شناسه خبر : 21627

کمبود پرستار در بیمارستان های تهران محرز است

کمبود پرستار در بیمارستان های تهران محرز است

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور می گوید: پرستاران به عنوان گروهی از مدافعان سلامت که طی ۲ سال اخیر با همه گیری کووید ۱۹، آسیب های زیادی دیدند، از دولت و مجلس نسبت به تعهدشان برای تحقق مطالبات خود از جمله تبدیل وضعیت شان گله‎‌ مند هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمد میرزابیگی، افزود: انتظار پرستاران به عنوان مدافعان سلامت، از مجلس و دولت برآورده نشد و شاهد نتیجه ای در این رابطه نبوده اند؛ حتی از ستاد ملی مقابله با کرونا که ظرفیت قانونی نیز داشت، انتظار داشتیم اما تاکنون حمایتی صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: با وجود تلاش های بی وقفه طی دو سال اخیر برای مبارزه با کرونا، حداقل انتظار این بود که دستگاه‌هایی مانند سازمان برنامه و بودجه و مجلس باید برای قدرشناسی از قشر پرستاری حرکتی می کردند ولی با وجود تاکیدات رهبر انقلاب و فرمایشات ایشان درباره استخدام پرستاران، اتفاق خوبی در ۲ سال اخیر نیفتاده است.

میرزابیگی تصریح کرد: مقام معظم رهبری قدرشناسانه با حرفه پرستاری برخورد کردند و توصیه هایی به مسوولان برای استخدام این قشر فرمودند که هنوز تحقق نیافته است و ما از دولت و مجلس گله‌مند هستیم.  

 رهبر  انقلاب در دیدار با پرستاران در سالروز ولادت حضرت زینب ۲۱ آذرماه سال جاری تاکید کردند: مطالبه‌ عمده‌ جامعه‌ پرستاری، تقویت جامعه‌ پرستاری است. اگر بخواهیم در یک کلمه خلاصه کنیم، جامعه‌ پرستاری از همه‌ ما و بخصوص از دستگاه‌های مسئول - که وزیر محترم هم اینجا حضور دارند توقّع دارد که جامعه‌ پرستاری را تقویت کنند. حالا ما اگر چنانچه جامعه‌ پرستاری را تقویت نکنیم، در بزنگاه‌ها ضربه خواهیم خورد، که قضیّه‌ کرونا این را نشان داد؛ آنجایی که نیازمندیم، ضربه خواهیم خورد. جامعه‌ی پرستاری را باید تقویت کرد برای روز مبادا. ممکن است انسان همیشه به آن صورت احساس نیاز نکند که البتّه می‌کنیم؛ چون ما همین حالا مشکل داریم در مورد تعداد [نیروها] که حالا خواهم گفت و خیلی چیزهای دیگرامّا اگر چنانچه بفرض حالا هم مشکل نداشته باشیم، اگر تقویت نکردیم، در بزنگاه‌هایی مثل همین قضیّه‌ی کرونا ضربه خواهیم خورد


ایشان فرمودند: به طور مشخّص، یکی از مطالبات اینها تعرفه‌گذاریِ خدمات پرستاری است که البتّه این یک مطالبه‌ی اصلی است؛ بنده سال گذشته هم همین را گفتم، روی آن هم تأکید کردم، متأسّفانه آن کسانی که باید [کاری] بکنند نکردند! قانون تعرفه‌گذاری از سال ۸۶ تهیّه شده، که تا روزهای آخر دولت قبل، آئین‌نامه‌ی این [قانون] نوشته نشده بود؛ یعنی تقریباً چهارده سال این قانون بود، بدون اینکه آئین‌نامه‌هایش تنظیم بشود و تهیّه بشود! خب چرا؟ من اصرار دارم وزارت بهداشت همین مسئله‌ی تعرفه را به طور جدّی در این دولت دنبال کند. این یک درخواست مهمّ پرستاران است؛ یک مطالبه‌ی واقعی است.

رهبری تاکید کردند: یک مطالبه‌ بعدی موضوع کمبود پرستار است، به  آن مقداری که مورد نیاز است. حالا در آمارهایی که به ما نشان می‌دهند، مقایسه‌ِ با متوسّط جهانی است؛ من به آن کاری ندارم؛ ممکن است متوسّط جهانی درست باشد، ممکن است غلط باشد؛ من نیاز را کار دارم. ما به آن تعدادی که امروز نیاز تخت‌های بیمارستانی ما است، پرستار نداریم. حالا بعضی می‌گویند صد هزار [نفر]، بعضی می‌گویند کمتر، بعضی می‌گویند [بیشتر]؛ من عدد معیّن نمی‌کنم چون به طور دقیق خبر ندارم، امّا می‌دانم که ما کمبود پرستار داریم. بایستی سرانه‌ی پرستار نسبت به آنچه نیاز هست تکمیل بشود؛ خیلی پایین است. البتّه این، از جمله‌ی کارهایی که در ظرف یک ماه و دو ماه انجام بگیرد نیست؛ یک مقدار زمانبر است امّا در همان زمان مناسب باید این کار ان‌شاءالله انجام بگیرد.

رهبر انقلاب تصریح کردند: یک مطالبه‌  دیگر، مسئله‌ امنیّت شغلی است. در سال‌های گذشته اتّفاق افتاده، در همین قضیّه‌ کرونا هم اتّفاق افتاد که فراخوان دادند برای کسانی که آمادگی دارند که بیایند مشغول کار بشوند؛ آمدند قراردادهای کوتاه‌مدّت با اینها بستند، بعد که نیازشان برطرف شد گفتند بفرمایید بیرون! خب این آدم که امنیّت شغلی ندارد، با چه دلگرمی‌ای بیاید کار بکند و پرستاری کند؟ بنابراین امنیّت شغلی هم یکی از مسائل گوناگون است. به پرستار، نگاه کارگرِ فصلی نداشته باشید که امروز بیاوریم، فردا بگوییم لازم نیست، بروید؛ نه، امنیّت شغلی! البتّه اینها ساز و کارهایی دارد که اهل فن می‌دانند. البتّه مطالبات دیگری هم هست که دیگر حالا وقت گذشت، من ادامه نمیدهم. دوستان بخصوص در وزارت بهداشت و درمان اینها را دنبال کنند.
مشکلات پرداخت‌ها و معوقات پرستاران باید حل شود. معاون اجرایی رییس جمهور، مسئول پیگیری اجرای خواسته‌های پرستاران است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نیز آذرماه در سفری به لرستان با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات پرستاران تصریح کرد: مشکلات مربوط به پرستاران حتما باید حل و فصل شود و در این زمینه وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به اینکه کمبود پرستاری حتی در بیمارستان های تهران محرز است، گفت: کمبود پرستار روی سلامت و جان مردم تاثیر می گذارد و با مرگ و زندگی بیمار در ارتباط است؛ باید به ازای هر هزار نفر جمعیت چهار پرستار داشته باشیم که اکنونی این میزان ۲.۵ پرستار است.

وی اظهارداشت: لازم است که در سیستم سازمان برنامه و بودجه نگاه جامع‌تری به پرستاران داشته باشند؛ ۵۱ هزار و ۲۰۰ نفر از مدافعان سلامت استخدام شدند که از این تعداد ۲۵ هزار نفر پرستار بودند ولی هنوز ۵ هزار نفر از آنها در مرحله گزینش هستند.

رئیس سازمان نظام پرستاری تاکیدکرد: پیگیری‌های زیادی در رابطه با استخدام نیروهای موجود پرستاری انجام شده ولی هنوز وعده های مسوولان در این زمینه تحقق نیافته است اما تلاش می کنیم در برنامه هفتم توسعه جذب آنان را تضمین کنیم.

به گفته میرزابیگی، سازمان نظام پرستاری پیگیری‌های زیادی برای فوق العاده خاص پرستاران و استخدام آنها انجام می‌دهد، اکنون بسیاری از پرستاران شرکتی ۳ ماه است که حقوق دریافت نکردند و در حق آنها ظلم می شود.

وی افزود: در هفته جاری طی یک نشست با وزارت بهداشت توافق شد با شرکت هایی که حقوق و فوق العاده پرستاران را پرداخت نمی‌کنند برخورد شده و شرکت‌های خوشنام جایگزین آنها می شود.

میرزابیگی تصریح کرد: برای نیروهای پرستار اعم از قراردادی، شرکتی، طرحی و غیره که از دوران کرونا تاکنون فعالیت دارند هر لحظه مجوز تغییر وضعیت استخدام بگیریم آنها در اولویت هستند.

وی با اشاره به اینکه اجرای قانون تعرفه های صددرصد اجرا می شود، افزود: این قانون قرار بود از دی ماه امسال اجرایی شود که به سال آینده افتاد، اما از هر زمانی که اجرای آن عملیاتی شود معوقات آن نیز پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان نظام پرستاری به تعرفه های پرستاری نیز اشاره کرد و گفت: سعی داریم تعرفه پرستاری نیز مانند تعرفه پزشکی بصورت سرانه خدمات تشخیصی و درمانی درآوریم و در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است.

میرزابیگی، افزود: پرستاری باید جامعه محور و جامعه نگر باشد در ۲۴ ساعت شبانه روز، ۱۶ ساعت اداره بیمارستان‌ها در دست گروه پرستاری بوده که بیش از هر حرفه دیگری به روند درمان بیماران رسیدگی می کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از دولت و مجلس درخواست داریم به مطالبات پرستاران توجه کرده و به توصیه ها و تاکیدات مقام رهبری نسبت به این قشر زحمتکش که از ستون های اصلی نظام سلامت و کادر درمان هستند، گوش بدهند و تبدیل وضعیت آنها در اولویت امور قرار دهند.​

ارسال نظر