شناسه خبر : 25401

انتقاد جدی وزیرراه و شهرسازی ازکم‌کاری دولت گذشته در تولید مسکن

انتقاد جدی وزیرراه و شهرسازی ازکم‌کاری دولت گذشته در تولید مسکن

وزیر راه و شهرسازی از کم‌کاری دولت گذشته در تولید مسکن انتقاد کرد و گفت:‌ آمار نشان می‌دهد ما در مسکن با بحران مواجه بودیم و همین موضوع باعث شد که رئیس‌جمهور دستور ساخت ۴ میلیون واحد را دهد و اگر سالی هم یک میلیون بسازیم باز هم کم است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا درباره آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: در دهه گذشته آنچه که نیاز کشور در حوزه مسکن بوده توجه نشده و بین عرضه و تقاضا فاصله زیادی وجودی دارد. سالی حدودی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار ازدواج داریم و نیاز ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی داریم. ۸ میلیون مستأجر هم داریم که این آمار نشان می‌دهد ما در مسکن با بحران مواجه بودیم و همین موضوع باعث شد که رئیس‌جمهور دستور ساخت ۴ میلیون واحد را دهد و اگر سالی هم یک میلیون بسازیم باز هم کم است.

وی درباره وضعیت نهضت ملی مسکن و تعداد ثبت‌نام هم گفت: بستری آماده است که ۴ میلیون واحد را بسازیم. ما زیرساخت‌های نرم‌افزاری را ایجاد کرده‌ایم و سامانه‌ای طراحی شده و متقاضیان پالایش شدند. ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار ثبت‌نام داشته‌ایم و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر احراز شده‌اند. تاکنون اراضی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تأمین شده و یک میلیون کار آن‌ها شروع شده است. تا شهریور اراضی سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تعیین تکلیف می‌شود. ۴۰۰ هزار واحد در مسیر تغییر کاربری است.

وی افزود: همه زمین‌های در اختیار مردم قرار گرفته ۹۹ ساله و مجانی است و برای این ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد اراضی باید تأمین شود و از تجربیات مسکن مهر استفاده شده است. کارهای آماده‌سازی اراضی زمان‌بر بوده است و باید شهرهای جدید را آماده می‌کردیم. آماده کردن زمین در دولت نهم و دهم یک میلیون و ۶۰ هزار واحد بود ولی در نهضت ملی مسکن سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است و مابقی برای واحدهای مسکن روستایی است. ما برای آنکه به برنامه ۴ ساله برسیم در دو قسمت ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی را آغاز کرده‌ایم.

وزیر راه درباره این که واحدهای نهضت ملی مسکن چه زمانی تحویل داده می‌شود، گفت:‌ تا شهریور ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تحویل داده می‌شود.

مصوبات جدید برای کنترل اجاره‌بها

وزیر راه درباره کنترل بازار اجاره و بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی هم توضیح داد: گام اصلی ما آن است که عرضه و تقاضا را به یکدیگر نزدیک کنیم و تعهد دولت را اجرا کنیم. در سامانه املاک و اسکان اگر مردم ثبت‌نام نکنند از ارائه بسیاری از خدمات محروم می‌شوند و این اطلاعات در برنامه‌ریزی مسکن و اجاره بسیار تأثیرگذار خواهد بود. ما هم‌اکنون اطلاعات ۷۲ میلیون نفر را در سامانه داریم و با وجود آنکه تکمیل نشده جامع‌ترین سامانه اطلاعات مردم است. برای ۷۵۰ هزار واحد خانه خالی کشور به سازمان مالیاتی قبض مالیاتی داده‌ایم. حدود ۶۰ هزار از ۷۵۰ هزار واحد خانه خالی اعتراض کرده‌اند هدف از مالیات خانه خالی، درآمد برای دولت نیست بلکه می‌خواهیم عرضه مسکن را زیاد کنیم و اگر مالکان خانه را خالی نگه دارند مالیات می‌پردازند و در صورت عدم پرداخت، جریمه می‌شوند. بانک‌ها در حوزه املاک داری فعال هستند و در صورت عدم پرداخت مالیات جریمه خواهند شد.

قاسمی درباره ضمانت اجرایی برای مصوبه ۲۵ درصد اجاره‌بها هم گفت: قیمت‌گذاری مسکن در بسیاری از کشورها وقتی با بحران مواجه می‌شوند انجام می‌شود و این مصوبه‌ها در دو سال گذشته هم وجود داشت. این مصوبه سقف ۲۵ درصد در سران تصویب شد و بسیاری از مالکان واحدهای اجاره خود را تخلیه نکرد و تمدید کردند. درصد امسال بعد از مصوبه اجاره‌بها و تصمیمات مسکن اجاره‌بها تنها ۱۰ تا ۱۵ جابه‌جایی صورت گرفته است و آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از موجران قوانین این بخش را رعایت کرده‌اند و این مصوبات تأثیر بسیاری زیادی در بازار داشته است.

وزیر راه درباره ساماندهی بنگاه‌های املاک هم گفت: ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار املاکی داریم و تعداد کمی از این مشاوران املاک در سامانه کد رهگیری قرار دارند اما در اتفاق جدید تمامی بنگاه‌های مشاوران املاک به سامانه کد رهگیری متصل می‌شود و تمامی معاملات رصد و بررسی می‌شود و تا سال آینده این اقدام اجرایی خواهد شد.

تغییر کمیسیون بنگاه‌ها

 وزیر راه درباره نرخ‌گذاری جدید کمیسیون مشاوران املاک هم توضیح داد: نرخ جدید متناسب با قیمت‌های منطقه‌ای است که هرساله توسط وزارت اقتصاد و دارائی تعیین خواهد شد و در کاهش قیمت‌ها تأثیر خواهد داشت.

وی درباره اقساط و آورده مردم و زمان تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن هم گفت: به دلیل تورم امکان پیش‌بینی قیمت تمام‌شده ساخت وجود ندارد. هزینه ساخت هر مترمربع ۶ تا ۷ میلیون با تورم امروز تمام می‌شود اگر تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان برسد بخشی از مشکل رفع می‌شود که ما این موضوع را به دولت و شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده‌ایم. اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله و پلکانی است و بر اساس ۵۰ درصد از هزینه‌های درآمدی خانواده‌ها پیش‌بینی شده است.

ارسال نظر