شناسه خبر : 27559

۵۰ درصد حوادث کار در کشور مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است

۵۰ درصد حوادث کار در کشور مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران، شمار کارگران فعال در این حوزه در سطح استان را ۷۵ هزار نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد، هم اکنون ۵۱ هزار کارگر ساختمانی از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سید هادی ساداتی، با بیان اینکه تا پایان سال ۹۸، ۵۴ هزار کارگر ساختمانی در مازندران زیر پوشش بیمه بودند، افزود: این در حالیست که سازمان تامین اجتماعی بنا به دلایل با قطع بیمه حدود ۲ تا سه هزار کارگر ساختمانی، مشکلات زیادی را برای این قشر زحمتکش ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه برابر آمارها، ۵۰ درصد حوادث کار در کشور مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است، اظهارکرد: موضوع بیمه کارگران ساختمانی به عنوان یک ضرورت حیاتی از اهمیت بسیار بالایی برخورد ار است و مسئولان و متولیان امر باید دراین زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند.

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران، بیمه کارگران ساختمانی و ساماندهی نشدن این قشر را از جمله مشکلات فراروی عنوان کرد و با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی بنا به دلایل مختلف از زیرپوشش قرار گرفتن تعداد زیادی از کارگران ساختمانی خودداری می‌کند، گفت: کارگران ساختمانی چون مشمول قانون کار نیستند، در شرایط بیکاری نیز مشمول دریافت یبمه بیکاری قرار نخواهند گرفت و در صورت بروز اتفاق، خانواده آنان نیز درگیر مشکلات فراوانی خواهند شد.

ساداتی بر لزوم عملیاتی شدن ماده پنج قانون بیمه اجتماعی کارگران در جامعه تاکید کرد و افزود: پس از گذشت ۲ سال از اصلاح و بازنگری این قانون در مجلس شورای اسلامی و تصویب کلیات آن در خانه ملت، برای به رای گذاشتن آماده ورود به صحن علنی مجلس بود که مخالفت برخی نمایندگان بنا به دلایل مختلف مانع از انجام این کار شد. 

۵۱ هزار کارگر ساختمانی در مازندران زیرپوشش بیمه هستند

وی خاطرنشان کرد: منابع سازمان تامین اجتماعی به علت اینکه برای بیمه کارگران ساختمانی کافی نبود، به همین دلیل قانون بیمه کارگران ساختمانی در راستای اصلاح و تغییرات ماده پنج قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارایه شد.

رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران با عنوان اینکه در سال‌های گذشته بخشی از حق بیمه کارگران ساختمانی از صدور پروانه ساختمانی و سهم مالیات بر ارزش افزوده شهرداری ها تامین می‌شد، گفت:  با اصلاح ماده پنج قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، مقرر شد ۱۵ درصد از حق بیمه این کارگران از محل صدور پروانه و پنج درصد نیز با مصوبه هیات دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

ساداتی افزود: سازمان تامین اجتماعی این میزان را ناکافی می‌داند و به رغم افزایش ۱۵ درصدی مصوبه هیات دولت در پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی به این سازمان، چون این قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی را دریافت نکرده است، از اجرای این طرح خودداری می‌کند.

خرداد سال گذشته کلیات طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی با قید دو فوریت به تصویب رسید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در جلسه علنی، گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را بررسی کردند که در جریان بررسی این طرح، ایراداتی به بند الف ماده واحده طرح گرفته و با توجه به آنکه به دلیل برخی ابهامات نیازمند اصلاح دانسته شد به کمیسیون اجتماعی بازگشت.

داده‌های آماری نشان می‌دهد که آسیب های شغلی و حوادث ناشی از کار در سال گذشته در مازندران در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل ۷۷ درصد کاهش داشته است. پارسال۲۵۴ حوادث ناشی از کار در مازندران به ثبت رسید که از این تعداد ۲۳۱ حادثه بدون فوتی و ۲۳ حادثه نیز منجر به فوت بود و این در حالیست که در سال ۹۹ در مجموع ۳۲۸ حوادث ناشی از کار در این استان به ثبت رسیده بود که از این تعداد ۲۹۸ حادثه بدون فوتی و ۳۰ حادثه نیز منجر به فوت بود. در سال ۹۸ نیز در مجموع ۲۹۶ حوادث ناشی از کار در این استان به ثبت رسید که از این تعداد ۲۶۳ حادثه بدون فوتی و ۳۳ حادثه منجر به فوت بود.

ارسال نظر