شناسه خبر : 28350

صادرات صیفی‌جات آزاد شد

صادرات صیفی‌جات  آزاد شد

اعمال ممنوعیت صادرات صیفی‌جات با حکم دیوان عدالت اداری ابطال شد و وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این رأی اعلام کرد از ابتدای سال آینده عوارض ۱۰۰درصدی برای صادرات محصولات جالیزی و آب‌بر در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، در فروردین ماه سال جاری وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به گمرک اعلام کرد که صادرات چهار محصول گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، بادمجان و پیاز تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

در این نامه اشاره شده بود: «با توجه به تحولات بازارهای جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشورهای همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور، با عنایت به بند (9) مصوبه شماره 38130/م/ص تاریخ چهارم اسفند 1400 ستاد تنظیم بازار کشور و مفاد بند الف ماده یک قانون تمرکز خواهشمند است دستور فرمایید ممنوعیت صادرات محصولات سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز و بادمجان تا اطلاع ثانوی به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شود».

اما با توجه به قوانین بالادستی احکام دائمی برنامه توسعه کشور گمرک در همان موقع به این موضوع واکنش نشان داد و  اعلام کرد: نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات چهار محصول با پیگیری‌های صورت‌گرفته و نظر شفاهی وزارت جهاد به گمرک‌های اجرایی ابلاغ نشد و صادرات این محصولات در حال حاضر ممنوع نیست، ولی ممکن است تعرفه صادراتی افزایش یابد.

بنابر این گزارش اخیراً رای دیوان عدالت اداری منتشر شده است که در آن آمده است: با توجه به احکام دائمی کشور مقرر شده است که: «...جلوگیری از صادرات هر گونه کالا به‌منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع است.

لذا نامه معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی که متضمن ممنوعیت صادرات محصولات سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز و بادجان تا اطلاع ثانوی و بر مبنای ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور است با قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مغایرت دارد و ابطال می‌شود.»

وزارت جهاد کشاورزی , صادرات , گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

اعمال تعرفه 100درصدی برای صادرات محصولات آب‌بر از 1402

بنا بر این گزارش قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت کشاورزی امروز در این ارتباط اظهار داشت: برای محصولات آب‌بر 100 درصد تعرفه معادل قیمت پایه صادراتی در نظر گرفته شده است که در ابتدای سال 1402 قابل اجراست.

ارسال نظر