شناسه خبر : 22788

۵۶ درصد تصادفات در بزرگراه ها رخ می‌دهد

۵۶ درصد تصادفات در بزرگراه ها رخ می‌دهد

عضو شورای شهر تهران گفت: ۵۶ درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد و ۴۱ درصد فوت شدگان نیز پیادگان هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، جعفر تشکری هاشمی در نطق پیش از دستور شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روز ایمنی حمل و نقل اظهار کرد: توجه به حمل و نقل عمومی و حفظ ایمنی شهروندان از جمله اولین موضوعات مورد توجه شورای شهر بود.

وی ادامه داد: آسیب‌هایی که در اثر تصادفات به شهروندان وارد می‌شود صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارد، در کشورهای در حال توسعه ۷ درصد جی دی پی برای تصادفات خرج می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تصادفات سومین عامل مرگ و میر در ایران است گفت: در حال حاضر در هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۰ نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و این اتفاق نامناسبی است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار ۷۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای و ۳۰ درصد شهری است.

تشکری هاشمی ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ تاکنون تنها توانسته ایم ۲۵ درصد تلفات را کاهش دهیم و با برنامه ریزی می‌توان این عدد را کمتر نیز کرد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه نوروز امسال هزار و ۱۰۰ شهروند جان خود را در تصادفات از دست دادند گفت: وظیفه ما به عنوان مسئولان شهری این است که این عدد را کاهش دهیم.

وی گفت: آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در تهران نزولی است اما هنوز نیز با آمار مرگ ۲ نفر در روز مواجه هستیم و بیشترین سهم فوتی‌ها را با ۴۱ درصد پیادگان تشکیل می‌دهند و این حاکی از نا ایمن بودن معابر شهری است.

تشکری هاشمی گفت: در بحث ایمنی ترافیک فاصله محسوسی با کشورهای دیگر داریم و ۴۷ درصد تصادفات به دلیل بی توجهی رانندگان است و ۵۶ درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به بیشترین آمار فوتی در مناطق گفت: بیشترین آمار کشته شدگان تصادفات در مناطق ۴،۵،۱۵ و ۱۹ رخ می‌دهد البته هیچ منطقه‌ای عاری از تصادفات نبوده است و معاونت عمران و حمل و نقل ترافیک باید به ایمنی مناطق توجه داشته باشند.

تشکری هاشمی اظهار کرد: وزارت صمت بالاترین نقش را در تولید خودروهای با کیفیت دارد اما در حال حاضر خودروها با کیفیتی بسیار پایین مواجه هستند.

تشکری هاشمی گفت: متأسفانه علی رغم هزینه‌های بسیاری که برای ساخت پیاده راه‌ها خرج می‌کنیم اما آنها ایمنی لازم را ندارند.

وی با اشاره به حمل و نقل عمومی گفت: توسعه حمل و نقل عمومی منجر به ترددهای کمتر و کاهش تلفات می‌شود بر همین اساس با افزایش سفرهای حمل و نقل عمومی می‌توان شاهد کاهش تلفات رانندگی بود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به فاصله محل کار و منزل افراد گفت: هرچه این مصاف بیشتر شود شاهد تصادفات بیشتری خواهیم بود و لذا همبستگی فاصله محل زندگی و اشتغال منجر به کاهش میزان تصادفات می‌شود.

تشکری هاشمی گفت: توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی، مهارت آموزی به رانندگان، حرکت به سمت حمل و نقل انسان محور به جای خودرو محور، اصلاح نواقص معابر، حذف خودروهای فرسوده و پر خطر، تصویب قوانین بازدارند، تکمیل تجهیزات ترافیکی از جمله راهکارهای کاهش تلفات است.

ارسال نظر