شناسه خبر : 26994

متقاضیان نهضت ملی مسکن قادر به پرداخت اقساط و تامین آورده نیستند

متقاضیان نهضت ملی مسکن قادر به پرداخت اقساط و تامین آورده نیستند

رییس کانون انبوه‌سازان گفت: در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نیز مشابه طرح فعلی واگذاری زمین به خانوارها را داشتیم که بسیاری از زمین‌ها هنوز هم به مرحله‌ی ساخت نرسیده است؛ بنابراین مشکل اصلی، کمبود زمین نیست بلکه ناکارآمدی مدل‌های تامین مالی و فرآیندهایی است که منجر به تولید مسکن می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سید محمد مرتضوی، اظهار کرد: در کلانشهرها، مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ که تقاضای اصلی برای مسکن وجود دارد برای ساخت و ساز باید فرآیندهایی شامل صدور پروانه، عقد قرارداد با سازندگان، آماده‌سازی زمین و غیره طی شود که تجربه یک سال گذشته نشان می‌دهد در این حوزه‌ها دچار ضعف برنامه‌ریزی هستیم. اگر مشکل با تامین زمین حل می‌شد که تا کنون برای یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین زمین صورت گرفته اما عمدتا منجر به ساخت نشده است.

این طرح در برخی استان‌ها در حال اجرا است

وی افزود: هم‌اکنون در برخی مناطق کشور واگذاری زمین توسط شورای مسکن استان اجرا می‌شود. به این صورت که به تعدادی از خانوارها به صورت دو خانواده یا چهار خانواده زمین واگذار می‌شود. دولت با هدف تسهیل امور ساخت و ساز، طرح واگذاری زمین را ارایه کرده اما معضل فعلی در بخش تولید مسکن، کمبود زمین نیست بلکه کارآمد نبودن سیاست‌ها و برنامه‌ها به منظور افزایش ساخت و ساز است.

رییس کانون انبوه‌سازان خاطرنشان کرد: تجربه‌ی اقدام اخیر را در دهه ۶۰ و ۷۰ داشتیم که بر اساس قانون زمین شهری، دولت تملک‌هایی را در حاشیه شهرها صورت می‌داد و قطعات زمین به تعاونی‌های مسکن یا خانواده‌ها واگذار می‌کرد. در آن بخش هم توفیق چندانی حاصل نشد و بسیاری از زمین‌ها هنوز هم بلاتکلیف مانده و منجر به ساخت مسکن نشده است.

مرتضوی با بیان این‌که به نظر می‌رسد دولت قصد دارد بخشی از ناکارآمدی مدل تامین مالی پروژه نهضت ملی مسکن را از طریق واگذاری زمین جبران کند گفت: معتقدم عدم استقبال سازندگان ناشی از قیمت‌های نامتعارفی که برای پروژه نهضت ملی مسکن تعیین شده، دولت را به این سمت سوق داد که کار راحت‌تری را انجام دهند. بدین صورت که زمین‌هایی را به گروه‌های دو تا چهارنفره واگذار و مشکل را به نوعی حل کنند.

متقاضیان نهضت ملی مسکن قادر به پرداخت اقساط و تامین آورده نیستند

رییس کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که مشکل اصلی به تامین نقدینگی پروژه‌های نهضت ملی مسکن برمی‌گردد گفت: تسهیلات بانکی، ساز و کاری را می‌طلبد و مشکلات خاص خود را دارد. با توجه به مبلغ قابل توجه اقساط این واحدها متقاضیان از عهده‌ی پرداخت آن برنمی‌آیند. در بخش آورده نیز کمتر کسی قادر است ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بیاورد و متقاضیان در هر مرحله دچار ریزش می‌شوند.

مرتضوی تصریح کرد: انبوه‌سازان پیشنهاد داده‌اند تا سقف ۳۰ درصد از منابع طرح نهضت ملی مسکن را در ازای تهاتر زمین، تامین کنند. این طرح نیاز به زیرساخت‌ها، خدمات و سرانه‌هایی شامل فضای سبز، ورزشی، آموزشی، درمانی، تفریحی و غیره دارد که اگر نباشد همانند مسکن مهر، سکونت مردم دچار مشکل خواهد شد. سازندگان حاضرند بخشی از منابع این طرح‌ها را تامین کنند.

بنابراین گزارش، روز یکشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۱ آیین‌نامه اجرایی تخصیص زمین و مسکن به خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر از سوی هیات وزیران به تصویب رسید. بر اساس آیین‌نامه یاد شده، وزارت راه و شهرسازی (به نمایندگی از دولت) مکلف است به منظور تأمین مسکن خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، یک قطعه زمین حداکثر به مساحت ۲۰۰ متر مربع منطبق با ضوابط حدنصاب تفکیک بر اساس طرح‌های هادی روستایی یا طرح‌های جامع شهری مصوب یا واحد مسکونی برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر در شهر و روستای محل سکونت فقط برای یک بار و براساس هزینه آماده سازی زمین در زمان واگذاری به صورت فروش اقساطی با ۲ سال تنفس و ۸ سال تقسیط بدون اعمال تخفیف واگذار کند.

ارسال نظر