شناسه خبر : 25356

کشورهای هدف صادراتی خرما تغییر کرد

کشورهای هدف صادراتی خرما تغییر کرد

رئیس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: بازارهای صادراتی خرما بعد از تحریم‌ها تغییر کرده است؛ روسیه، هندوستان، آسیای جنوب شرقی خواهان خرمای ایران هستند و می‌توان ۳۰ درصد از خرمای تولید شده را صادر کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، محسن رشید فرخی، با اشاره به تاثیر گرما و خشکسالی در تولید محصولات کشاورزی، گفت: خوشه خرما تعدادی از باغات جنوب کرمان به دلیل گرمای بیش از حد خشکیده شدند اما این مسئله آنقدر بحرانی نیست که در میزان تولید خرما تاثیر ملموسی بگذارد.

این فعال اقتصادی میزان تولید خرما در سال جاری را مانند سال گذشته دانست و خاطر نشان کرد: پیش بینی برداشت یک میلیون و 300 هزار تن خرما دور از انتظار نیست؛ چراکه هنوز یک ماه از فصل برداشت محصول باقی مانده است و هم اکنون نمی توان برآوردی از میزان  تولید خرما ارائه داد.

رشیدفرخی با بیان اینکه کشورهای هدف صادراتی خرما تغییر کرده است، افزود: بازارهای صادراتی خرما بعد از تحریم‌ها تغییر کرده است؛ روسیه، هندوستان، آسیای جنوب شرقی خواهان خرمای ایران هستند و می‌توان 30 درصد از خرمای تولید شده را صادر کرد.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران ادامه داد: زمانی‌که صادرکنندگان موفق می‌شوند بازار جدیدی برای محصول صادراتی خود پیدا کند متاسفانه مسئولان مربوط با تصویب قوانین یک شبه و به بهانه کمبود و افزایش نرخ خرما روند صادرات را متوقف می‌کنند. اما با نگاه دستوری و ممنوعیت‌ها نمی‌توان انتظار تصاحب بازارهای جدید بود.

به گفته وی؛ تحریم‌ها هزینه حمل و نقل از ایران به دیگر کشورها را نسبت به کشورهای پیرامونی بسیار بالا برده و همین مسئله بر قیمت تمام شده محصول ما تاثیر گذاشته است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نرخ خرما از تورم موجود در کشور تاثیر پذیرفته است، گفت: تورم در معیشت کشاورزان و نرخ نهاده‌های کشاورزی اثر گذاشته است قیمت نهاده‌های کشاورزی در سال‌های اخیر حدود 4 تا 5 برابر افزایش پیدا کرده است از این‌رو برای ادامه روند تولید باید قیمتی پیشنهاد شود که تولید برای نخل‌داران به‌صرفه باشد و از سوی دیگر توان خرید بازار داخلی نیز حفظ شود به همین دلیل پیش‌بینی قیمت خرما دور از انتظار نیست.

رئیس انجمن ملی خرما افزود: کشاورزان برای تامین حداقل‌های زندگی ناچار به افزایش نرخ خرما هستند.

رشیدفرخی با اشاره به لزوم نهادینه کردن فرهنگ مصرف خرما، تصریح کرد: در سنوات گذشته موجودی انبارها از خرما قابل توجه بود اما در سال جاری مشکل جدی در زمینه ذخیره خرما نداریم و امیدواریم در یک ماه آینده انبارها از خرمای سال زراعی گذشته خالی شوند.

به گفته وی؛ قیمت گونه‌های مختلف خرما متفاوت است و نرخ خرما کبکاب و مضافتی با خرمای صادراتی متفاوت است؛ خرما مضافتی که پرمصرف‌ترین خرما در کشور است درب سردخانه کیلویی 40 تا 45 هزار تومان بفروش می‌رسد و نرخ خرمای تولید امسال در مهر سال جاری تعیین خواهد شد.

 

ارسال نظر