شناسه خبر : 26550

توقف حراج الکترونیکی اموال تملیکی با ورود نهادهای نظارتی

توقف حراج الکترونیکی اموال تملیکی با ورود نهادهای نظارتی

رئیس سازمان اموال تملیکی با اشاره به اینکه با پیگیری برخی مراجع نظارتی فروش از طریق حراج الکترونیک متوقف شد، گفت: جزئیات فروش از طریق مزایده‌های الکترونیک مثل حراج حضوری به‌صورت شفاف و ماهیانه اعلام خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، سازمان اموال تملیکی به‌صورت عمده از سه روش مختلف اقدام به فروش اموال منقول و غیرمنقول تملک‌شده می‌نماید؛ مزایده الکترونیکی اموال منقول و غیرمنقول هر ماه برگزار می‌شود، این درحالی است که آمار تفکیکی ارقام فروش از این طریق در سایت سازمان امول تملیکی وجود ندارد. در دوره شیوع کرونا حراج حضوری عملاً متوقف شد و فروش سازمان نیز در آن برهه افت چشم‌گیری کرده بود، این درحالی است که از سال 1400 مجدداً فروش از این طریق در دستور کار قرار گرفته است و حتی آمارهای مربوطه به‌تفکیک ماه در سایت سازمان قابل مشاهده است.

بررسی جزئیات فروش از طریق حراج حضوری نشان می‌دهد میزان فروش نقطه به نقطه از این روش نسبت به سال قبل حدود 40 درصد افت کرده است. نکته سوم اینکه، سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سال گذشته اعلام کرده بود در پی رونمایی وزیر امور اقتصادی و دارایی از سامانه حراج سازمان اموال تملیکی، برگزاری اولین حراج الکترونیکی این سازمان در دی ماه 1400 انجام می‌شود، این درحالی است که تنها دوره برگزارشده از حراج الکترونیکی همان مرحله‌ای بود که در سال قبل برگزار شد، یعنی در 9 ماه اخیر هیچ گونه حراجی به‌صورت الکترونیکی برگزار نشده است.

کدام کالاها در مزایده به فروش می‌رسند؟

عبدالمجید اجتهادی رئیس سازمان اموال تملیکی با ابراز اینکه "برخی از کالاها را نیز به‌صورت مزایده‌ای به فروش می‌رسانیم"، گفت: در مورد کالاهای متروکه‌ای که متعلق به افراد است، خود صاحبان کالا نیز در مزایده شرکت می‌کنند و تنها ده درصد سهم دولت را پرداخت می‌کنند. کالاهای متروکه به‌نفع دولت ضبط نمی‌شود و این کالاهای قاچاق است که به‌نفع دولت ضبط می‌شود. وقتی رأی قطعی صادر شود، منابع حاصل از فروش به خزانه دولت واریز می‌شود اما در مورد کالای متروکه براساس قانون، تنها  سرپرستی آن به دولت واگذار می‌شود لذا دولت تعیین تکلیف می‌کند 10 درصد بابت هزینه‌های دولت برمی‌دارند بقیه حاصل فروش به خود صاحب کالا داده می‌شود، لذا عنوان آن تهاتر دین طلب است با خود صاحب کالا، این مسیر حدود 150 درصد رشد داشته و در جمع اموال منقول، 193 درصد در حراج و مزایده در بحث فروش روش‌های فروش، مزایده حراج حدود صددرصد، مذاکره تهاتر دین طلب 150 درصد، و مزایده 209 درصد رشد داشته است.

چرا میزان  فروش در حراج‌های حضوری کاهش یافت؟

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که چرا میزان حراج‌های حضوری کاهش داشته است توضیح داد: علت کاهش حجم عرضه کالا در حراج‌های حضوری کاهش کالا در انبارها و کالاهایی است که دارای رأی قطعی هستند و عمدتاً تعیین تکلیف شده‌اند و امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که دیگر کالایی در انبارها نداشته باشیم.

اجتهادی در خصوص اموال غیرمنقول هم بیان کرد: سال گذشته که سازمان اموال تملیکی را تحویل گرفتیم، 80 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در زمینه اموال غیرمنقول کاهش داشتیم، در پنج‌ماهه اخیر نیز رشد 40درصدی داشتیم و رو به بهبود است و در زمینه بازاریابی باید گفت بازاریابی را به‌صورت نقطه‌ای و استانی انجام می‌دهیم.

کالاهای سریع‌الفساد مذاکره‌ای واگذار می‌شوند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کالاهای سریع‌الفساد مذاکره‌ای به فروش می‌رسد، گفت: علتش این است که ماندگاری مثلاً دام را حساب بکنید، این‌که زمان طولانی 20 روز تا مزایده را بتواند طی بکند این کالا از بین می‌رود یا کالاهایی که زمان محدود مصرف دارند اینها بلافاصله با تفویض اختیاری که به استانها شده است از طریق خود استان با رعایت خود استان و نظارت ستاد سازمان به فروش می‌رود و برخی هم کالاهای خاصی است که آن کالا از طریق مذاکره به دستگاه‌های خاص باید واگذار بشود، آن هم یک پیشرفت اندکی البته داشته است. در سازمان اموال تملیکی بیشتر فروش‌ها را به‌سمت مزایده‌های الکترونیکی هدایت کرده‌ایم، ولی سرجمع به این صورت بوده است که در بحث اموال غیرمنقول هم حدود 40 درصد رشد داشتیم.

وی گفت: خیلی از انبارهای سازمان، در سراسر کشور حجم کالای ورودی‌شان کم شده است، یعنی کالای ماندگار که باید تعیین تکلیف بشود در خیلی از جاها علی‌رغم اینکه من در زمان برگزاری حراج و روزهای قبل آن، در زمان بارگذاری اطلاعات، تلفنی با همکاران صحبت می‌کنم در گروه مدیران اجرایی تأکید می‌کنم اما برخی‌ها قسم می‌خورند که "ما کالا نداریم."

سرنوشت حراج الکترونیکی چه شد؟

مدیرعامل سازمان اموال تکمیلی در خصوص حراج الکترونیکی هم متذکر شد: از زمان افتتاح این حراج آمادگی کامل داریم که حراج الکترونیکی را برگزار کنیم چرا که باید از سامانه حراج دولت استفاده کنیم در این زمینه موانعی وجود داشت و وزیر اقتصاد نیز در این زمینه با موانع و مشکلاتی روبه‌رو شد اما صراحتاً بگویم که سامانه حراج الکترونیکی تدارکات دولت آمادگی پذیرش به‌صورت خرده‌فروشی را ندارد و قول مساعد داده‌اند که اصلاحات لازم را انجام دهند ما هم در این زمینه انتقاداتی داریم و اعتقاد دارم که مشکل قانونی در این زمینه نداشته‌ایم و متأسفانه سامانه تدارکات دولت بستر را فراهم نکردند.

رئیس سازمان اموال تملیکی گفت: عمده کالاها در مزایده‌های الکترونیکی بارگذاری می‌شود و ضمن اینکه کالاهایی که دارای رأی قطعی هست در استان‌ها عمدتاً تعیین‌تکلیف می‌شود و هدف اصلی‌ ما این است که به یک نقطه‌ای برسیم که کالایی برای عرضه در اموال تملیکی در انبارها نداشته باشیم.

ورود نهادهای نظارتی و توقف حراج الکترونیکی

اجتهادی ابراز کرد: آن زمانی که خاندوزی آمدند و سامانه حراج الکترونیکی را افتتاح کردند از همان زمان کاملاً آمادگی داشتیم و الآن هم داریم که از طریق آن سامانه حراج الکترونیک را اقدام کنیم. برخی دوستان نظارتی به‌جهت اینکه الزاماً باید از سامانه حراج تدارکات دولت استفاده بکنید مانع شدند، مکاتبات از دستگاه‌های مختلف نظارتی موجود است یک هجمه زیادی علیه ما و وزیر اقتصاد صورت گرفت. من صریحاً عرض کنم، شاید بیست مکاتبه با سامانه تدارکات دولت انجام دادیم که سامانه حراج الکترونیکی تدارکات دولت آمادگی پذیرش برای اینکه بتوانیم از طریق آن عرضه کالا به صورت خرده‌فروشی را که مد نظر قانونگذار در قانون اصلاح مبارزه با قاچاق است ندارد.

وی در خاتمه  گفت: دوستان قول مساعد دادند که اصلاحات لازم را انجام بدهند اما متأسفانه این اقدام تاکنون صورت نگرفته است، ما هم نسبت به این موضوع انتقاد داریم.

ارسال نظر