شناسه خبر : 25136

شدت خشکسالی در دوساله اخیر بیشتر شد

شدت خشکسالی در دوساله اخیر  بیشتر شد

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه امسال مجموع اقدام‌های وزارت نیرو در بخش آب سبب شده تاکنون هیچ قطعی آبی در کشور نداشته باشیم، گفت: اکنون تنها ۴۹ درصد حجم مخازن سدهای کشور آب دارد که نسبت به پارسال کاهش ۴ درصدی داشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «فیروز قاسم‌زاده» روز یکشنبه در نشست خبری افزود: سال گذشته در برخی نقاط کشور مثل کرج، اصفهان، تهران و شیراز شاهد بروز قطعی‌های آب بودیم که امسال با تدابیری که وزیر نیرو اتخاذ کرد تاکنون با چنین مواردی روبرو نشده‌ایم.

وی ادامه داد: کشورمان در چند سال اخیر در حال تجربه‌کردن سال‌های خشکی است که نسبت به دوره درازمدت پنجاه و چندساله با کاهش بارش‌ها روبرو شده است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: در این سال‌ها وضعیت به‌گونه‌ای بود که یک‌سوم سال‌ها خشکسالی، یک‌سوم ترسالی و یک‌سوم هم نرمال بود، اما این روند در دوساله اخیر دستخوش تغییر شده و دوره خشکسالی ۴۷ درصد سال‌ها شده است.

قاسم‌زاده گفت: با آنکه در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ با ترسالی روبرو شدیم، اما در دوساله اخیر شدت خشکسالی بیشتر شده به‌گونه‌ای که خشکسالی این دو سال اخیر بی‌سابقه در کشور شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته با کاهش ۳۷ درصدی بارش‌ها روبرو بودیم که امسال این میزان تاکنون به ۲۷ درصد رسیده است و از یک سال کم آب وارد سال کم آب دیگری شده‌ایم و این موضوع سبب شده بخشی از ذخایر آبی کشور به مصرف برسد.

بارش‌های ناچیز در تابستان امسال

سخنگوی صنعت آب بیان کرد: اکنون تنها ۴۹ درصد حجم مخازن سدهای کشور آب دارند و با کاهش ۴ درصدی نسبت به پارسال روبرو هستیم.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: بارش‌ها در تابستان بسیار ناچیز بوده و امیدی هم به بهترشدن وضعیت بارشی نمی‌رود و از طرف دیگر بارش‌های پاییزی با تأخیر زمانی اتفاق خواهند افتاد بنابراین باید با همین ذخایر موجود بتوانیم کشور را از بحران عبور دهیم.

وی بر ضرورت توجه جدی تر به مسئله صرفه‌جویی و مدیریت مصرف تأکید کرد و گفت: باید به‌گونه‌ای عمل شود که بهره‌وری آب در همه بخش‌ها موردتوجه جدی قرار گیرد.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: بخش مشترکان خانگی بافرهنگ سازی خوبی که انجام شد به مدیریت مصرف توجه خوبی نشان داده‌اند و مصارف خود را تا حد زیادی مدیریت کرده‌اند.

قاسم‌زاده ادامه داد: بخشی از مشترکان که رعایت مصرف کرده‌اند، در رده مشترکان خوش مصرف قرار گرفته‌اند و رفتار آنها سبب شده بتوانیم با کمترین تنش تا کنون را پشت سر بگذاریم.

وی گفت: اما بخش کشاورزی نیاز به مدیریت بیشتر دارد و باید با کمک وزارت جهاد کشاورزی در این بخش مدیریت مصرف جدی‌تری اعمال شود.

سخنگوی صنعت آب در باره مصرف بخش صنعت نیز ادامه داد: این بخش هم با رایزنی‌هایی که توسط وزارت نیرو انجام شده به دنبال استفاده از پساب برای تأمین آب موردنیاز است و مذاکره‌هایی هم در این باره در جریان است.

وضعیت دریاچه ارومیه چگونه است؟

قاسم‌زاده بیان کرد: درگیرشدن کشورمان با خشکسالی بر روی دریاچه ارومیه هم تأثیر داشته به‌گونه‌ای که امسال شاهد کاهش ۱۵ درصدی بارش‌ها در شمال غرب کشور و افزایش دمای زیادی این نواحی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مقرر بود رهاسازی آب برای دریاچه ارومیه سالانه ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب باشد که باتوجه‌به خشکسالی‌هایی که داشتیم به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

سخنگوی صنعت آب گفت: امسال برنامه‌ریزی خاصی برای این دریاچه در نظر گرفته شده و تلاش می‌شود رهاسازی آب صورت گیرد.

قاسم‌زاده تاکید کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه هشت تکلیف برای وزارت نیرو در باره این دریاچه تدارک دیده که تاکنون به آنها عمل شده است و ۴۰ درصد مصارف بخش کشاورزی را کاهش داده است.

وی ادامه داد: همچنین رهاسازی که می‌بایست انجام می‌داد تاکنون انجام داده است و لایروبی‌های لازم در رودخانه‌ها اتفاق افتاده است و حدود ۱۲ هزار چاه غیرمجاز مسدود شده است.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: امسال نیز باتوجه‌به خشکسالی‌ها تاکنون یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب رهاسازی آب برای دریاچه اتفاق افتاده است.

قاسم زاده گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه مسئولیت در این باره دارد وفعال است وزارت نیروهم براساس تکالیف عمل کرده و تلاش دارد یک رهاسازی جدیدی انجام دهد.

۲۱ درصد خروجی سدها کنترل شد

وی افزود: با وجود خشکسالی کنترل‌های جدی بر مصارف انجام شد به‌گونه‌ای که تاکنون ۲۱ درصد خروجی سدها کنترل شده است.

سخنگوی صنعت آب ارسال آب به‌صورت کانتینری به سمت عراق را کذب محض دانست و در باره طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: برای اجرای این طرح نقص‌هایی وجود داشت به همین دلیل نسبت به برنامه تعیین شده فاصله گرفتیم لذا این طرح تا سال ۱۴۰۴ تمدید شده است و پروژه‌هایی نیز تعریف کردیم که بتوانیم به عدد ۱۱ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی دست‌یابیم.

قاسم‌زاده اظهار داشت: تاکنون ۹۲ هزار چاه غیرمجاز در این طرح مسدود شده است.

تلاش وزارت نیرو برای عبور بدون قطع آب و برق در تابستان امسال

سخنگوی صنعت آب در باره میزان تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی،  بیان کرد: وزارت نیرو از سال گذشته تلاش خود را بکار گرفت تا تابستان امسال بدون قطعی آب و برق باشیم.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: بر همین اساس تلاش شد با تنظیم یک برنامه و مدنظر قراردادن وضعیت بارش‌های کشور منابع و مصارف مدیریت شوند و این برنامه هر هفته مورد بازبینی قرارمی گیرد تا نواقص احتمالی برطرف شود.

وی گفت: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته بین بخش آب و برق تاکنون مشکلی در تأمین برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی رخ نداده و اجباری از سوی صنعت برق در این زمینه نیست.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود با همین میزان ذخایر آبی که وجود دارد هم مصارف تأمین شود و هم نیروگاه‌ها تولید برق داشته باشند.

تعرفه برای مشترکان خوش مصرف افزایش نیافت

قاسم‌زاده در باره مشترکان خوش مصرف افزود: ۵۴ درصد مشترکان در این گروه قرار دارند و پاداش آنها این است که تعرفه برای آنها افزایش نیافته است.

به گفته وی، علاوه بر این یک سند در وزارت نیرو در حال تدوین بوده که بخشی از مشترکان که زیر الگوی مصرف هستند مشمول آن خواهند شد.

تعرفه برای اقامتگاه‌های غیردائم افزایش می‌یابد

سخنگوی صنعت آب گفت: تعرفه آبی که برای اقامتگاه‌های غیردائم تعریف شده به‌صورت تصاعدی به‌شدت افزایش می‌یابد و بعضاً هر مترمکعب تا پنج برابر قیمت تمام شده یعنی حدود ۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

قاسم‌زاده تصریح کرد: این اقامتگاه‌ها ممکن است استخر داشته باشند و آب زیادی را برای این منظور صرف کنند. برای این موضوع آیین‌نامه ابلاغ شده و مشترکانی که مصرف آنها در دامنه بد مصرف قرار دارد با افزایش تعرفه روبروخواهند شد.

وی گفت: این دسته از مشترکان باید قبض آب صادر شده را پرداخت کنند و بخشودگی پس از صدور قبض وجود ندارد و درصورتی‌که این قبض پرداخت نشود آب این مشترکان قطع خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب درباره میزان بازدارندگی این طرح اظهار کرد: باتوجه‌به ارقام تعیین شده قطع بازدارندگی کافی وجود دارد اما اگر تمکین صورت نگرفت، آب مشترک قطع خواهد شد.

قاسم‌زاده با اشاره به اقامتگاه‌هایی که کار خدماتی انجام می‌دهند، ادامه داد: این اقامتگاه‌ها مشمول این طرح نمی‌شوند و برای آنها تعرفه نوع دیگری محاسبه می‌شود. بدین‌گونه که یکبار جریمه خواهند شد و در صورت عدم رعایت واحد تا زمان اخذ تعهدات لازم پلمب خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت انتقال آب از دریای خزر گفت: این طرح تا حل مسائل زیست‌محیطی از دسترس خارج است و برای اجرای آن باید تأیید زیست‌محیطی اخذ و بعد از آن تعیین تکلیف شود.

سخنگوی صنعت آب  با اشاره به اقدام‌های صورت‌گرفته برای حقابه هیرمند نیز ادامه داد: جلسات متعددی با طرف افغان برگزار کردیم، رایزنی‌ها در حال انجام است و بحث‌های موجود باید حل‌و فصل شود و تمام تلاش ما این است که بتوانیم حقابه را دریافت کنیم.

قاسم زاده از درحال بررسی بودن طرح علاج بخشی سد لار خبرداد و گفت: آب فراری در بخش مصارف محاسبه می شود.

وی در باره تونل بهشت آباد نیز افزود: این طرح از دستورکارخارج نشده است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان ساخت: آب از نظر استاندارد هیچ مشکلی نداردو آب شرب از کیفیت بالایی برخوردار است.​

ارسال نظر