شناسه خبر : 24920

اختصاصی چابک آنلاین؛

تاسیس شرکت از سوی بیمه مرکزی به معنای تصدی‌گری نیست/ایجاد نگرانی از تحولات فناورانه امری طبیعی در دنیا است

تاسیس شرکت از سوی بیمه مرکزی به معنای تصدی‌گری نیست/ایجاد نگرانی از تحولات فناورانه امری طبیعی در دنیا است

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی اظهارداشت که بیمه مرکزی اصولاً وارد بنگاه‌داری و ایجاد شرکت نمی‌شود و در موارد استثنائی که نمی‌تواند وظیفه‌ای را به نهادی مستقل از خود واگذار کند مثل مواردی که نیاز است داده‌ها و اطلاعات میلیون ها بیمه ‌شده و ده‌ها شرکت بیمه که نزد نهاد ناظر امانت است در اختیار چنین نهادها و یا سامانه‌هایی برای ارائه خدمات مورد نیاز به نهاد ناظر و صنعت بیمه قرار گیرد، مجبور است اقدام به تأسیس شرکت کند.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، "پرویز خوشکلام خسروشاهی"، در گفت و گو با چابک آنلاین بیان کرد: بیمه مرکزی نهاد ناظر صنعت بیمه است بنابراین مجاز است که ضوابط و مقرراتی را برای فعالیت شرکت های بیمه و سایر فعالان این صنعت وضع کند تا ضمن حفظ سلامت بازار، از حقوق بیمه شدگان  هم حمایت شود.

وی، تاکید کرد که بیمه مرکزی تاسیس شده تا ضوابط و مقررات فعالیت شرکت های بیمه ای و سایر عرضه‌کنندگان خدمات بیمه را وضع و بر اجرای آن نظارت کند منتهی طبق قانون این نهاد باید ضوابط و مقررات مورد نظر خود را به تایید شورایعالی بیمه برساند و پس از تایید شورایعالی بیمه ،آن ضوابط و مقررات قابلیت اجرایی شدن می‌یابد.

هدف بیمه مرکزی از تاسیس شرکت تصدی گری نیست

خوشکلام خسروشاهی، اظهارداشت: بیمه مرکزی نمی‌تواند اطلاعات بیمه شدگان و شرکت‌های بیمه و خدمات مورد نیازمربوط را که عموما حالت آنلاین دارد به یک شرکت خصوصی غیر وابسته به خود بسپارد زیرا اقدام بسیار پر ریسکی است به این دلیل که  ممکن است سهامداران آن شرکت خصوصی روزی تصمیم بگیرند شرکت خود را تعطیل کنند آن وقت تکلیف چیست؟ آیا ثبات و تداوم فعالیت‌های نهاد ناظر و صنعت دچار اخلال نمی‌شود؟

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی،افزود بنا به همین دلایل تاسیس شرکت از سوی بیمه مرکزی به معنای تصدی‌گری نیست و هر گونه تأسیس شرکت به دلایل کاملا قانع کننده و منطبق بر شرح وظایف بیمه مرکزی و محدودیت‌های قانونی مربوطه انجام می‌شود.

به گفته وی، فعالیتی که بیمه مرکزی از طریق سامانه نگار حامی بیمه (سنحاب) انجام می دهد قابل واگذاری نیست زیرا شرکتی که این نوع از وظایف بیمه مرکزی را بر عهده می‌گیرد باید پایدار و کاملاً قابل اعتماد و تحت کنترل بیمه مرکزی باشد.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، اذعان داشت که دلایل قانع کننده ای پشت شرکتی که بیمه مرکزی ایجاد کرده  وجود دارد و هدف از آن به هیچ عنوان تصدی گری نیست، بلکه هدف از چنین اقدامی مستقیم یا غیرمستقیم انجام وظایف نظارتی و توسعه‌ای نهاد ناظر بیمه بصورت هوشمند است و این نکته ظریفی است که برخی از منتقدین به آن توجه نکرده و تصور می کنند بیمه مرکزی شرکتی تاسیس کرده تا از طریق آن به فعالیت اقتصادی و انتفاعی بپردازد.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، در واکنش به این نکته که تصویب برخی از آیین نامه ها مانند آیین نامه 102 در شورایعالی بیمه بسیار زمانبر شده است، گفت: در تصویب آیین نامه ها علاوه بر بحث سرعت، کیفیت و مشارکت ذینفعان و صاحبنظران نیز مطرح است.

وی افزود:البته در خصوص آیین نامه 102 پس از تصویب در شورایعالی بیمه مباحثی از سوی برخی ذینفعان مطرح شد وبا موافقت شورایعالی بیمه اجرای آن متوقف شد تا بررسی بیشتری صورت گیرد.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، اذعان داشت که آیین نامه های شورایعالی بیمه با توجه به عمق و گستره تأثیرگذاری و دامنه وسیع ذینفعانی که دارند، تصمیماتی نیستند که بتوان در مدت کوتاه چند روزه یا چند هفته‌ای آن را تدوین و بررسی و تصویب کرد و باید فرآیند منطقی و معقول خود را بگذراند.

ایجاد نگرانی از تحولات فن‌اورانه امری طبیعی و سابقه‌دار در دنیا است

خوشکلام خسروشاهی، اظهار داشت: در تمام دنیا هنگامی که فن‌اوری های جدیدی به بازار عرضه می‌شود در کسب و کارهایی که تحت تأثیر آن فناوری‌های جدید قرار می‌گیرند و حتی در کلان اقتصاد، نگرانی ها و بی ثباتی هایی بروز می‌کند، به عنوان مثال وقتی در دهه 1990 بحث نوآوری‌های مالی جدی شد اقتصادهای پیشرفته را با بحران مالی بزرگی روبرو ساخت.

وی گفت: وقتی نوآوری‌ها و فن‌آوری‌های نو تجاری می‌شوند برخی از کسب و کارهای قبلی را به چالش می‌کشند و دراین میان  اشخاص و شرکتهایی که سال‌ها در فن‌آوری‌های قبلی فعالیت و سرمایه گذاری کرده‌اند و تجربه اندوخته‌اند نگران وضعیت خود می‌شوند.

خوشکلام خسروشاهی افزود: بنابراین دولت‌ها همواره در کنار حمایت از پیشرفت فن‌آوری باید برنامه‌هایی را برای کمک به فعالان اقتصادی در دوره گذار داشته باشند تا اقتصاد و جامعه دچار بحران و بی‌ثبانی نشود و نیروی انسانی و سرمایه‌های موجود به راحتی جذب فرآیندهای تولیدی جدید شود.

قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، عنوان کرد: صنعت بیمه هم یکی از صنایعی است که ممکن است توسعه فن‌اوری در آن موجب ایجاد برخی نگرانی ها شود.

وی ادامه داد: در این شرایط  وظیفه دولت و نهاد ناظر آن است که با اتخاذ تدابیر مناسب برای دوران گذار و لحاظ کردن دغدغه‌های ذینفعان مختلف موضوع، از بروز بی‌ثباتی مالی در بازار بیمه بعنوان یکی از بااولویت‌ترین اهداف نهادهای ناظر مالی در دنیای امروز ممانعت به عمل آورد.

ارسال نظر