شناسه خبر : 43462

امسال ۷۴۷ هزار شغل قطعی ایجاد شد

امسال 747 هزار شغل قطعی ایجاد شد

معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزیر کار امروز از ایجاد ۷۴۷ هزار شغل قطعی در سال جاری خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، محمود کریمی بیرانوند امروز در نشست خبری اعلام کرد: طبق آمارهای اعلام شده به سامانه رصد اشتغال امسال تاکنون بیش از یک میلیون شغل ایجاد شده است که بعد از صحت‌سنجی و رصد آن مشخص شد 73 درصد آن صحیح بوده و درنتیجه 747 هزار شغل ایجادشده بعد از صحت‌سنجی در کشور طی سال گذشته ایجاد شده است.

معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزیر کار همچنین در مورد احیای واحدهای راکد و نیمه فعال گفت: در 2.5 سال گذشته 6 هزار واحد تولیدی راکد و نیمه فعال با کمک همه دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه به مدار تولید برگشته و فعال شدند.

کریمی بیرانوند همچنین در مورد 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی برای مشاغل خانگی در سال جاری اظهار داشت: این 100 هزار میلیارد تومان دارای دو جزء است که یک بخش آن سهم دستگاه‌ها مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) است که 55 درصد آن محقق شده، یک بخش سهم بهزیستی با 65 درصد تحقق، سهم بنیاد برکت 70 درصد و سهم صندوق نوآوری و شکوفایی با 10 درصد تحقق پرداخت شده و نیز بخش دوم آن شامل 50 هزار میلیارد تومان سهم استانداران است که چون از آبان ماه سال جاری به تازگی ابلاغ شده، سهم عملکرد آن 5 درصد است، اما به دستور رئیس جمهور برای پرونده‌های آماده پرداخت باید تسریع شود که بعد از پرداخت پرونده‌ها، جهشی در سهم بخش استانداران در منابع تبصره 18 ایجاد خواهد شد.

وی همچنین گفت: بر اساس آنچه که در سامانه جستجوی شغل وزارت کار اعلام شده، تاکنون بیش از 224 هزار و 199 نیروی متقاضی کار به این سامانه مراجعه کردند و همچنین 23 هزار و 817 کارفرمای جویای کارگر نیز در این سامانه ورود کرده‌اند و طی 5 ماه گذشته با احتساب موارد مشترک که بین 10 تا 15 درصد پیش‌بینی شده است، تعداد فرصت‌های شغلی بیش از تعداد کارگران متقاضی شغل در این سامانه ثبت شده‌اند.

معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزیر کار اظهار داشت: یکی از چالش‌های اصلی بازار کار، بیکاری فارغ‌التحصیلان است و مسئله کشور تعداد شغل نیست، بلکه کیفیت فرصت‌های شغلی است که برای فارغ‌التحصیلان فرصت‌‌های کمتری در سامانه اشتغال ثبت شده است.

کریمی بیرانوند اضافه کرد: سامانه رصد اشتغال سه وظیفه شفافیت، سیاست‌گذاری و نظارت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده دارد و بر اساس این سامانه در سال گذشته 747 هزار شغل بعد از صحت‌سنجی ایجاد شده است.

وی همچنین گفت: بر اساس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه سال آینده قرار است 200 هزار میلیارد تومان منابع تکلیفی بانک‌ها برای ایجاد اشتغال خانگی در نظر گرفته شود.

معاون کارآفرینی و توسعه اشتغال وزیر کار اظهار داشت: امسال از محل منابع تبصره 18 قانون بودجه، 5 هزار میلیارد تومان منابع برای مشاغل خانگی در نظر گرفته شد که تاکنون بیش از 3 هزار میلیارد تومان برای مشاغل خانگی پرداخت شده و از این محل 160 هزار فرصت شغلی در مشاغل خانگی ایجاد شده است.

به گفته کریمی بیرانوند؛ مسئله مهم پایداری مشاغل خانگی است که اگر مشاغل کلان در صنایع بزرگ ایجاد شود، می‌تواند به عنوان لوکوموتیوی مشاغل خرد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم به دنبال خود بکشد و پایداری مشاغل خرد در آن صورت ایجاد می‌شود.

ارسال نظر