شناسه خبر : 23308

اختصاصی چابک آنلاین؛

راه ماندگاری شرکت‌های ساختمانی در فضای رقابتی فعلی حضور در بورس است/۲۵ درصد شرکت‌های سندیکای ساختمانی دارای بنیه مالی قوی هستند

راه ماندگاری شرکت‌های ساختمانی در فضای رقابتی فعلی حضور در بورس است/25 درصد شرکت‌های سندیکای  ساختمانی دارای بنیه مالی قوی هستند

دبیر سندیکای شرکت های ساختمانی، اظهار کرد: طی سال های اخیر، تامین مالی پروژه ها و به خصوص بودجه پروژه های عمرانی کاهش یافته که با رکود در صنعت ساختمان، شرکت های ساختمانی نتوانسته اند با حداکثر ظرفیت فعالیت کنند.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، ایرج گلابتونچی در گفت وگو با چابک آنلاین، افزود: باید شرایطی فراهم شود که این شرکت ها به چرخه فعالیت برگردند و علاوه بر اشتغال خود، اشتغال دیگر بخش های اقتصادی وابسته به حوزه ساخت که فعالیت پشتیبانی و تهیه مصالح می کنند را حفظ کند. 

وی، با بیان اینکه درمجموع  56 هزار و 500شرکت در حوزه عمرانی و ساخت وساز دارای صلاحیت هستند، اظهار کرد: از این تعداد، 3500 شرکت طراحی و مهندس مشاور هستند و 53 هزار شرکت در حوزه ساخت فعالیت می کنند که تنها 30 درصد آنها  فعال هستند. 

عضو هیات مدیره  سندیکای شرکت های ساختمانی، ادامه داد: با توجه به این که 53 هزار شرکت ساختمانی در 5 گروه رتبه بندی شده اند، بیش ترین آسیب را شرکت های رتبه 3، 4و 5 می بینند به این خاطر که رتبه های بالاتر سابقه و بنیه مالی خوبی دارند و می توانند با  کاهش هزینه ها، پابرجا بمانند اما شرکت های رتبه پایین تر که 70 تا 75 درصد شرکت هارا شامل می شود، اغلب نیروی جوان، تازه وارد و آسیب پذیر تر هستند .

گلاب تونچی، شرکت های کاملا خصوصی، دارای رتبه بالا بودن و خوش نامی شرکت ها را از شرایط عضویت در سندیکا برشمرد و تصریح کرد:  20 تا 25 درصد شرکت ها دارای بنیه مالی قوی و رتبه بالا هستند و اغلب شرکت های رتبه بالا عضو سندیکا هستند که در 5 سال اخیر تعداد اعضای این سندیکا از 60 به 700 عضو رسیده در حالی که حدود 23 شرکت از اعضای سندیکا که دارای سابقه طولانی عضویت بودند، نتوانستند به فعالیت ادامه دهند. 

وی، با  بیان این که برخی از شرکت های بزرگ عضو سندیکا در بورس فعال هستند، گفت: یکی از راهکارهایی که بتوان فعالیت شرکت های ساختمانی را حفظ کرد، عرضه سهام این شرکت ها در بورس است که در این صورت امکان ماندگاری آنها بیش تر است.

 

ارسال نظر