شناسه خبر : 28628

اختصاصی چابک آنلاین؛

۲۰ میلیون واحد مسکونی بیمه نامه ندارند

صنعت بیمه در طرح نهضت ملی مسکن هیچ سهمی ندارد

20 میلیون واحد مسکونی بیمه نامه ندارند

دانشیار اقتصادمالی و بیمه دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: دولت برای ایجاد چهار میلیون مسکن در طرح نهضت ملی مسکن اولین چیزی که باید به آن فکر می کرد بیمه این ساختمان ها بود و از شرکت های بیمه ای می خواست تا استانداردهای لازم برای ساخت این واحدهای مسکونی را تعریف کنند تا کیفیت محصول هم بالا برود.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، "غدیر مهدوی کلیشمی"، در گفت و گو با چابک آنلاین درخصوص علت عدم حضور صنعت بیمه در پروژه های توسعه ای ملی مانند نهضت ملی مسکن گفت: صنعت بیمه در ایران به خوبی جانیفتاده و متولیان صنعت بیمه هم خیلی دغدغه این صنعت را ندارند.

وی، افزود: تمام فعالیت های بشر اگر ریسک بیمه پذیر داشته باشد باید برای آن تدبیری اندیشید، به خصوص در بخشی مانند مسکن که ریسک فراوانی دارد و باید قبل از شروع پروژه تدابیر آنها را درنظر گرفت اما شاید برخی از متولیان و مسئولین امر خیلی درک عمیقی از صنعت بیمه نداشته باشند.

این کارشناس صنعت بیمه اظهارداشت: حدود 25 تا 27 میلیون ساختمان مسکونی در کشور وجود دارد که در مقایسه با تعداد بیمه نامه های مربوط به ساختمان مشخص می شود که حتی بالای 20 میلیون ساختمان موجود بیمه نامه ندارند.

مهدوی کلیشمی با بیان اینکه یکی از ویژگی های اقتصاد توسعه نیافته  عدم نفوذ بیمه در آن است، گفت: در کشورهای توسعه یافته برای هر فعالیت تولیدی و اقتصادی اول از همه به بیمه و بیمه کردن آن می اندیشند چراکه راهکاری بسیار اقتصادی برای پوشش ریسک هایی است که همیشه وجود دارد.

وی، ضریب نفوذ بیمه در ایران را حدود 2.5 درصد دانست و افزود: میزان ضریب نفوذ بیمه در دنیا بالای 7 درصد و در کشورهای توسعه یافته بالای 10 درصد است یعنی10 درصد درآمد اشخاص صرف خرید بیمه می شود و مثل یک کالای مصرفی بسیار مهم به آن نگاه می کنند.

مهدوی کلیشمی، اذعان داشت که ضریب نفوذ پایین بیمه در کشور یک شاخص برای عقب ماندگی اقتصاد و  نشانگر مهجور بودن صنعت بیمه در کشور است .

این کارشناس صنعت بیمه، تایید کرد که  صنعت بیمه در نقش آفرینی در توسعه اقتصادی کشور دچار رخوت شده  و در حال حاضر، هرکاری حتی ساده اگر کار به کاردان سپرده نشود آن بخش دچار رخوت خواهد شد.

مهدوی کلیشمی توضیح داد: صنعت بیمه بسیار پیچیده تر از بورس و بانک است و محاسبات، نکات تکنیکی، بازاریابی، بحث توانگری مالی و دارایی ها و سرمایه گذاری این صنعت بسیار پیچیده است و اگر کار به افرادی سپرده شود که بیمه را مثل یک خرید و فروش ساده می بینند نباید انتظار تحول جدی  داشت.

وی، در رابطه با نقش بیمه مرکزی به عنوان رگولاتور صنعت بیمه در رشد و توسعه این صنعت گفت: بیمه مرکزی تنظیم گر بازار بیمه است، بنابراین مثل یک هدایتگر باید شرکت های بیمه، اعضای هیات مدیره ها و مدیران عامل این شرکت ها را هدایت کرده و برای آنها راهکار تبیین کند هرچند که در خود شرکت های بیمه هم انگیزه کافی برای نفوذ در بازار و نفوذ در رفتار مصرفی مردم دیده نمی شود.

این کارشناس بیمه، یکی از نقش های صنعت بیمه را کاهش ریسک قبل از وقوع حادثه برشمرد و افزود: صنعت بیمه باید تدابیری بیاندیشد و استانداردهایی را برای کاهش ریسک موارد بیمه پذیر تعریف کند.

مهدوی کلیشمی، اذعان داشت که دولت برای ایجاد چهار میلیون مسکن در طرح نهضت ملی مسکن اولین چیزی که باید به آن فکر می کرد بیمه این ساختمان ها بود و از شرکت های بیمه ای می خواست تا استانداردهایی برای ساخت این واحدهای مسکونی تعریف می کرد تا کیفیت محصول هم بالا برود.

وی، ادامه داد: از طرف دیگر صنعت بیمه هم برای ایفای نقش کنترل ریسک و کاهش ریسک خود باید قبل از شروع پروژه دولت استانداردهای لازم را تعریف کند.

ارسال نظر