شناسه خبر : 22799

کشور به ۱۰ هزار کیلومتر آزاد راه نیاز دارد

کشور به  ۱۰ هزار کیلومتر آزاد راه نیاز دارد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور جزییات پروژه‌های مهم ریلی و آزادراهی در دست ساخت را تشریح کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، خیرالله خادمی، اظهار کرد: یکی از نیازهای کشور در بخش حمل و نقل، تغییر مود حمل و نقلی از جاده‌ای به ریلی است که خصوصاً در زمینه تقویت ایمنی تردد، یک ضرورت است؛ ضمن اینکه با این تغییر مود، ارزان سازی هزینه‌های حمل کالا و درنتیجه افزایش ترانزیت نیز اتفاق می‌افتد.

وی افزود: تغییر مود حمل و نقلی از جاده‌ای به ریلی در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و ۹۰ حل و نقل کالا و مسافر در کشور در حال حاضر جاده‌ای و کمتر از ۱۰ درصد ریلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه پس از انقلاب، طول شبکه ریلی رشد ۳ برابری داشته، تصریح کرد: نزدیک به ۱۴ هزار و ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی در دست بهره برداری داریم و برنامه داریم تا ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر به طول شبکه بیفزاییم؛ نزدیک به ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر از این ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در دست احداث است.

وی یادآور شد: برنامه ما این است که که ۱۲۵۰ کیلومتر شبکه ریلی را در قالب ۹ پروژه اولویت دار تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسانیم؛ پیشرفت فیزیکی این ۹ پروژه ریلی عموماً بالای ۵۰ درصد است اگر یک برنامه اعتباری و اجرایی برای این ۹ پروژه در نظر گرفته شود، برنامه احداث این طرح‌ها طبق زمان بندی تعیین شده به پیش خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حل و نقل کشور متوسط ساخت شبکه‌های ریلی در کشور تا حدود ۱۰ سال قبل ۱۶۰ کیلومتر در سال دانست و ادامه داد: در یک دهه اخیر که توجه ویژه ای به توسعه شبکه ریلی شده، این شاخص (متوسط سالانه احداث ریل در کشور) به ۲۰۰ کیلومتر افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در ۴ سال ۱۲۵۰ کیلومتر ریل ایجاد کنیم، عملکرد خود در این بخش را به یک و نیم برابر افزایش خواهیم داد که یک رکورد است.

خادمی بیان کرد: ۲۲۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در دست احداث داریم که تکمیل کننده کریدورهای اصلی کشور هستند و عموماً اتصال ما به سایر کشورها را برقرار خواهند کرد؛ این طرح‌ها در قالب ۵ ابرپروژه بزرگ تعریف می‌شوند البته ارقام اعتباری برای تکمیل این پروژه‌ها قابل توجه هستند اما برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور از اهمیت بالایی برخوردارند.

به گفته معاون وزیر راه، راه آهن رشت-آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب مهم‌ترین پروژه ریلی ترانزیتی محسوب می‌شود که به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان و سپس راه آهن روسیه و همچنین یک شاخه آن به قفقاز و نهایتاً اروپا متصل خواهد شد.

وی یکی دیگر پروژه‌های ریلی مهم ترانزیتی را راه آهن چابهار-زاهدان که در دست ساخت است عنوان و اظهار کرد: ادامه این خط به سمت مشهد و مرز سرخس هم از دیگر پروژه‌های مهم است؛ شبکه ریلی اهواز-اصفهان نیز به طول ۵۰۰ کیلومتر می‌تواند متصل کننده مرکز کشور به بندر امام خمینی (ره) و جنوب غرب کشور باشد.

وی تصریح کرد: احداث مسیر ریلی دورود-خرم آباد- اندیمشک هم می‌تواند گلوگاه فعلی سختی حمل بار به بندر امام خمینی (ره) از مسیر موجود را برطرف کند؛ مسیر شیراز-بوشهر نیز از ابرپروژه های ریلی اولویت دار است که در زمینه تکمیل پروژه‌های ترانزیتی و کریدوری اثرگذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اذعان کرد: اگر این شبکه‌های ریلی ترانزیتی تکمیل شود، می‌توانیم تأثیرگذاری و موقعیت خود در در بخش ترانزیت دنیا را تثبیت کنیم به عنوان مثال حجم جابجایی سالانه بار میان جنوب و جنوب شرق آسیا با روسیه سالانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون تن است که از طریق دریا و با مدت زمان ۳۷ روزه حمل می‌شود ولی اگر کریدورهای ریلی ما تکمیل شود هم زمان حمل به ۱۶ تا ۱۷ روز کاهش می‌یابد و هم هزینه‌های جابجایی کالا کاهش ۳۰ درصدی خواهد داشت.

خادمی گفت: مسیر جدید تهران-میانه-تبریز می‌تواند ۵ ساعت از زمان سفر میان تهران تا تبریز را کاهش دهد و یک مسیر بهینه است و حمل کالا و مسافر از آن به صرفه تر و اقتصادی خواهد شد.

وی درباره اتصال راه آهن ایران به عراق تأکید کرد: وزیر راه و شهرسازی بر احداث راه آهن خرمشهر-شلمچه تأکید دارد و مرتباً آن را پیگیری می‌کند همچنین برنامه اتصال راه آهن کرمانشاه به مرز خسروی و از آنجا به شبکه ریلی عراق را در دست پیگیری و اقدام داریم؛ اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه از اولویت‌های حمل و نقلی و ترانزیتی دولت سیزدهم است.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: اتفاق بزرگی که رخ داده، این است که به خودکفایی در توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای رسیده ایم و تمام کارهای طراحی و اجرای پروژه‌ها توسط مهندسان داخلی انجام می‌شود تا دو سه سال قبل واردکننده ریل بودیم که با هماهنگی شرکت ساخت و توسعه با ذوب آهن، ریل ملی هم تولید شد و دو سال است که هیچ گونه ریلی از خارج از کشور وارد نمی‌کنیم.

وی درباره پروژه‌های آزادراهی تشریح کرد: در حال حاضر ۲۷۵۰ کیلومتر مسیر آزادراهی در دست بهره برداری داریم و ۱۱۰۰ کیلومتر هم در دست احداث است اما نیاز کشور حداقل ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه است، برنامه ما این است که ۷۵۰ کیلومتر از این ۱۱۰۰ کیلومتر را تا پایان دولت سیزدهم به بهره بردای برسانیم.

وی درباره آزادراه تهران-شمال خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساخت قطعه ۲ این آزادراه در دست ساخت است ۲ هزار نیروی انسانی متخصص در حال اجرای پیچیده‌ترین طرح مهندسی کشور هستند طول قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال ۲۲ کیلومتر است که ۷۵ درصد آن را تونل تشکیل می‌دهد و ۳ و نیم کیلومتر هم پل احداث می‌شود.

به گفته خادمی تا پایان ۱۴۰۱ از باند رفت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال بهره برداری می‌شود به این ترتیب از تهران تا پل زنگوله مردم می‌توانند از اتوبان ۴ خطه به صورت ایمن عبور کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قیر رایگان تصریح کرد: یکی از موارد اساسی مورد نیاز ما در بخش آزادراهی، بزرگراهی و همچنین راه‌های اصلی، فرعی و روستایی، تأمین قیر است؛ سال گذشته در نیمه نخست سال سهمیه قیر رایگان تخصیص داده نشد اما در نیمه دوم ۱۴۰۰ دولت و وزارت نفت کمک کردند و سهمیه‌های قیر به پروژه‌های عمرانی داده شد. به این ترتیب بخشی از جاده‌هایی که آماده آسفالت ریزی هستند، تکمیل و زیر بار ترافیک می‌روند.

ارسال نظر