شناسه خبر : 46030

کاهش سن عمل‌های جراحی زیبایی در کشور

کاهش سن عمل‌های جراحی زیبایی در کشور

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با تاکید بر اینکه سن انجام عمل‌های زیبایی کاهش پیدا کرده است، گفت: افزایش تقاضای عمل‌های جراحی زیاد شده که قسمتی مهمی از آن به علت تبلیغات گسترده در فضای مجازی است و به کشور ما هم محدود نمی شود اما نکته این است که بعضی کشورها برای آن قوانین کارآمد تدوین کرده‌اند اما ما برای آن برنامه‌ریزی نکرده‌ایم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، بابک نیکومرام افزود: در بعضی مواقع وجود بعضی دستورالعمل‌های تبلیغاتی، بدون مشورت صاحب نظران در این حوزه تهیه شده که نتیجه معکوس داشته و گاهی جلوی تبلیغات سالم همکاران فوق تخصص جراحی پلاستیک و دیگر رشته های مرتبط که بطور کاملا حرفه ای و مطابق استانداردهای بین المللی درس جراحی‌های پلاستیک و زیبایی را خوانده‌اند برای فعالیت در فضای مجازی گرفته می شود، درحالیکه افراد غیر پزشک و دلالان به وفور با گذاشتن عکس های اغوا گرایانه و گمراه کننده، بیماران را از چرخه سالمی که می‌تواند داشته باشد دور کرده که می‌تواند خسارات جبران ناپذیری برای سلامت بیماران به همراه داشته باشد.

وی اظهارداشت: اگر در این بمباران انبوه تبلیغاتی اعمال جراحی زیبایی در فضای مجازی، فرصت رشد افراد صاحب صلاحیت واقعی و قانونی داده نشود، بیماران دچار سردرگمی شده و نمی‌توانند جراحان واقعی صاحب صلاحیت اعمال جراحی زیبایی را از غیرتشخیص دهند.

وی تاکید کرد: خروج بیماران از چرخه صحیح بیماریابی باعث می شود که بیماران توسط افراد غیر صاحب صلاحیت قانونی ویزیت شده و اساس این تبلیغات خارج از اصول چون از اصل دروغین و گمراه کننده است و مبنای آن سودجویی هست، قطعا بیماران به خوبی مشاوره نشده و ممکن است اندیکاسیون های غیرعلمی برایشان گذاشته شود و این انحرافات در بیماریابی موجب اخلال در سلامت بیماران می شود.

نیکومرام اظهار داشت: برای مثال یک فوق تخصص جراحی پلاستیک با توجه به آموزشهای رسمی دانشگاهی طولانی و مطابق اصول علمی که دیده است قاعدتا در انتخاب بیمار، از نظر سن و بلوغ فکری لازم برای اعمال جراحی زیبایی بر اساس آموزش‌هایی که دیده است، بیشترین تامل و دقت را در هنگام مشاوره با بیمار انجام می دهد که ممکن است در چرخه های ناسالم بیماریابی برای سود بیشتر این اصول در نظر گرفته نشده و سن اعمال جراحی زیبایی در کشور با شیب تندی پایین بیاید.

 

تسهیلات لازم برای احداث کلینیک‌های پلاستیک و زیبایی فراهم شود

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تاکید کرد:برای اینکه ما بتوانیم سلامت جامعه را از هر لحاظ در انجام اعمال جراحی زیبایی تامین کنیم باید تمهیداتی را در نظر بگیریم؛ باید تبلیغات زیبایی در فضای مجازی به طور هوشمند کنترل شود تا بیماران بتوانند به راحتی به جراحان ذیصلاح قانونی در امر جراحی پلاستیک و زیبایی دسترسی پیدا کنند و از سوی دیگر بطور موثری جلوی فعالیت مداخله گران گرفته شود.

وی با تاکید براینکه باید فضای کسب و کار جراحانی که بطور قانونی و آکادمیک برای جراحی پلاستیک و زیبایی با خرج سرمایه های هنگفت کشور تربیت شده اند، تسهیل شود، افزود: برای مثال می‌توان تسهیلاتی را در نظر گرفت که فارغ التحصیلان رشته فوق تخصصی جراحی پلاستیک سریعا مطب زده و بتوانند وارد بازار کار شوند و از دانشی که با صرف عمر زیاد در این راه کسب کرده اند، سریعا برای بهبود سلامت مردم استفاده کنند.

نیکومرام ادامه داد: موجبات قانونی و تسهیلات لازم برای احداث کلینیکهای پلاستیک و زیبایی فراهم شده و مسئولیت فنی آنها به متولیان اصلی این امور سپرده شود که بتوانند با دانش بالایی که کسب کرده اند در اداره و نظارت اینگونه کلینیک‌ها و تضمین سلامت مردم بکار ببرند نه آنکه شاهد آن باشیم که سرمایه داران و تاجران بیشتر در این عرصه وارد شوند.

 

تدوین آیین نامه تمام عمل‌های جراحی زیبایی

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تصریح کرد: آمار جهانی اعمال جراحی زیبایی نشان دهنده این است که جراحان پلاستیک اعمال جراحی خود را ۳۱درصد در تسهیلات مطبی و کلینیکی مربوط به خود انجام میدهند که میتوانند اعمال نظر مدیریتی و نظارتی خودشان را داشته باشند و ۲۰ درصد در مراکز جراحی محدود هست که طبعا نظارتشان و مسئولیت آنها کمتر هست ولی در ایران تسهیلات مطبی و کلینیکی برای انجام اعمال جراحی زیبایی توسط جراحان پلاستیک تعریف نشده است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

وی گفت: آیین نامه جامع صریح و روشن درباره تمام اعمال جراحی زیبایی با استفاده از توان بالای صاحب نظران و متولیان اصلی رشته های دانشگاهی مرتبط زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و برای حفظ ضمانت اجرایی این آیین نامه اعمال جراحی زیبایی، مقررات و قوانین حوزه پزشکی در مجلس مورد بازبینی قرار گرفته تا قوانین محکم و شفاف با اثر بازدارندگی موثر در این حوزه تدوین و ابلاغ شود.

 

نیازی به پوشش بیمه‌ای برای عمل‌های زیبایی نیست

در ادامه علیرضا صابری دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبای ایران نیز گفت: بیمه ها برخی از عمل های ترمیمی و بازسازی را که همزمان در کنار عمل های زیبایی انجام می‌شوند را به خوبی پوشش می دهند. عملی مثل انحراف بینی یا نواقص های همراه تولد یا فتق ها را بیمه ها پاسخ می دهند اما نکته اینجا است که نیازی به ورود بیمه ها در این بخش نیست و هیچ کجای دنیا هم توسط بیمه پوششی برای زیبایی وجود ندارد چراکه این اتفاق می تواند ترغیب به انجام عمل های زیبایی را بیشتر کند.

وی ادامه داد: کنگره فوق تخصصی جراحی سینه و فرم دهی بدن در مرکز همایش رایزن در کاشانک تهران برگزار شد و در این کنگره پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک روش های نوین و تجارب خودشان را به اشتراک گذاشتند و بیش از ۲۰۰ فوق تخصصص در این همایش دو روزه شرکت داشتند که در کنار آن دستیاران فوق تخصصی از همه ایران به طور چشمگیر در این کنگره حضور بهم رساندند.

صابری افزود : هدف ما از برگزاری این کنگره آموزش و ارائه روش های نوین و تکنولوژی های روز دنیا است و در واقع این کنگره توانست علم فوق تخصص های جراحی پلاستیک در این حوزه را به روز سانی کند.

ارسال نظر