شناسه خبر : 38444

دلایل مخالفت کارگران با طرح "استاد-شاگردی" چیست؟

دلایل مخالفت کارگران با طرح "استاد-شاگردی" چیست؟

نماینده کارگران در شورای عالی کاردرباره اجرای طرح "استاد-شاگردی"گفت: تشکل های کارگری به خاطر سواستفاده برخی کارفرمایان با اخراج راحت کارگران مخالف اجرای این طرح هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا تاجیک, نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به طرح "استاد-شاگردی"در برنامه هفتم توسعه گفت: مجمع عالی نمایندگان کارگران مخالف جدی طرح استاد شاگردی است.

 وی با انتقاد از عدم اجرای ماده 7قانون کار گفت:کارگران امنیت شغلی ندارند اما با اجرای این طرح نیز دیگر امنیت شغلی برای کارگر باقی نمی ماند. کارفرما به راحتی شرایط اخراج کارگران را دارد. کارگری که هر 2سال یکبار از سوی کارفرما اخراج و در محیط کار دیگری مشغول فعالیت شود نه بیمه ای داشته باشد نه قرارداد درستی داشته باشد, چگونه می تواند با روحیه قوی کار کند.

 نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به ضرورت مهارت آموزی گفت: کارگر ماهر بیکار نمی ماند. اما روش مهارت آموزی استاد شاگردی نیست. در کشورهای توسعه یافته افرادی که فارغ التحصیل می شوند باید یک مهارت فرا گرفته باشند و نسبت به این مسئله نظارت می شود. در نظام قدیم کشور نیز یک روز در هفته در مقطع متوسطه دانش آموزان باید سر کار می رفتند و حرفه ای می آموختند و نظارت از طریق مدرسه به طور منظم انجام می گرفت و نتیجه آن بعد از گذشت چند سال این بود که حداقل در کاری که به آن تمایل و علاقه داشت و آن را انتخاب کرده بود بدون هیچ اجباری وارد بازار کار می شد.

تاجیک اظهار داشت: اکنون نیز این روش در کشورهای توسعه یافته هم انجام می شود. دانش آموزان باید حتماً در دوران متوسطه یک شغل یا حرفه را بیاموزند، ولی متأسفانه در نظام جدید این موضوع  حذف شده است. وزارت کار و متولیان مربوطه در دهه اخیر دو طرح استاد شاگردی و کارورزی را ارائه کردند که تشکل های کارگری به خاطر سوء استفاده برخی کارفرمایان از این طرح با آن مخالفت  هستند.

براساس بند الحاقی 2برنامه هفتم توسعه به منظور ترویج نظام استاد-شاگردی و ارتقای مهارت آموزی، بنگاه‌ها و اصناف دارای حداکثر چهار نفر شاغل بیمه شده در پایان شهریور 1402، می‌توانند تا حداکثر چهار نفر را با پرداخت دستمزد توافقی و بدون الزام به پرداخت حق بیمه بیکاری و بازنشستگی و صرفاً با پرداخت حق بیمه درمان و از کار افتادگی به‌کارگیری نمایند. به‌کارگیری اشخاص موضوع این بند برای هر فرد حداکثر دو سال و مشروط به حفظ تعداد شاغلین بیمه شده در تاریخ صدر این بند توسط بنگاه یا صنف در مدت استفاده از مزایای این بند است.

ارسال نظر