شناسه خبر : 25311

مالیات خانه‌های لوکس از ۵ میلیارد گذشت

مالیات خانه‌های لوکس از ۵ میلیارد گذشت

در شرایطی که همچنان انتقاداتی مبنی بر کند بودن روند اخذ مالیات از خانه‌های لوکس مطرح می‌شود، عملکرد سه ماهه درآمدهای مالیاتی نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۵ میلیارد تومان مالیات از این واحدهای مسکونی اخذ شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، روند اخذ مالیات از خانه‌های لوکس مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و مسئولان به‌ خصوص مجلسی‌ها قرار دارد که انتقادات مطرح شده شامل پایین‌ بودن ضرایب مالیاتی آن‌ها به نسبت ارزش این خانه‌ها و کندی روند اخذ مالیات می‌شود. 

در این زمینه، حتی  وزیر اقتصاد نیز از نبود ضمانت اجرایی برای اخذ مالیات از این واحدهای مسکونی گله کرد  و از مجلس خواستار تعریف ضمانت اجرایی بدین منظور شد. 

در این شرایط، گزارش تفریغ بودجه در دو ماهه سال جاری نیز نشان داد که کمترین تحقق به ردیف‌های درآمدی مالیات بر واحدهای مسکونی لوکس با صفر درصد اختصاص یافته است. 

اما سازمان امور مالیاتی این انتقادات را غیرمنطقی دانست و گفت که به‌دلیل سال اول اجرای این مالیات باید در جامعه آماده‌سازی و فرهنگ‌سازی برای اخذ آن صورت بگیرد. 

در این راستا، بررسی جدیدترین وضعیت اخذ مالیات از خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان در عملکرد سه ماهه درآمدهای مالیاتی حاکی از آن است که در این مدت معادل ۵ میلیارد و ۸۵۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات از واحدهای مسکونی گران قیمت اخذ شده است. 

طبق این گزارش، نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس نیز به شرح ذیل است:

۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار

۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار

۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

ارسال نظر