شناسه خبر : 27575

زنگ خطر هشدار صندوق بین‌المللی پول برای قیمت نفت

زنگ خطر هشدار صندوق بین‌المللی پول برای قیمت نفت

قیمت نفت پس از انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول که پیش‌بینی های خود از رشد اقتصاد جهان در سال میلادی جاری را تنزل داد، کاهش بیشتری پیدا کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش دورنمای اقتصادی جهان، پیش بینی کرد رشد اقتصاد جهانی از شش درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ آهسته می شود درحالی که نرخ تورم از ۴.۷ درصد به ۸.۸ درصد رشد می کند. در نتیجه، ریسکها برای دورنمای اقتصاد جهانی به شکل غیرقابل معمولی زیاد و نزولی مانده اند. سیاست پولی ممکن است موضع مناسب برای کاهش تورم را اشتباه محاسبه کرده است. مسیرهای سیاست پولی در بزرگترین اقتصادها ممکن است همچنان واگرا باشد و به رشد بیشتر ارزش دلار و تنشهای فرا مرزی منتهی شود. شوک قیمت بالاتر انرژی و غذا ممکن است باعث شود تورم برای مدت طولانی‌تری، استمرار پیدا کند.

به نظر می رسد صندوق بین‌المللی پول نگران رویکرد بانکهای مرکزی برای مهار تورم است و در این گزارش، اشاره کرده است "فرود نرم"، آن طور که جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا و سایر مقامات بانکی بلندپایه از آن صحبت می کنند، ممکن است تحقق پیدا نکند.

تهدید رکود در ثروتمندترین اقتصادهای جهان، بسیار جدی است و اقتصادهای نوظهور در نتیجه این تحولات اقتصادی، با بحران بدهی مواجه می شوند. بنابراین، تعجبی ندارد که قیمتهای نفت که با تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش بزرگ تولید، پشتیبانی شده بودند، پس از انتشار این گزارش به سرعت کاهش پیدا کردند.

 با این حال، مقامات اوپک هشدار داده اند که عرضه نفت محدود مانده است. تورم و رشد ارزش دلار، بدون شک باعث نابودی تقاضا برای سوخت می شود، اما تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید، عملا کفی برای قیمت نفت ایجاد می کند و بعید است ریزش قیمت مشابه نخستین سال شیوع پاندمی کووید مشاهده شود.

قیمت نفت روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۸۴ سنت معادل دو درصد کاهش، در ۹۲ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و هشت سنت معادل ۲.۳ درصد کاهش، در ۸۷ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه بسته شد.

 

ارسال نظر