شناسه خبر : 27484

اجرای الگوی کشت در سال آینده نیازمند حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

اجرای الگوی کشت در سال آینده نیازمند حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بودجه ۱۴۰۲ برای الگوی کشت باید ردیف بودجه جداگانه در نظر گرفته شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در اولین اجلاس الگوی کشت محصولات کشاورزی گفت: در دولت سیزدهم نگاه ما بر آن است که ایران در جنوب غرب آسیا به اقتدار غذایی برسد که در این صورت امنیت غذایی برقرار است.

به گفته او، از سال ۵۰ حدود نیم قرن الگوی کشت چالش بخش کشاورزی بوده و به دلایلی این موضوع اجرا نشده است. برخی ها نبود دانش لازم و برخی آماده نبودن کشاورزان را دلایل اجرایی نشدن مطرح کردند. درحالیکه چندین بار الگوی کشت توسط سازمان تحقیقات تهیه و ابلاغ شد، اما اجرا نشد.

ساداتی نژاد می گوید: مشکل ما در اجرای الگوی کشت الزامات است، تا زمانیکه تهیه نشود، اجرا نخواهد شد. دولت و حاکمیت با ایجاد جذابیت و مطلوبیت اقتصادی باید کشاورزان را به سمت اجرای الگوی کشت سوق دهند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: روسیه تا سال ۱۹۹۰ واردکننده گندم بود، اما امروز با تولید ۱۴۰ میلیون تن صادرکننده است؛ بنابراین باید برای اجرای الگوی کشت مطلوبیت ایجاد کنیم.

به گفته او، بنابر قانون دولت الگوی کشت را باید تا اول مهر ابلاغ کند، الگوی کشت برای وزارت جهاد نیست، کار فراقوه است. این گونه نیست که تنها وزارت جهاد اجرا کند. حاکمیت باید پای کار آید.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما اصرار بر اجرای الگوی کشت داریم و خیلی ها گفتند مورد مطالبه قرار می گیرید، اما اعتقاد ما این است که باید انجام شود.

ساداتی نژاد از اجرای قانون تمرکز بعد از گذشت ۱۳ سال گفت: قانون تمرکز بعد از ۱۳ سال در وزارت جهاد ایجاد شد، این درحالی بود که حتی بازرس نداشتیم و با نیروهای بازنشسته و بسیج حتی بهتر از گذشته اجرا کردیم.

بنابر گفته وزیر جهاد، دنیا ۴۰ درصد تولید قراردادی است که این رقم در کشور ما یک درصد است. اما اجرای کشت قراردادی در سال گذشته منجر به خرید ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم شد.

ساداتی نژاد می گوید: هم اکنون اجرای الگوی کشت کار جسورانه ای است اما بدلیل مشکل آب در کشور راهی جز الگوی کشت نداریم. اما در سال های اول باید یارانه الگوی کشت داده شود.

به گفته او، در قانون بودجه ۱۴۰۲ ردیفی جداگانه به الگوی کشت باید داده شود. الگوی کشت برای سال زراعی جاری تدوین و برای همه وزارتخانه ها فرستادیم. هرسال باید متناسب با منابع آبی و اقلیمی کشور اصلاح شود.

وزیر جهاد کشاورزی می گوید: اجرای الگوی کشت کاهش ۶ درصدی مصرف آب در سال نخست، افزایش ۱۸ درصدی بهره وری آب، رشد ۱۱ درصدی ضریب خوداتکایی و صرفه جویی ۲.۲ میلیارد دلاری در سال اول به همراه دارد. 

ساداتی نژاد گفت: در سال ۱۴۰۲ حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان در بودجه باید اعتبار در بودجه برای اجرای الگوی کشت باید در نظر گرفته شود.

ارسال نظر