شناسه خبر : 22971

روند صعودی قیمت مواد غذایی در انگلیس

روند صعودی قیمت مواد غذایی در انگلیس

قیمت مواد غذایی در انگلیس بر اثر عواملی مانند برگزیت، همه‌گیری کرونا و جنگ در اوکراین روند صعودی طی می‌کند و این مساله در کنار افزایش نرخ تورم و هزینه های زندگی، فشار قابل توجهی را به مردم این کشور وارد کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس سومین فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای انگلیس موسوم به ازدا هشدار داده که قیمت مواد غذایی "برای مدتی طولانی" بالا خواهد رفت. هرچند به گفته او خرده فروشان سعی خواهند کرد که هزینه‌ها را پایین نگه دارند اما بسیاری از خانواده‌هایی که با بحران تامین هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، "زجر خواهند کشید".

از سویی اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای انگلیس این روزها با کمبود مواد غذایی و در صدرآن روغن‌های خوراکی مواجه هستند و به همین خاطر دست به جیره‌بندی آن زده‌اند. تسکو دومین فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای انگلیس، مشتریان خود را محدود به خرید سه قلم روغن کرده، درحالی که دو فروشگاه زنجیره‌ای دیگر موسوم به موریسون و ویتروز افراد را به خرید دو مورد محدود کرده‌اند.

البته کمبود مواد غذایی تنها به روغن‌های خوراکی محدود نمی‌شود و طبق مشاهدات خبرنگار درلندن، قفسه بسیاری از اقلام صیفی‌جات، غلات و تره‌بار عموما خالی است. مسئولان فروشگاه‌ها جنگ در اوکراین را یکی از عوامل کمبود مواد غذایی می‌دانند.

بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرده است که نرخ تورم در بهار امسال به ۸ درصد می‌رسد. نرخ تورم از محدوده ۲ درصد در سال گذشته به ۷ درصد رسیده است. کارشناسان هشدار داده‌اند که با ادامه جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاهای اساسی نرخ تورم افزایش بیشتری را تجربه کند.

«کواسی کوارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس ادعا کرده که نرخ بالای تورم لزوما بلندمدت نخواهد بود. این درحالیست که طبق آمارهای منتشر شده، بسیاری از خانواده ها در انگلیس با افزایش سریع هزینه های انرژی، سوخت و غذا دست و پنجه نرم می کنند.

رئیس فروشگاه زنجیره‌ای «ازدا» امروز (یکشنبه) در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد که قیمت مواد غذایی افزایش خواهد یافت و برای مدت طولانی بالا می‌ماند.  «لرد رز» اظهار داشت که افزایش قیمت‌ها به دلیل جنگ در اوکراین و اوج‌گیری دوباره کرونا در چین است.

در همین حال «استیو مورلز» رئیس تعاونی «کوآپ» به نشریه ساندی تایمز گفت که قیمت مرغ ممکن است به دلیل جنگ در اوکراین مانند گوشت قرمز گران شود. همچنین رئیس فروشگاه «ناندوز» که در زمینه فروش خوارکی‌های مرغی تخصص دارد، گفت که برخی از قیمت ها در ماه آوریل افزایش یافته است.

واقعیت این است که افزایش بهای سوخت اصلی ترین عامل افزایش قیمت‌ها در انگلیس است. قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل در انگلیس به نسبت دو ماه قبل سی درصد افزایش یافته است.  

رئیس «ازدا» می‌گوید که ۹۰ درصد از مشتریان این فروشگاه "بسیار نگران تامین هزینه‌های زندگی هستند". این درحالیست که وزیر بازرگانی انگلیس می‌گوید: «ما نمی دانیم که  این وضعیت چقدر ادامه خواهد داشت». وی افزایش هزینه‌ها را یک مشکل جهانی خواند که تمام کشورها دچار آن هستند.

البته تصمیم دولت برای افزایش مالیات‌ها که از ماه گذشته میلادی به اجرا گذاشته شد، فشارها بر مردم را دو چندان برابر کرده است.  دیوید لامی، وزیر امور خارجه دولت در سایه (حزب کارگر) به بی بی سی گفت خانواده هایی که با فشارهای هزینه زندگی دست و پنجه نرم می کنند نباید با افزایش بیمه ملی مواجه شوند.

دولت انگلیس گفته است این افزایش به تامین کمبود بودجه سازمان خدمات درمانی کمک می کند؛ اما «دیوید لمی» می‌گوید که «اکنون زمان اشتباهی است که مردم با افزایش بیمه ملی مواجه شوند.»

اد دیوی، رهبر حزب لیبرال دموکرات نیز اظهار داشت که نرخ تورم برای «حداقل یک یا دو سال» بالا خواهد بود. او گفت: «میلیون ها مستمری بگیر و خانواده واقعاً نگران هزینه های زندگی هستند. آنها از اینکه به نظر می رسد دولت محافظه کار با افزایش مالیات اوضاع را بدتر می کند، بسیار آزرده خاطر هستند.»

ارسال نظر