شناسه خبر : 43171

فولاد در بازارهای جهانی تغییر مسیر داد

فولاد در بازارهای جهانی تغییر مسیر داد

تحولات اخیر در بازارهای جهانی فولاد، مسیر جدیدی را برای این صنعت ایجاد کرده است.

تولید فولاد

در آغاز هفته دوم از سال ۲۰۲۴، روند کاهشی قیمت فروش نفت توسط عربستان، به نزول شاخص برنت منجر شد. این رخداد در کنار عواملی نظیر کاهش تقاضا و افت تولید، بر صنعت فولاد جهانی اثر گذاشت و در نهایت سبب شد تا قیمت‌های سنگ‌آهن، شمش فولاد و دیگر تولیدات وابسته به این حوزه کاهش یابند، تا جایی که از ابتدای ۲۰۲۴ تاکنون، قیمت سنگ‌آهن حدود ۱.۴ درصد افت کرده است. باتوجه به این وضعیت، انتظار می‌رود که افت قیمت‌ها در کل زنجیره‌ی فولادی در بازار جهانی ادامه یابد.

در روز سه‌شنبه معادل 9 ژانویه، شاخص‌های بازار سهام در منطقه آسیا به دنبال افزایش شدید سهام شرکت‌های فناوری در وال‌استریت و در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اعلام اطلاعات تورم در ایالات متحده برای این هفته هستند، رشد نشان دادند. این رویداد ممکن است نشان دهنده آغاز فدرال رزرو به کاهش نرخ بهره باشد. شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا (CPI) برای ماه دسامبر در روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم ماهانه 0.2 درصد و سالانه 3.2 درصد افزایش یابد. بررسی شاخص برنت هم نشان می‌دهد که در معاملات روز دوشنبه 8 ژانویه، قیمت نفت تحت تأثیر کاهش فروش نفت عربستان به مشتریان آسیایی برای تحویل در ماه فوریه و افزایش تولید اوپک، بیش از 3.5 درصد کاهش یافت.

در روز سه‌شنبه مورخ 9 ژانویه، شاهد افزایش جزئی در شاخصی  قیمت نفت خام سبک آمریکا بودیم که با 0.16 درصد افزایش، به ازای هر بشکه به 70 دلار و 88 سنت رسید؛ در حالی که شاخص برنت نیز به 76 دلار و 27 سنت در هر بشکه افزایش یافت. در مقابل، بازار طلا شاهد افت مختصری بود، با قیمت فروش هر اونس به 2027.7 دلار. در بخش فلزات، فولاد و سنگ‌آهن که پیش‌تر در پایان 2023 به دلیل افزایش تقاضای پایان سال شاهد رشد قیمت بودند، در نخستین روزهای سال نو میلادی روند کاهشی به خود گرفتند. تحلیلگران اقتصادی روند کاهش قیمت این محصولات در بازارهای جهانی را از تاریخ 4 ژانویه گزارش داده‌اند. همچنین مطالعات بازار نشان می‌دهد که در تاریخ 8 ژانویه 2024، بازار فولاد چین با کاهش مجدد قیمت‌ها مواجه شده و در نرخ فیوچرز حدوداً یک درصد کاهش داشته، و در بازار فیزیکی این کاهش بین 20 تا 30 یوآن بوده است. علاوه بر این، شمش داخلی چین نیز با کاهش قیمتی معادل 20 یوآن مواجه شده است.

افزایش سودآوری فولادسازان در انتهای سال 2023، کاهش میزان تولید و خبر از آغاز برنامه‌های نگهداری و تعمیرات در شرکت‌های بزرگ چینی پیش از فرا رسیدن سال نو چینی، از جمله دلایل اصلی کاهش قیمت فولاد در بازارهای بین‌المللی شناخته می‌شوند. در حالی که کاهش فعلی قیمت‌ها شاید موقتی تلقی شود، نظر به شرایط کنونی، انتظار رشد قیمت‌ها در محدوده‌ی بالاتر، دور از انتظار است.

ادامه تقاضای ضعیف در بازار فولاد

تحلیلگران اقتصادی نظر داده‌اند که میزان تولید شمش فولادی در سطح نسبال پایینی قرار دارد و بسیاری از تولیدکنندگان با زیان مواجه هستند، که این مسئله بر تقاضای سنگ‌آهن اثر می‌گذارد. با این وجود، آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که در آستانه‌ یک هفته تعطیلات سال نو، کارخانه‌ها به بازارهای نقدی بازمی‌گردند تا موجودی مواد اولیه خود را افزایش دهند و از این طریق، ضررهای احتمالی را کاهش دهند. در یک یادداشت از بانک ING آمده است که با توجه به واکنش‌های پیش‌آمده نسبت به هر تغییر سیاستی از سوی دولت پکن و هر نوع بهبود احتمالی در قیمت‌ها که ممکن است در پی تحریکات اقتصادی چین ایجاد شود، انتظار می‌رود که قیمت‌های سنگ‌آهن به ناپایداری خود ادامه دهند.

2

 خط تولید محصولات فولادی

بر اساس تحلیل‌های انجام شده توسط این بانک، احتمال دارد که در صورتی که تأثیر مشوق‌های اقتصادی کمتر از آنچه انتظار می‌رود باشد، ریسک کاهشی برای سال 2024 به وجود آید. در همین راستا، قیمت‌های زغال‌سنگ و کک به ترتیب با افت 4.54 درصد و 2.62 درصدی روبرو شده‌اند که این کاهش‌ها تأثیر مهمی بر روند نزولی قیمت فولاد از آغاز سال نو میلادی داشته است. به طور کلی، سقوط قیمت‌های مواد اولیه منجر به کاهش شاخص‌های صنعت فولاد در بازار آتی شانگهای گردیده است. همچنین، این روند کاهشی در قیمت آهن آلات به روز صنعت نیز مشهود بوده، به گونه‌ای که میلگرد، کویل نورد گرم، سیم و فولاد ضدزنگ به ترتیب با کاهش‌های 1.43 درصد، 1.34 درصد، 0.77 درصد و 0.58 درصد مواجه شده‌‌‌اند. کوین بای، تحلیلگر مقیم پکن در موسسه مشاوره‌ای CRU توضیح می‌دهد که اصول پایه‌ای بازار فولاد ضعیف است؛ زیرا شاهد کاهش اندک در عرضه هستیم، اما رکود فصلی در تقاضا و هزینه‌های بالای تولید، حاشیه سود فولادسازان را کم کرده است. پیش‌بینی می‌شود که بازار فولاد با عرضه و تقاضای ضعیفی تا ایام تعطیلات سال نو میلادی مواجه باشد.

سنگ‌آهن به کمترین قیمت در یک هفته اخیر رسید

نتایج آنالیز معاملات آتی سنگ‌آهن در تاریخ دوشنبه 8 ژانویه حاکی از آن است که قیمت این ماده اولیه برای سومین بار متوالی شاهد کاهش بود و به کمترین میزان خود در طول هفته گذشته رسید. دلیل این امر، تصمیم برخی از سرمایه‌گذاران به باز کردن موقعیت‌های خرید خود و ثبت سود در میان نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضا و سودآوری در صنعت فولاد بود. قیمت محموله های سنگ‌آهن با عیار 63.5 درصد که در بندر تیانجین تحویل داده می‌شوند، پس از رسیدن به بالاترین قیمت خود در 20 ماه اخیر، معادل 145 دلار برای هر تن، در تاریخ 4 ژانویه به 141 دلار در هر تن کاهش یافت. این تنزل قیمت ناشی از کاهش حاشیه سود در کارخانه‌های فولادسازی چین بود که منجر به افزایش انتظارات برای کاهش خرید مواد اولیه شد. همچنین موانع کلان‌اقتصادی کشور و عدم قطعیت در خصوص تقاضا برای مواد ساختمانی در سال آینده، تقاضا برای سنگ‌آهن وضعیت کارخانه‌ های فولاد را تضعیف کرد و مانع از افزایش فعالیت خرید در دوره معمولی ذخیره‌سازی آن‌ها شد.

3

کارخانه فولاد

با این وجود، پیش‌بینی‌های افزایش تحریک‌کننده‌های اقتصادی از سوی پکن باعث شده که قیمت‌ها، پس از افزایش از نوامبر، کاهش پیدا کند. طبق آخرین تصمیمات، بانک مرکزی چین (PBOC) مبلغ 350 میلیارد یوآن را به بانک‌های کلان، از جمله بانک ساختمانی چین، وام داده است. این توسعه باعث افزایش انتظارات بازار شده که سطوح بالای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از سوی دولت از طریق مناقصات فلزات آهنی را تقویت کند. در نتیجه، قیمت سنگ‌آهن از ابتدای سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۴ درصد کاهش یافته است. بر اساس مدل‌های کلان جهانی و پیش‌بینی‌های تحلیلگران، قیمت سنگ‌آهن متوقع است که تا پایان سه‌ماه اول سال جاری به 145.72 دلار برای هر تن برسد. همچنین، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در مدت ۱۲ ماه، قیمت سنگ‌آهن به 155.82 دلار برای هر تن افزایش یابد.

 

 

ارسال نظر