شناسه خبر : 24451

صادرات، راهکار کاهش لطمه به صنعت تولید گوشت سفید

صادرات، راهکار کاهش لطمه به صنعت تولید گوشت سفید

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: صادرات می تواند به کاهش لطمه به صنعت تولید گوشت سفید کمک کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، ناصر بیکی در شصت و پنجمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با اشاره به مشکلات ایجاد شده پس از وقوع جنگ روسیه و اوکراین، اظهار کرد: ۴۰ درصد روغن اتحادیه اروپا توسط روسیه و اکراین تهیه می شود، اما این جنگ امنیت غذایی جهان و به تبع آن کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه تولید ۶۳ درصد روغن آفتابگردان جهان مربوط به این دو کشور است و مسلما جنگ چالش های بسیاری را ایجاد کرده است، افزود: روسیه هفته گذشته تعرفه گندم را با افزایش ۱۰۰ دلاری به ۶۰۰ دلار رسانده است که رقمی وحشتناک برای جهان است و ایران نیز از این شرایط متاثر خواهد شد، امروز یک کشتی گندم در واقع ۲۰ میلیون دلار قیمت دارد و در این شرایط حمایت از صنعت کشاورزی و دام و طیور کشور اهمیت بالایی دارد.

بیکی گفت: برای تامین سرمایه واحدهای تولیدی با چالش روبرو هستیم و در پرداخت تسهیلات، درخواست سندهای سنگین و ضمانت های خاصی می شود. باید با توجه به شرایط و کاهش قدرت خرید مردم، حمایت های دولتی باید انجام شود، اما خرید تضمینی طیور قطع شده است و مسلما این وضعیت باعث می شود که تولیدکننده انگیزه ای برای تولید نداشته باشد و باید روند تامین سرمایه توسط بانک ها باید تسهیل شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با تاکید بر سخت گیری بانک ها در تامین تسهیلات از جمله صندوق توسعه کارآفرینی که قطعا امنیت غذایی مردم را آسیب خواهد زد، گفت: یکی از راه حل هایی که از لطمه به بدنه صنعت گوشت سفید جلوگیری می کند، صادرات است و باید تعرفه صادراتی صفر باشد، اما علیرغم دستور وزارت صمت بر این تعرفه، گمرک اعلام می کند که تعرفه صفر نیست و در حال حاضر نیم درصد تعرفه از سوی گمرک برای صادرات اخذ می شود.

بیکی اضافه کرد: تا هفته گذشته یک میلیون تخم مرغ نطفه دار به عراق صادر شده است که این امر به حفظ صنعت طیور استان کمک کننده است.

به گزارش ایسنا، پیرو قطع شدن بیمه تامین اجتماعی مجریان لوله کشی و گاز و تاسیسات استان طبق بخشنامه اخیر این سازمان در این جلسه مقرر شد که لیست تمامی مجریان را تهیه کند تا جهت اصلاح به تهران ارسال شود.

 

ارسال نظر