شناسه خبر : 44490

اعمال محدودیت برای شماره‌های تلفن غیرمجاز / عرصه بر کلاهبرداران اینترنتی تنگ‌تر شد

اعمال محدودیت برای شماره‌های تلفن غیرمجاز / عرصه بر کلاهبرداران اینترنتی تنگ‌تر شد

مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به جزییاتی از دستورالعمل جدید این مرکز در خصوص ساماندهی شناسه‌های کاربری و جلوگیری از کلاهبرداری از مردم توسط شماره‌های همراه بدون هویت، اعلام کرد: با ابلاغ این دستورالعملی، عرصه بر کلاهبرداران اینترنتی تنگ خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی پس از مدت‌ها بررسی کارشناسی و دریافت نظرات دستگاه‌های مختلف، سکوها، سامانه‌های برخط و خبرگان بخش خصوصی در این حوزه، دستورالعملی برای جلوگیری از کلاهبرداری از مردم توسط شماره‌های همراهی که هویت مشخصی ندارند، مشخص کرده است.

حسین دلیریان افزود: واگذاری شماره‌های همراه و یا شناسه‌های ارتباطی باید طی مراحل قانونی صورت گیرد و در صورتی که افراد بدون گذراندن این مراحل شماره‌ای را به دوستان، اقوام و یا آشنایان خود واگذار کنند و از طریق آن شماره کلاهبرداری و بزهی اتفاق بیفتد، فرد دارنده شماره تلفن باید پاسخگو باشد.

وی با تاکید بر این که این ابلاغیه به ساماندهی این فضا برای کاهش کلاهبرداری در فضای مجازی و احقاق حق مردم می‌پردازد، اعلام کرد: این دستورالعمل باب جدیدی برای ایجاد آرامش و امنیت بیشتر در خرید و فروش اینترنتی و تبادلات مالی و دریافت کالا در فضایی امن‌تر فراهم خواهد کرد.

سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: این ابلاغیه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی را موظف کرده تا ضوابط، سامنه و ساز و کارهای انواع واگذاری‌ها را ظرف حداکثر سه ماه تعیین و ابلاغ کند و سکوها، سامانه‌های ارایه دهنده خدمت و دستگاه‌ها موظف هستند در قالب آن وظایف خود را انجام دهند.

وی با اشاره به این که نتیجه اجرای این دستورالعمل کاهش سوءاستفاده در حوزه شناسه‌های ارتباطی است، افزود: بر اساس این ابلاغیه، محدودیت‌هایی برای کسانی که در این حوزه اقدام به سوءاستفاده از شناسه‌های ارتباطی می‌کنند در قالب مجازات‌هایی مبتنی بر قانون، در نظر گرفته شده است تا با استفاده از ظرفیت این دستورالعمل، خلأ قانونی در این زمینه مرتفع شده و مردم در امنیت و آسایش بهتری بتوانند در فضای مجازی فعالیت کنند.

دلیریان با بیان این که با این دستورالعمل عرصه بر کلاهبرداران اینترنتی تنگ‌تر خواهد شد، اضافه کرد: شمول این ابلاغیه حتی شامل محدودسازی شماره‌ها و شناسه‌هایی هم که توسط افراد غیر مورد هک قرار گرفتند نیز می‌شود، بدین معنا که برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان از شماره‌های مردم، بلافاصله پس از اینکه فرد متوجه می‌شود شناسه او هک شده، می‌تواند درخواست محدودسازی داده و جلوی سوءاستفاده هکرها را بگیرد.

بنابراین گزارش، این دستورالعمل صبح امروز توسط دکتر سید محمدامین آقامیری دبیر شورای‌عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور به تمامی دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

ارسال نظر