شناسه خبر : 35482

چند توصیه پزشکی برای جلوگیری از گرما زدگی

چند توصیه پزشکی برای جلوگیری از گرما زدگی

خراسان شمالی طبق پیش بینی های هواشناسی طی هفته جاری، دمای هوا در کشور و به دنبال آن در خراسان شمالی روند افزایشی به خود می گیرد؛ بطوریکه پیش بینی می شود دمای هوا در خراسان شمالی به بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد برسد که این امر ممکن است مشکلاتی همچون گرمازدگی افراد را به دنبال داشته باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،در این خصوص توصیه ها و نکات مختلفی برای مواجهه با شرایط مختلفِ پیش‌رو وجود دارد که اطلاع از آن ها و رعایت کردنشان می تواند از اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با توجه به گرم شدن هوا توصیه هایی را برای پیشگیری از گرمازدگی بیان کرد و گفت: گرمازدگی نیاز به درمان اورژانسی دارد و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه‌ها و ماهیچه‌ها آسیب برساند و هرچه درمان بیشتر به تعویق بیفتد، آسیب شدیدتر و خطر بروز عوارض جدی یا مرگ افزایش می‌یابد.

دکتر تقی دولت آبادی، با اشاره به اینکه گرمازدگی، عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد است که به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا ایجاد می‌شود، اظهار کرد: به عبارت دیگر گرمازدگی، به هم خوردن تعادل در مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن است؛ و تولید گرما در بدن، به علت افزایش شدید حرارت محیط و ناتوانی در دفع حرارتِ ایجاد شده، انجام می‌شود.

دولت آبادی ادامه داد: علل گرمازدگی شامل قرار گرفتن در معرض دمای بالا است به ویژه هنگامی که با رطوبت زیاد و فعالیت بدنی شدید همراه باشد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تأکید کرد: سن، فعالیت فیزیکی در هوای گرم، افزایش دما به صورت ناگهانی، تهویه نامناسب، چاقی مفرط و شاخص دمای بالا، پرخطرترین عوامل گرمازدگی هستند.

وی تصریح کرد: نوزادان و کودکان تا سن ۴ سال و بزرگسالان بالای ۶۵ سال بسیار آسیب‌پذیر هستند زیرا نسبت به سایر افراد، آهسته‌تر با گرما سازگار می‌شوند.

دولت آبادی گفت: ۴ مرحله استرس گرمایی، خستگی گرمایی، گرمازدگی و سکته گرمایی از مراحل گرمازدگی هستند که هر کدام علائم خاصی دارند و در مرحله استرس گرمایی فرد علائمی مانند سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد را احساس می‌کند.

به گفته وی، مرحله خستگی گرمایی نیز با علائمی نظیر عرق کردن شدید، خستگی، قرمزشدن پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به‌همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت‌ تهوع همراه است.

دکتر دولت آبادی با اشاره به روش های پیشگیری از گرمازدگی بیان کرد: در ورزش افراط نشود، دوش آب سرد گرفته شود و تا حد امکان از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب خودداری شود.

وی توصیه کرد: علاوه بر آن طی این مدت باید مقدار زیادی آب خنک نوشیده و همچنین سطح پوست نیز مرتب با آب خنک شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: برای جلوگیری از بروز گرمازدگی بهتر است که در مصرف مواد غذایی از قبیل غذاهای سرخ شده و ادویه جات مانند فلفل، سیر، میخک، دارچین، فلفل قرمز، جوز هندی و ترشی جات که موجب افزایش دمای بدن می‌شوند دقت شود و همچنین سبزیجاتی مانند ترب، تربچه و خردل که موجب گرمای بدن می‌شوند مصرف نشود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی‌ بیان کرد: هنگام مواجهه با فردی که گرما زده شده، حتما با اورژانس تماس بگیرید و فرد را تا رسیدن اورژانس به یک قسمت سایه‌دار و خنک منتقل کنید و ماهیچه‌های گرفته و گرمازده فرد را ماساژ بدهید.

 

ارسال نظر