شناسه خبر : 26268

واردات کامیون‌های دست دوم به گمرکات کشور ادامه دارد

واردات کامیون‌های  دست دوم به گمرکات کشور ادامه دارد

مدیرکل واردات گمرک گفت: ثبت سفارش واردات کامیون‌های زیر ۳ سال کارکرد اروپایی و ورود آنها به گمرکات اجرایی کشور ادامه دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، اخیراً موضوع واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی با نامه نگاری مهرداد ارونقی معاون سابق گمرک به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر «غیر قانونی بودن مشروط کردن پلاک شدن این خودروهای سنگین به اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده»، وارد فاز جدیدی شده است.

سوءاستفاده از قانون واردات کامیون‌های دست دوم و تذکر معاون سابق گمرک به وزیر راه

این در حالی است که موضوع واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی که موضوع بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه است، در پی افزایش قیمت کامیون‌های فرسوده و با سودجویی برخی دلالان مبنی بر صدور گواهی اسقاط (از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده) با هزینه‌های بالای یک میلیارد و بعضاً تا ۱.۲ میلیارد تومان، با مشکلاتی مواجه شده است.

ساماندهی واردات کامیون از وزارت صمت به وزارت راه منتقل شد

به خصوص که وزارت صمت از موضوع واردات کامیون‌های فرسوده به طور کامل کنار گذاشته شده و همه تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها در این زمینه به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

معاون وزیر راه: در اجرای قانون واردات کامیون‌های دست دوم موفق بودیم

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اخیراً در نشستی مشترک با پلیس راهور درباره نقاط حادث خیز جاده‌ها و سفرهای اربعین درباره نوسازی ناوگان باری جاده‌ای از محل بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه و واردات کامیون‌های زیر ۳ سال کارکرد اروپایی اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تا سال گذشته تنها ۲۰ هزار دستگاه کامیون نوسازی شده بود چون دولت باید از محل وجود اداره شده در بانک‌های عامل، با سازندگان داخلی تسهیلات بدهد.

وی ادامه داد: اما از وقتی موضوع نوسازی از محل واردات کامیون‌های دست دوم را به بخش خصوصی واگذار کردیم، این روند با موفقیت پیگیری شد و در حال حاضر واردات ۲۶ تا ۲۷ هزار ناوگان به روز ثبت سفارش شده است؛ از این تعداد، ۱۷ هزار دستگاه وارد گمرک شده، ۱۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه ترخیص شده و ۴۵۶۰ دستگاه کامیون نیز پلاک گذاری و شماره گذاری شده‌اند و مابقی هم منتظر شماره گذاری هستند.

3978328

رئیس سازمان راهداری: ارائه گواهی اسقاط، یکی از ۵ رکن واردات کامیون

به گفته امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی ۵ آیتم اصلی شامل تأمین ارز از محل خارجی، ارائه گواهی استاندارد، ارائه گواهی خدمات پس از فروش، ارائه گواهی اسقاط و ارائه تأییدیه محیط زیست دارد که باید همه آنها ارائه شود.

وی تأکید کرد: دولت در این خصوص هیچ امکاناتی نداده و تنها تخفیف ۲۵ درصدی تعرفه‌های گمرکی را به واردکنندگان می‌دهد.

معاون سابق گمرک: الزامی بودن ارائه گواهی اسقاط، غیر قانونی است

ادعای رئیس سازمان راهداری در خصوص الزامی بودن ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده در برابر کامیون نوساز در حالی است که ارونقی معاون سابق گمرک ایران در نامه‌ای به وزیر راه، این موضوع را غیر قانونی می‌داند.

موضوعی که سبب شده تا در ماه‌های اخیر سازمان راهداری در نامه‌ای به گمرک اعلام کند که واردکنندگان می‌توانند کامیون‌ها را ترخیص کنند اما نمی‌توانند تا زمانی که گواهی اسقاط ارائه دهند، نامه معرفی به پلیس راهور برای شماره گذاری را دریافت کنند.

گفته می‌شود در نتیجه اجرای این بخشنامه، در حال حاضر حدود ۴ تا ۵ هزار دارنده کامیون‌های وارد شده به کشور، توانسته‌اند کامیون‌ها را از گمرک ترخیص کنند اما امکان استفاده از آن را در جاده‌ها و جابجایی کالا ندارند.

مدیرکل واردات گمرک: ورود کامیون‌های ثبت سفارش شده به گمرکات، یک فرآیند مستمر است

علی وکیلی مدیرکل واردات گمرک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت رسوب کامیون‌های وارداتی در محوطه‌های گمرک اظهار کرد: ورود هر کالایی به کشور، مستلزم آن است که در سامانه ثبت سفارش، درج شده باشد.

وی افزود: اما در موضوع واردات کامیون‌های زیر ۳ سال کارکرد اروپایی، موضوع به طور کامل در اختیار وزارت راه و شهرسازی و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران با بیان اینکه ثبت سفارش واردات کامیون یک فرآیند ادامه دار و مستمر است و اگر ثبت سفارشی انجام شود، ما هم در گمرک تشریفات ترخیص آن را انجام می‌دهیم، ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در واردات کامیون الزامی است، ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده است که یک فرآیند زمان بر و هزینه بر است.

وی تصریح کرد: به دلیل همین طولانی شدن و هزینه بر بودن ارائه گواهی اسقاط، لذا بر اساس توافقات صورت گرفته، قرار شد ترخیص کامیون‌های وارداتی از محوطه‌های گمرکی انجام شود اما شماره گذاری و پلاک شدن خودروهای سنگین به بعد از ارائه گواهی اسقاط منتقل شود.

3519854

مزایای انتقال مرحله شماره گذاری کامیون‌ها به بعد از ترخیص از گمرک

به گفته وکیلی، از مزایای اجرای این طرح (اول ترخیص از گمرک بعد شماره گذاری با ارائه گواهی اسقاط کامیون فرسوده) می‌توان به ۳ مسأله «جلوگیری از متروکه شدن و سپس انتقال کالا به سازمان تملیکی» «کاهش هزینه‌های انبارداری برای واردکننده یا رانندگان» و «تخلیه شدن انبارها و محوطه‌های گمرک» اشاره کرد.

این مقام مسئول در گمرک بیان کرد: چند روز قبل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری و جمل و نقل جاده‌ای، نامه‌ای مبنی بر بازگشت مرحله گواهی اسقاط به قبل از ترخیص از گمرک، ارسال کرد؛ ولی مجدداً این نامه ابطال و اعلام شد روند قبلی در خصوص شماره گذاری کامیون‌های وارداتی بعد از ترخیص از گمرک، همچنان ادامه یابد.

وکیلی یادآور شد: در حال حاضر بیشترین رسوب کامیون‌های وارداتی در گمرکات غرب تهران، سهلان، ارومیه و زنجان وجود دارد؛ اما کامیون‌ها مرتباً در حال ورود به گمرکات و سپس ترخیص هستند.

آخرین وضعیت و آمار کامیون‌های وارداتی در انبارهای گمرکی

وی تأکید کرد: در حال حاضر تا پایان ۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸ هزار و ۶۰۰ کامیون وارد گمرکات شده که ۱۵ هزار و ۵۰۸ دستگاه اظهار شده است. ۳ هزار و ۹۲ دستگاه کامیون نیز اظهار نشده در انبارهای گمرک باقی مانده‌اند؛ ۱۲ هزار و ۴۵۰ دستگاه کامیون هم ترخیص شده و مابقی در انتظار ترخیص از گمرکات هستند.

ارسال نظر