شناسه خبر : 26485

۲۰ درصد از ظرفیت یخچال‌های طبیعی کشور از دست رفته است

۲۰ درصد از ظرفیت یخچال‌های طبیعی کشور از دست رفته است

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: ۲۰ درصد از ظرفیت یخچال‌های طبیعی کشور در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۴ از دست رفته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدرضا کاویانپور» در مراسم افتتاحیه نخستین مدرسه تابستانی آب و محیط زیست، افزود: کاهش ظرفیت یخچال‌های طبیعی به مشکلات آب کشور دامن زده است.

وی ادامه‌داد: وضعیت یخچال‌های طبیعی زرد کوه بدتر است، به گونه ای که ۵۰ درصد آن از دست رفته و مهمترین اثرات آن مشکلات آبی ایجاد شده در چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه شهرکرد است.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو خاطرنشان‌کرد: بخش آب کشور دچار مشکلات فراوانی مثل فقر آبی، تغییر اقلیم و از همه مهمتر فقر مدیریت عرضه و تقاضا شده است.

کاویانپور ادامه‌داد: فقر مدیریت عرضه و تقاضا مشکلات فرونشست و مشکلات کشاوزی را به همراه آورده است.

وی، یکی از اثرهای مدیریت غلط عرضه و تقاضا را از بین رفتن ظرفیت یخچال های طبیعی کشور برشمرد.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اضافه‌کرد: موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های دانشی خود را در بخش آب کشور آغاز کرد.

وی گفت: تاکنون موسسه نزدیک به ۲۹۰ پروژه سدسازی را مدل سازی و اشکالات آنها را برطرف کرده است.

کاویانپور افزود: فعالیت این موسسه بر روی سد گتوند سبب شد بخش تخلیه سیلاب آن مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح لازم انجام شود.

این مقام مسوول بیان‌داشت: بررسی عملکرد سدها در سیلاب و وضعیت بارشی کشور از طریق داده های ماهواره ای در این موسسه دنبال می شود.

وی ادامه داد: سامانه پیش بینی بارش موسسه تحقیقات آب بر اساس مدل های منطقه ای و استفاده از داده های ماهواره ای توسعه داده شده که داده های مهمی را در اختیار قرار می دهد.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو خاطرنشان‌کرد: سامانه رصد اراضی کشاورزی، سامانه تبخیر و تعرق با دانش بومی توسعه داده شده و مبنای بسیاری از نیازهای بخش آب کشور است.

کاویانپور یکی از مهترین مراکز تحقیقاتی وابسته به موسسه تحقیقات آب را مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر برشمرد و گفت: این مرکز بحث مدیریت سواحل و سایر فعالیت های مرتبط با دریای خزر را انجام می دهد.

وی اضافه‌کرد: مرکز مطالعات و تحقیقات دریای خزر با توجه به تغییرات اقلیمی و اثر آن بر روی تغییر سطح تراز دریای خزر مطالعه جامعی را انجام داده و حاصل آن به ریاست جمهوری ارسال شده که دستور اقدام هایی در این باره صادر شده است.

تولید ۱۰ درصد آب کشور در چهارمحال و بختیاری

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اظهار داشت: بیش از ۱۰ درصد آب کشور در منطقه چهارمحال و بختیاری تولید می شود که بحث تغییر اقلیم و برداشت های غیراصولی در بالادست مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: موسسه تحقیقات آب در این زمینه ورود کرده و فعالیت های کارستی را در منطقه پیگیری می کند.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد: بحث آب ژرف و مطالعات مربوط به آن در این موسسه در حال انجام است.

کاویانپور خاطرنشان کرد: موسسه در بحث نمک زدایی، استفاده از آب های نامتعارف و آب های زیرزمینی هم طرح های مطالعاتی زیادی را دنبال می کند.

وی افزود: موسسه تحقیقات آب از سال گذشته و به دستور وزیر نیرو در بحث ارتباط با نخبگان و دانشگاه فعالیت تازه ای را آغاز کرد که نتیجه آن برگزاری نخستین مدرسه تابستانی آب و محیط زیست است که امروز درحال برگزاری است.

این مسوول بیان‌داشت: انتظار می رود این نخستین مدرسه تابستانی رهاورد خوبی برای دانشجویان داشته باشد و بتواند در آینده بُعد بین المللی پیدا کند.

کاویانپور افزود: گرچه ایران کشوری همواره خشک بوده، اما با وجود نخبگانی در بخش آب توانسته به خوبی از بحران ها عبور کرده و راه های کم نظیری مانند قنات ها برای رهایی از مشکلات آبی بیابد.

وی افزود: اکنون نیز با وجود دانشجویان نخبه خواهیم توانست راهی برای غلبه بر مشکلات آبی کشور بگشاییم.

ارسال نظر