بین سهامداران تقسیم کرده‌اند که شرح آن در جداول پیوست گزارش قابل مشاهده است.

لازم به ذکر است، به‌دلیل حضور نیافتن بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک در بازار سرمایه، تعمیم آمار موجود در این گزارش به کل صنعت ممکن نیست و این گزارش تنها به عملکرد شرکت‌های فعال در بازار سرمایه پرداخته است.

افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و افزایش نرخ ارز صنعت را با چالش رو به رو کرده است.

صنعت کاشی و سرامیک یکی از صنایع پیشرو در اقتصاد ایران محسوب می‌شود و رشد درآمدهای آن نه تنها به بهبود فعالیت‌های تولید، بلکه به افزایش تقاضا از جانب رونق در ساخت و ساز و همچنین دسترسی به بازارهای جهانی وابسته است.

همچنین با وجود در دسترس بودن بخش عمده‌ای از نهاده‌های مورد نیاز تولید، بخشی از مواد و دستگاه‌های مورد نیاز در این صنعت وارداتی بوده و از این‌رو تغییرات قیمت‌های جهانی، تحریم‌ها و تغییر برابری نرخ ارز می‌تواند بر فعالیت‌های این صنعت تأثیر‌گذار باشد.

رکود در ساخت و ساز، چالش‌های مربوط به صادرات، محدودیت‌های تأمین ارز عدم انطباق بازار مصرف داخلی با ظرفیت موجود کشور که منجر به رقابت منفی شرکت‌ها شده و دوره وصول مطالبات را در صنعت بالا برده است، افزایش نرخ حامل‌های انرژی، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و قطعی برق در ماه‌های ابتدایی سال، از جمله دیگر ریسک‌هایی است که مدیران این صنعت به آن اشاره می‌کنند.

به گفته مدیران فعال درصنعت کاشی و سرامیک، در نیمه دوم سال 1400 و نیمه اول سال 1401، افزایش قیمت جهانی سیلیکات و برخی از مواد اولیه منجر به افزایش قیمت تمام شده محصولات شده است.

همچنین تغییرات نرخ ارز در این مدت باعث شده تا شرکت‌ها در تأمین قطعات یدکی مورد نیاز برای خطوط تولید خود با مشکل رو به رو شوند و برنامه‌های توسعه‌ای مربوط به بهبود تکنولوژی خطوط تولید نیز با تأخیر روبه رو شود.

افزایش تعرفه‌های گمرکی برخی از مواد اولیه مصرفی نیز بر قیمت تمام شده محصولات این شرکت‌ها تأثیر‌گذار شده که شرکت‌ها برای مقابله با این موارد، به بازارهای داخلی روی آورده‌اند و پروژه‌هایی را برای تأمین مواد مورد نیاز خود از داخل کشور به اجرا درآورده‌اند.

 حقوقی‌ها طی یک سال گذشته بیش از 190 میلیون برگ سهم خریداری کرده‌اند.

آمار معاملات سهام شرکت‌های فعال در صنعت کاشی و سرامیک نشان می‌دهد، طی یک سال گذشته، حقوقی‌ها همواره به‌عنوان خریدار اصلی سهام این صنعت شناخته می‌شدند و طی این مدت بیش از 190 میلیون برگ سهم را در این صنعت از سهامداران حقیقی خریداری کرده‌اند.

Capture

photo_2022-12-06_08-41-50

photo_2022-12-06_08-41-51 (2)

 

photo_2022-12-06_08-41-51

 

 

 

ارسال نظر