شناسه خبر : 43338

کاهش نرخ جنگل‌زدایی در آمازون

 کاهش نرخ جنگل‌زدایی در آمازون

داده‌های سازمان فضایی برزیل نشان می‌دهد نرخ جنگل‌زدایی در آمازون در سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) تقریبا ۵۰ درصد کمتر از سال قبل از آن است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  وزارت محیط زیست برزیل اعلام کرد این پایین‌ترین میزان نابودی این جنگل در پنج سال اخیر است.

هرچند روند نابودی آمازون در برزیل کمتر از سال‌های اخیر بوده، اما سال گذشته مساحتی از آن معادل چیزی بیش از شش برابر شهر نیویورک نابود شده است.

«لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا»، رئیس جمهور برزیل، یک سال پیش بعد از رسیدن به قدرت قول داد که روند قطع جنگل‌ها تا سال ۲۰۳۰ کاملا پایان یابد.

داده‌های اولیه سازمان فضایی ملی برزیل نشان داد که ۵۱۵۳ کیلومتر مربع از جنگل‌های آمازون در سال ۲۰۲۳ از بین رفته درحالی که این رقم برای سال قبل از آن ۱۰ هزار و ۲۷۸ کیلومتر مربع بود.

لولا در اجلاس اقلیمی کاپ۲۷ در سال ۲۰۲۲ قول داد که جنگل‌های آمازون را احیا کند و مجرمان زیست محیطی را تحت تعقیب قرار دهد. روند تخریب این جنگل حاره‌ای در دوران رئیس جمهور قبلی به بالاترین حد در یک دوره ۱۲ ساله رسیده بود.

به گزارش بی بی سی، وزارت محیط زیست برزیل در شبکه اجتماعی «ایکس» گفت این اولین گام برای تحقق هدف این کشور برای پایان دادن به جنگل‌زدایی است.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد دولت فعلی برزیل به مقابله با روش‌های غیرقانونی در آمازون متعهد است.

بر اساس این بیانیه گسترش بازرسی‌ها توسط یک سازمان نظارتی به نام ایباما نقش مهمی در افت جنگل‌زدایی داشت.

«مارینا سیلوا»، وزیر محیط زیست برزیل نیز خاطر نشان کرد افت این رقم، «منعکس کننده» تلاش جاری ایباما در جنگل‌های حاره‌ای است.

آمازون یک نبردگاه حیاتی برای مبارزه با تغییر اقلیم است. این جنگل اغلب «ریه زمین» توصیف می‌شود، چون نقشی اساسی در چرخه اکسیژن و کربن سیاره ما دارد.

این جنگل بارانی زیستگاه حدودا سه میلیون گونه گیاهی و جانوری است و جمعیت بومیان ساکن آن به یک میلیون نفر می‌رسد.

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۶۰ درصد آمازون در برزیل واقع شده است.

 

ارسال نظر