شناسه خبر : 27674

ایران، آمریکا، ترکیه و چین چهار تولیدکننده پسته در جهان هستند

ایران، آمریکا، ترکیه و چین چهار تولیدکننده پسته در جهان هستند

معاون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در چند سال اخیر تولید پسته ایران دیگر مقام اول را در جهان ندارد. تولید پسته در ۱۰ سال گذشته در جهان از ۸۰۰ هزار تن به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شاهپور علایی مقدم، معاون وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در مصاحبه اختصاصی با تحریریه تجارت خارجی گفت: پسته محصول ارزآور که بزرگترین میزان زیر سطح کشت را در محصولات کشاورزی را در کشورمان دارد. در چند سال اخیر تولید پسته ایران دیگر مقام اول را در جهان ندارد، بلکه آمریکا این جایگاه را گرفته است. ایران، آمریکا، ترکیه و چین چهار تولیدکننده پسته در جهان هستند.

علایی مقدم با اشاره به گسترش سطح زیر کشت پسته در کشور‌های دیگر افزود: سطح زیر کشت پسته در جهان درده سال گذشته از ۷۷۰ هزار هکتار به یک میلیون یکصد هزار هکتار افزایش یافته است. ترکیه از ۴۲ هزار هکتار به ۴۰۰ هزار هکتار، آمریکا از ۵۲ هزار هکتار به ۱۵۰ هزار هکتار و چین هم از ۲۷ هزار هکتار به ۷۲ هزار هکتار افزایش سطح زیر کشت پسته داده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشوردرباره افزایش تولید پسته در ده سال گذشته در جهان بیان کرد: تولید پسته در ده سال گذشته در جهان از ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یافته است. گردش مالی این محصول نیز در دنیا از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۱۹۹۰ به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده که سهم پسته ایران از این سبد جهانی در حال کاهش است.

وی در ادامه گفت: کشورمان به دلیل مشکلات اقلیمی، کمبود آب و مسائل دیگر ۴۳۲ هزار هکتار زیر کاشت بارور پسته و ۱۱۰ هزار هکتار نیز زیر کشت باغات جدید پسته دارد.

علایی مقدم با اشاره به کاهش سهم ارزش افزوده پسته ایران اضهار کرد: اگر به استاندارسازی در انبار‌ها، بسته بندی و عنوان گذاری پسته ایران توجه نکینیم سهم این محصول در بازار‌های جهانی از این میزان نیز کمتر می‌شود.

وی گفت:سازمان حفظ نباتات در زمینه ارتقاءکیفیت با مراکز تحقیقات و بخش خصوصی جلساتی برگزار کرده  تا بتواند در گسترش صادرات این محصول گام‌های بردارد.

معاون وزارت جهادکشاورزی درباره مبارزه با آفت‌های در باغات پسته گفت: بر اساس آخرین یافته‌های تحقیقاتی و استاندارد‌های جهانی آفت کش‌هایی برای باغات پسته بکار گرفته شده است. سبد آفت کش‌ها در کشورمان نرمال است، ولی باید میزان استفاده از آن‌ها توسط پزشگ گیاه شناس تجویز شود. 

ارسال نظر