شناسه خبر : 39217

شهریه مهد کودک‌ها براساس ظرفیت اسمی هر پایه‌ تعیین می‌شود

شهریه مهد کودک‌ها براساس ظرفیت اسمی هر پایه‌ تعیین می‌شود

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه شهریه کودکستان‌ها به صورت سامانه‌ای محاسبه‌ای می‌شود، به تشریح روند جزئیات چگونگی محاسبه میزان شهریه پرداخت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مجتبی همتی‌فر روز چهارشنبه، درباره ضابطه‌مند شدن شهریه‌های مهدهای کودک اظهار کرد: الگوی شهریه سازمان یکی از آیین‌نامه‌های ابلاغی است که در الگوی جدید منطق هزینه تمام شده را مطرح کردیم و به تصویب هیات امنا رسیده است.

وی افزود: چالش قبلی اینگونه بود که شهریه کودکستان‌ها معمولا به اندازه هزینه تمام شده نبود یعنی کمتر از هزینه واقعی نیرو، مکان و هزینه‌های جاری تمام می‌شد، عمدتاً برای پوشش هزینه‌ها با دستاویزها و ترفندهایی این شهریه را افزایش می‌دادند که این موضوع امکان سوء استفاده برخی را فراهم کرده بود که شهریه‌ای بیشتر از آنچه که هزینه کرده‌اند را دریافت کنند.

در الگوی جدید شهریه، عنصر هزینه مرتبط یعنی مکان، نیروی انسانی، فضا و تجهیزات و هزینه‌های جاری براساس اعلام مستندات موسس در سامانه تطبیق به عنوان مولفه‌های اصلی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

موسس نمی‌تواند شهریه غیرمتعارف دریافت کند

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: عنوان کرد: پس از اعلام این موارد، شهریه براساس ظرفیت اسمی هر پایه‌ یعنی شیرخوار، نوپا، پیش‌دبستانی۱، پیش دبستانی ۲ و نوباوه که مجوز دریافت کرده است، تعیین می‌شود و در سامانه هم کامل مشخص و قابل مشاهده است.

در الگوی جدید میزان شهریه دریافتی واقعی است و موسس حق ندارد که هیچ شهریه‌ غیرمتعارفی را دریافت کند.

وی یادآورشد: در نرخنامه مصوب که به شکل سامانه‌ای مشخص می‌شود، همین اعداد درج می‌شود و موسس موظف است که این را در تابلو مربوطه در معرض دیدن والدین قرار دهد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: با این اقدامات هرچند که ممکن است که هزینه شهریه نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته باشد اما این میزان شهریه واقعی است و موسس حق ندارد که هیچ شهریه‌ غیرمتعارفی را دریافت کند.

تعیین شهریه پس از اخذ مجوزها

همتی‌فر ادامه داد: اکنون اقدامات مربوط به این روند در سامانه در حال انجام است، در ابتدا باید مجموعه کودکستانی که فرآیند اخذ مجوز را طی می‌کنند، به نتیجه برسند و امیدواریم موسسان و استان‌ها به این کار سرعت دهند و اطلاعات را به صورت دقیق بارگذاری کنند که این موضوع زودتر مشخص شود.

وی یادآورشد: تلاش این بود که زودتر به نتیجه برسد چون مقدمه ای لازم داشت و اول باید تکلیف تاسیس مشخص می‌شد تا سایر اقدامات فراهم شود.

وی اظهار امیدواری کرد که سال آینده چنین مشکلاتی وجود نداشته باشد و از ابتدای سال تحصیلی آینده این روند کاملا به نتیجه برسد.

 بهمن ۱۳۹۹، اساسنامهٔ «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ برای اجرا ابلاغ شد. در ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، این سازمان طی مراسمی با حضور وزیر آموزش و پرورش به طور رسمی آغاز به‌کار کرد.

 
ارسال نظر