شناسه خبر : 38174

تغذیه با شیر مادر باعث کاهش مرگ و میر نوزادان می شود

تغذیه با شیر مادر باعث کاهش مرگ و میر نوزادان می شود

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تغذیه نوزادان با شیر مادر، یکی از عوامل مهم کاهش مرگ و میر آنان در ماه های اول تولد است.

به گزارش چابک آنلاین، معصومه ثقفی بهزادی افزود: شیر مادر نخستین غذا برای نوزادان تازه متولد شده است که به علت دارا بودن ویتامین‌ها و مواد مغذی، برای رشد آنها بسیار مهم و ضروری است.

وی با بیان این که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر دچار بیماری، مشکلات گوارشی و مسمومیت می شوند اظهار کرد: شیر مادر به علت دارا بودن ویتامین های مورد نیاز، بهترین منبع مواد مغذی برای رشد و بالا رفتن سیستم ایمنی بدن نوزادان بوده و یکی از عوامل مهم کاهش مرگ و میر آنان در ماه‌های اول تولد است.

این متخصص زنان و زایمان خاطر نشان کرد: شیر اولیه یا آغوز، شیری زرد رنگ و حاوی آنتی بادی هایی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد ضروری بوده و از ابتلای نوزاد به زردی  جلوگیری می‌کند، همچنین آغوز  باعث تقویت پادتن های مورد نیاز نوزادان برای جلوگیری از بیماریهای واگیردار و ویروسی و کاهش ابتلای آنها به انواع آلرژی ها می شود.

وی تصریح کرد: ویتامین های موجود در شیر مادر ارتباط مستقیمی با رشد و استحکام عضلات نوزادان دارد، بنابراین مادران با تغذیه مناسب می توانند ویتامین های مورد نیاز را برای رشد و ایمنی نوزادان خود تامین کنند.

ثقفی بهزادی تاکید کرد: کم خونی ناشی از فقر آهن در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر دیده می شود زیرا در شیر مادر پروتئینی برای جذب بهتر آهن در بدن نوزادان وجود دارد.همچنین تحقیقات و نتایج علمی نشان داده است رشد ذهنی و جسمی در نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌کند بیش از کودکانی است که تغذیه ای به جز شیر مادر دارند.

متخصص زنان و زایمان افزود: شیردهی علاوه بر نوزادان برای مادر نیز فواید زیادی به همراه دارد که از مهمترین آنها می‌توان به جلوگیری از افسردگی ، کاهش احتمال بارداری، کاهش ابتلا به بیماری های رحم، پستان و پیشگیری ازچاقی نام برد.

وی گفت: توصیه می شود در دو سال اول تولد، کودک با شیر مادر تغذیه شود و مادرانی که دچار سوء تغذیه نیستند شیردهی هیچ گونه مشکلی برای مادر ایجاد نمی کند.

ارسال نظر